گردنه حیران | رویایی ترین جاده ایران

گردنه حیران ( Heyran Neck )نقطه اتصالی بین استان گیلان و اردبیل است و جزو زیباترین مناطق ایران محسوب میشود. حیران نام روستایی سرسبز و زیبا در استان گیلان است و در فاصله ۳۰ کیلومتری از آستارا قرار دارد. این روستا همجوار با استان اردبیل است و ۲۲۰۰ هکتار مساحت دارد. بناهای ویلایی زیادی در این منطقه به علت ییلاقی بودنش گسترش یافته است. جمعیت این روستا به بیش از ۲۰۰۰ نفر میرسد که به شغل‌هایی چون کاسبی و کشاورزی مشغول‌اند. این روستا به خاطر طبیعت زیبای خود و همچنین آب و هوای معتدلش، به عنوان یکی از بهترین مناطق ایران برای سفر محسوب میشود.

گردنه حیران

این دره در بیشتر مواقع سال زیر پوششی از مه قرار دارد و دارای مراتع سرسبز بسیاری میباشد. سال ۱۳۹۰ در این منطقه، تله‌کابینی راه‌اندازی شد که به افزایش صنعت گردشگری در اینجا کمک بسیاری کرد، اگر به این منطقه سفر کنید، پیچ‌ های پی‌در‌پی را در اینجا هنگام گذر از آن مشاهده خواهید کرد. زیبایی بیش از حد این منطقه زمانی معنادار خواهد شد که شما به پرتگاه‌ها از بالای دامنه کوه در رستوران به پایین نگاه کنید.

در این منطقه میتوانید برای سوغات عسل بخرید یا با خوردن غذا‌های لذیذ، اوقات خوشی داشته باشید.

گردنه حیران

وجه تسمیه

حیران عربی شده واژه تالشی «هیران» است. هیران در زبان تالشی به معنای مکان ابر و مه می باشد. «هیر» یا «هر» در زبان تالشی مردمان آستارا به معنی ابر و مه است و «ان» پسوند مکان است.

منطقه حیران از یک سو مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه‌ میباشد و از سوی دیگر مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق است که از میان آن رود آستارا، آقچای عبور می‌کند که این رود مرز ایران و کشور آذربایجان را تعیین می‌کند.

این روستا به دلیل زیبایی طبیعی آن، به عنوان یکی از منطقه‌های نمونه گردشگری در ایران به‌شمار می‌رود و با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب در سالیان اخیر، مورد توجه گردشگران قرار گرفته و ساخت و ساز بناهای تفریحی و گردشگری در آن افزایش یافته‌ است.

بهترین فصل برای سفر به گردنه حیران

این را مطمئن باشید که گردنه حیران در هر فصلی شما را شگفت زده خواهد کرد، پس فرقی نمیکند زمستان باشد یا تابستان پاییز باشد یا بهار گردنه حیران در هر فصلی زیباست. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در فصل زمستان این جاده رویایی کمی خطرناک می باشد و رانندگان باید احتیاط لازم را داشته باشند.

گردنه حیران چند کیلومتر است؟

گردن حیران منطقه‌ای حیرت‌انگیز و تماشایی است که با طول ۳۵ کیلومتر در میانه‌های جاده آستارا به اردبیل قرار دارد و به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای جاده‌ای ایران شناخته می‌شود.
شما بخاطر مناظر خیره کننده در اطراف شوکه می شوید. به همین دلیل است که ایرانیان آنرا حیران مینامند. اگر خوش شانس باشید می توانید مقداری مه و باران را تجربه کنید که احساس پرواز بر روی ابرها به شما دست می دهد.

چگونه به گردنه حیران بروم؟

برای گذر از این جاده رویایی از شهر تهران ۶۳۲ کیلومتر فاصله دارید و به این معناست که تا گردنه حیران ۷ساعت و ۳۰ دقیقه راه در پیش دارید. برای حرکت از سمت تهران باید به سمت اتوبان قزوین – رشت حرکت و بعد از آن با کمک تابلوهای راهنمایی به سمت آستارا بروید.

 

آدرس: جاده اصلی اردبیل به آستارا – ابتدای تونل اردبیل تا ۵ کیلو متری آستارا، گردنه حیران


اگر تابه حال به این جاده رویایی سفر کرده اید؟ نظرات خود را به اشتراک بگذارید.
منبع ویکی پدیا سیری در ایران
پیام بگذارید