تنگه لی لی | رویایی در قلب شهر دورود

دورود پایتخت طبیعت ایران

با فرارسیدن گرمای تابستان، هرفردی دلش بی شک یک آب تنی در فضای باز و طبیعی می خواهد؛ طوری که هم لذت یک طبیعت گردی خیلی تفاوت را تجربه کند و هم دل به آب بزند و از گرمای تابستان برای ساعاتی خلاصی پیدا کند.

هرکدام از شهرهای غربی ایران از رودخانه و آبشار های بهره مند هستند و یا در شمال ایران و دریا و بندرهایی که وجود دارد نیز فرصتی را برای مردمان خوب شمالی را فراهم کرده است. اگر به جنوب کشور نیز سفر کنیم جنوبی های خونگرم نیز از دریا و تنگه های که دارند در این تابستان گرم لذت آب تنی را تجربه می کنند.

امروز قصد معرفی یک سفر ماجراجویانه برای شما دارم؛ یک تنگه زیبا در شهر دورود، استان لرستان که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. تنگه لی لی لذت حس یک آب خنک و سرد در گرمای طاقت فرسای تابستان است… در ادامه مطلب با درناتریپ همراه باشید.

1 11 | • درناتریپ ✈️

تنگه لی لی، تنگه رویایی در شهر دورود

در بیست کیلومتری غرب شهرستان دورود، تنگه رویایی لی لی واقع شده است که به یکی از مناطق توریستی تبدیل شده است. اگر در این ایام گرم تابستان به این منطقه سفرکنید بی شک افراد و تورهای گردشگری زیادی را خواهید که درحال آب تنی هستند.

این تنگه در بین روستاهای سیره و چمنار قرار دارد (مردمی از ایل بختیاری و طایفه چهار لنگ)، واقع در کوه های زاگرس می باشد، در نزدیکی روستای زیبا و سرسبز چمنار، نرسیده به روستای سیره این تنگه جای گزیده است که عمق آب آن در میان تنگه در برخی از نقاط به دو متر نیز می رسد.

تنگه لی لی از جریان رود معروف این شهر یعنی ” ماربره” شکل گرفته است، و با گذر این رود در میان لی لی حوضچه ها و استخرهای طبیعی بوجود آمده است. شاید نام ماربره برای شما مبهم باشد؛ دلیل اینکه به این رود و منطقه آن ماربره گرفته می شود این است این منطقه در قدیم مارهای زیادی داشته است و نام ماربره را گرفته است.

همانطور که اشاره شد این تنگه درمیان کوه های زیبای زاگرس واقع است و در اثر فرسایش آبی و بادی بوجود آمده است، فرسایش صخره ها باعث بوجود آمدن سطوح صاف و صیقلی در سنگ ها شده است. لی لی در واقع به گیلاس های گفته می شود که اندازه کوچکی دارند و در این منطقه نیز درختان گیلاس وجود دارد، شاید بتوان گفت دلیل نامگذاری این منطقه نیز به همین خاطر باشد.

dorod9 | • درناتریپ ✈️

تفریحات هیجان آور تنگه لی لی

این تنگه دارای حوضچه ها و استخرهای طبیعی پر آب است، لذت یک شیرجه و یک آب تنی در این تنگه خالی از لطف نیست… افرادی که اهل شنا و آب تنی هستند، لذت وصف نشدنی را در این گرمای تابستان خواهند چشید.

قایق بادی های سبک، این روزها یک وسیله ای است که همراه افرادی که گردشگر و طبیعت گرهستند پیدا می شود، من پیشنهاد می کنم برای آوردن این وسیله سبک تردید نکنید، بستر قایق سواری در این تنگه وجود دارد.

جالب است بدانید علاوه بر طبیعت گردان و گردشگران، عکاسان زیادی به این منطقه تنگه لی لی فرصتی را برای علاقمندان به صخره نوردی را نیز بوجود آورده است. توصیه می شود اگر در زمینه فوق؛ شنا- قایق سواری و یا صخره نوردی مهارت لازم را ندارید بی گدار به آب نزنید و در منطقه بالاتر به تماشای این تنگه بپردازید، چرا که در این تنگه حتی شناگران ماهر نیز جان خود را از دست داده اند…

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

108137088 1254562874887914 4314645884769100521 n | • درناتریپ ✈️

بهترین فصل برای سفر به لی لی

شهر دورود بدلیل وجود رشته های زاگرس دارای آب و هوایی کوهستانی است. در ایام سرد سال این شهر، باران و برف زیادی را به خود می بیند. همچنین بهاری خنک و دلچسب، و تابستانی با آب و هوای معتدل دارد.

از آنجایی فصول سرد این منطقه بارش برف و باران و یخبندان است و امکان سفر به این منطقه وجود ندارد. بنابراین توصیه می شود دراواخر ماه اردیبهشت و تا اخر شهریور بنامه سفرتان را بچینید.

در این ایام آب از حجم بیشتری برخورداراست، طبیعت و پیراهن سرسبز آن چشم انداز زیبایی را به منطقه داده و لذت مسیر رفتن به تنگه لی لی را دو چندان می کند.

tange lili dorud 8 | • درناتریپ ✈️

وسایل و ضرورت سفر

هر منطقه ای باتوجه به محیط طبیعی و جغرافیایی آن از شرایط خاصی برخوردار است. این منطقه تنگه لی لی نیز شرایط طبیعی و جفرافیایی آن به گونه ای است که لازم است همراه خود:

وسایل ضروری مناسب کفش مناسب کوهنوردی، لباس اضافه، کلاه و آفتابگیر، کرم ضد آفتاب و همچنین لباس مناسب شنا و کفش مناسب صخره نوردی و… را به همراه داشته باشید. این منطقه هیچگونه امکانات خدماتی و رفاهی ندارد بنابراین زمانی که در مرکز شهر دورود هستید مواد غذایی سبک و میان وعده ای را تهیه و به همراه خود داشته باشید.

341 | • درناتریپ ✈️

مسیر دسترسی به تنگه زیبای لی لی

مسیر تنگه لی لی، در هر دو روستای چمنار و سیره امکان پذیراست و باید به سمت این دو روستا حرکت کنید. از روستای سیره حدود یک ساعت راه است

و از روستای چمنار حدود 45 دقیقه راه است و تنگه لی لی در میان دو روستا واقع شده است و بعد از طی مسافتی نیم ساعت الی چهل و پنج دقیقه به این منطقه خواهید رسید.

پیام بگذارید