غذاهای محلی ترکمن ها ؛ خوشمزهای ترکمن صحرا

 در این مقاله قصد داریم شما را با غذاهای محلی ترکمن  و غذاهای محلی گلستان آشنا کنیم. یکی از المان های فرهنگی مردم غذاهای آنها هستند ؛ خوراکی هایی که مواد اولیه شان از منابع محلی تهیه می شود و رنگ و بویی اصیل دارند. امروز سفری خوشمزه به استان گلستان داریم ، دیاری که یکی از مقاصد پر طرفدار در میان گردشگران و به ویژه طبیعت گردان است و با مناظرش دل هر کسی را میبرد . ترکمن ها برای غذا خوردن اغلب بر روی زمین و بر دور سفره ای می نشینند سفره ای که ثاچاق نامیده می شود سفره ای که و بینظیر غذا های محلی ترکمن  آن را رنگین می کند .با درناتریپ همراه باشید.

چکدرمه ؛ معروف ترین غذا در میان غذاهای محلی ترکمن

چکدرمه مشهورترین غذا در میان غذاهای محلی ترکمن است. اگر تا کنون مهمان ترکمن ها شده باشید حتما مزه آن را به یاد دارید.هرگاه که گفت و گوی درباره ی انواع غذاهای اقوام ایرانی داشته باشیم ، چکدرمه نام نخستین غدای است که از جامعه ی ترکمن بر زبان می آید برخی می گویند مثل استانبولی است اما از آن خیلی خوش مزه تر است این پلو مخصوص بندر ترکمن و آق قلا به شمار می رود. چکدرمه ، چکدریمه غذایی بسیار خوشمزه است که در حالت سنتی درون دیگ مخصوصی به نام قازان طبخ می شود و برای سفره های ایرانی بسیار مناسب است. ترکیبات اصلی این غذای ایرانی را گوشت ، برنج ، پیاز ، رب گوجه فرنگی ، روغن ، نمک ، فلفل تشکیل می دهد. که در روش پخت دیگری می توان از ماهی به جای گوشت استفاده کرد.

660b5ff68da104d587201f7b48273eb5 | غذاهای محلی ترکمن • درناتریپ ✈️

خورشت ساک، طعمی متفاوت از غذاهای محلی ترکمن

اگر در مناسبت های مختلف اعم از جشن و عزاداری راهی گلستان شوید بوی خورشت ساک به مشام تان می رسد و فرصت چشیدن یکی از خوشمزه ترین نذری ها را خواهی داشت این خورشت را با استفاده از نخود ، فلفل ، گوشت با چربی ، آرد ، اسفناج ، روغن ، سیر و پیاز تهیه می کنند. خورشت ساک به واسطه وجود اسفناج در آن خاصیت فراوانی دارد در کنار خورشت ساک پلوی معمولی یا زرشک پلو سرو می شود.

Sak 2 e1510923721251 | غذاهای محلی ترکمن • درناتریپ ✈️

کئی ترشک؛حس ترشی در میان غذا های محلی ترکمن

کئی ترشک به معنای کدو ترش نام دارد که از ترشی های معروف در میان غذاهای محلی ترکمن است.که از کدو ، سیر ، پیاز ، نمک ، فلفل و زردچوبه تهیه می شود برخی به این ترکیب گوجه هم اضافه می کنند و یا به هنگام سرو بر روی آن آب نارنج می ریزند.

غذاهای محلی ترکمن
غذاهای محلی ترکمن

باسترمه

باسترمه پلوی خوشمزه و سنتی استان گلستان  و خوشمزه در میان  غذا های محلی ترکمن است که در بندر ترکمن جایگاهی ویژه دارد. این غذا با ماهی (ترجیحا ازون برون) تهیه می شود و ویژگی بارزش استفاده از انار در ترکیب اصلی آن است برنج ، ماهی ، سیب زمینی ، پیاز ، انار دانه شده ، نمک و فلفل مواد اولیه این غذا هستند و گلستانی ها آن را برای مهمانی هایشان تهیه می کنند.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود
غذاهای محلی ترکمن
غذاهای محلی ترکمن

ماش پلو

ساکنان گلستان و ترکمن ها با ترکیب ماش ، برنج ، گوشت چرخ کرده ، زعفران ، پیاز ، روغن زیتون ، نمک ، و روغن غذایی به نام ماش پلو تهیه می کنند. این غذا در هر خانه ای به شیوه متفاوت طبخ می شود ، برخی در آن گوشت نمی ریزند و برخی میزان بیشتر یا کم تری از گوشت را مصرف می کنند. اسید فولیک و پتاسیم ماش خواص جالبی به این ماده بخشیده اند و در طب سنتی از آن برای کمک به کاهش کلسترول ، قند خون ، کم خونی و پیشگیری از سرطان سینه استفاده می کنند.سالاد و سبزی خوردن از جمله چیزاهایی هستند که در کنار ماش پلو قرار می گیرند.این پلو از بی نظیرترین  غذا های محلی ترکمن است

غذاهای محلی ترکمن
غذاهای محلی ترکمن

بولامه، غذاهای محلی ترکمن

غذایی شبیه حلیم است که در هفتمین روز تولد کودک و در طی جشنی زنانه پخته می شود. در این جشن فقط زن های فامیل ، همسایه ها و دوستان بسیار نزدیک دعوت می شوند و با تقدیم هدایای خود هم صدا با حاضرین شادی می کنند.این حلیم خوشمزه از استثنایی ترین غذاهای محلی گلستان می باشد.

غذاهای محلی ترکمن
غذاهای محلی ترکمن

اکمک؛ از جمله غذاهای خوشمزه در میان غذاهای محلی ترکمن

برای پختن اکمک که در ترکمنستان چلفک می گویند روغن نقش چندانی ندارد و ترتیب پخت آن چنین است. دیگ چدنی را بر روی آتش گرم می کنند ته دیگ را با مقدار کمی روغن چرب می کنند خمیر آماده را به صورت لایه ای نازک و مدور در میاورند و با کمک کاردی دسته بلند در داخل دیگ می چرخانند و پس از چند دور چرخاندن ، زیر و رو می کنند تا طرف دیگر نیز کاملا پخته شود بعد از مرحله فوق لایه ی دیگر بر لایه اولی اضافه می کنند و باز در داخل دیگ می چرخانند در این مرحله نیز عمل لایه گذاری تکرار می شود آنگاه لایه های پخته شده را از دیگ در می آورند و مانند شیرینی کاک کرمانشاه در هم می پیچند و با ریختن شکر در لابه لای آن همراه با چایی مصرف می کنند.این نان از بهترین نان ها و غذاهای محلی گلستان است.

غذاهای محلی ترکمن
غذاهای محلی ترکمن

بوروک؛ غذاهای محلی ترکمن

این نوع نان از نظر پخت شباهت زیادی به پیراشکی دارد و معمولا در ماه رمضان پخته می شود. ابتدا گوشت بی استخوان را چرخ کرده چند عدد سیب زمینی آبپز را کوبیده ، با مقداری پیاز به گوشت اضافه می کنند. مخلوط گوشت و سیب زمینی را در لای خمیری از آرد که به اندازه یک دایره به قطر 15 سانتی متر بریده اند می پیچند و به شکل نیم دایره در میاورند سپس آن را سرخ کرده و به عنوان یک وعده غذایی مصرف میکنند.

غذاهای محلی ترکمن
غذاهای محلی ترکمن
پیام بگذارید