پارک بش قارداش | بنایی تاریخی و طبیعی در بجنورد

بش قارداش یکی از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری است که در ۷ کیلومتری شهر بجنورد و در مسیر جاده بجنورد- اسفراین قرار دارد. در زبان ترکی خراسانی، معناب نام ابن مکان، پنج غار سنگی است. این مکان در دوره ساسانیان و اشکانیان، محل عبادت زرتشتیان بوده و به سبب وجود پیشوایان زرتشتی، نام این بنا چهار مغان بود و بنا بر شواهد و مدارک، نام چشمه به چهرمغان یا چرمغان مشهور است. آب چشمه از کوه سنگی و از پنج شکاف بیرون میریزد. البته آب چشمه در گذشته از سمت بالا و میانه کوه بیرون می‌آمد و هم‌اکنون شکاف‌ها و مسیرهای آب نیز بر روی کوه به جا مانده است.

پارک بش قارداش
 پارک بش قارداش

بر اساس مطالعات، پارک یک مکان تاریخی است.

 

کارشناسان بر این باورند که الگوی باستان شناسی ساختمان در سایر نقاط ایران دیده نمی شود و منحصرا در بجنورد است. آنها می گویند معماران بجنوردی این معبد را ساختند. مطالعات تاریخی نشان داده است که پیش از اسلام، این مکان به عنوان معبد زرتشتیان مورد استفاده قرار می گرفته است.

پارک بش قارداش
پارک بش قارداش

به اضافه تمام مواردی که گفتیم، چشمه آبی نیز در بش قار داش وجود دارد که مردم محلی بر این باورند که نام پارک به یک داستان مرتبط است. آنها می گویند که در قرن های گذشته، یک پادشاه بی رحم منطقه را اداره می کرد، به همین دلیل پنج برادر از خانه خود فرار کردند و آنها در این مکان پنهان شدند. در نتیجه سربازان نمی توانستند آنها را پیدا کنند. گفته شده است که برادران از خدا خواسته اند که از آنها محافظت کند. به همین دلیل خداوند پنج دریچه را باز کرد و آنها وارد شدند و بعد از آن حفره ها، چشمه های آب پدید آمدند.

پارک بش قارداش
پارک بش قارداش

موارد دیگری که می توانیم در نظر بگیریم، ورودی شهر است که به سال ۱۹۲۱ میلادی بازمی گردد و روی آن کتیبه حاوی جمله معروف زرتشتیان قرار دارد.

همچنین ساختمان تاریخی ساخته شده توسط سلسله قاجار، استخر شنا و . . . نیز از دیگر امکانات موجود در پارک است.

پزشکان بر این باورند که آب چشمه ها در پارک دارای خاصیت های پزشکی می باشد و می تواند مشکلات کبدی و اختلالات هضمی را درمان کند.

در پایین کوه یک نوشته در سنگ تراشیده شده است که همان دستور دین زرتشت یعنی پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک است. سنگ‌تراش این اثر اسماعیل جزمی؛ نقاش، خطاط و سنگ‌تراش بجنوردی است که به گفته خود وی، برای در یاد ماندن در دل‌ها تاریخ آن را سال ۱۳۰۰ خورشیدی درج نموده است.

در سمت چپ کوه و چشمه بش قارداش یک بنای تاریخی که به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده هم‌ اکنون پابرجاست و در سال‌ های قبل چندی از خاندان شادلو بجنورد در آن دفن شده‌اند. روبروی استخر اصلی بش قارداش یک دروازه از حدود ۲۰۰ سال پیش تاکنون پابرجاست.

1762 پارک زیبای بش قارداش | پارک بش قارداش • درناتریپ ✈️

این مکان تفریحی دارای سه استخر می‌باشد که دو استخر آن برای شنای کودکان و بزرگسالان ایجاد شده است. یک نمازخانه و یک استخر در حال ساخت برای بانوان نیز از دیگر امکانات این مکان می‌باشد. این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۵۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

351294 768 | پارک بش قارداش • درناتریپ ✈️

آدرس: ایران، استان خراسان شمالی، شهر بجنورد، پارک بش قارداش

منبع سیری در ایران ویکی پدیا
پیام بگذارید