آش شُله | غذای محلی شهر دورود، استان لرستان

در کنار آش های خوشمزه استان لرستان مانند: آش ترخینه، لازم است که حتما آش شله را نیز معرفی کرد… آش شله ماش از اون غذاهای ناب زمستانی این استان لرستان، بویژه شهر دورود است که با شروع فصل سرد زمستان و ریزش برف و باران هر شیرزنی را در این شهر وادار می کند که ناهار خود را با آش شُله رقم بزند.

شُله

آش شله خواص زیادی دارد که ثبت نشده است، درفصل سرد زمستان مصرف آن در سفره های مردمان خونگرم این شهر زیاد است، چراخاصیت خوبی که دارد این است که به گرمای بدن کمک شایانی می کند. قبل از فرارسیدن فصل زمستان مردان و زنان این منطقه با خرید و ذخیره ماش، برنج محلی و روغن حیوانی برای درست کردن این آش محلی در بعضی از روزهای زمستان خود را آماده می کنند.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

ماش | • درناتریپ ✈️

طرز تهیه آش شُله

برای درست کردن این آش خوشمزه لازم است که ماش به مقدار لازم، برنج محلی، سیر و روغن حیوانی تهیه کنید.
ماش را حتما بجوشانید و تا خوب پخته شود و همزمان برنج محلی را هم همانند کته بزارین پخته شود، بعد از پخته شدن ماش ها و برنج، ماش را به برنج اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شود و بعد زمان دهید تا ماش و برنج به خورد هم بروند. در این زمان پیاز و سیر خلالی ریز شده را در داخل روغن حیوانی تفت دهید تا سرخ شود، سپس بعد از چند دقیقه وقتی آب غذا کم شد و حالت شل بودن گرفت شعله آن را خاموش کنید و در ظرفی بکشید و پیاز داغ را روی آن بریزید. وسط ظرف را توخالی کنید و یک قاشق غذاخوری روغن محلی وسط آن بریزید و بهم بزنید و میل نمایند و لذت آن را ببرید.

پیام بگذارید