کلاردشت، نگین مازندران

کلاردشت مازندران در ۵۴ کیلومتری چالوس، با اینکه دریا ندارد ولی سرسبز و خوش و خرم است.  کلاردشت، دشت بسیار وسیعی در دامنه سلسله جبال البرز که با قله تخت‌سلیمان، شهر عباس‌آباد در کناره دریای خزر، ‌کجور و چالوس و طالقان و کوه‌های الموت هم‌مرز است، اگرچه کلاردشت بیشتر با دریاچه ولشت شناخته می‌شود، ولی به غیر از این دریاچه دیدنی، جاهای دیدنی کلاردشت بیشتر از این حرف‌هاست.

طلسم شکنی سرمایه گذاری درپایتخت اکوتوریسم ایران - خبر هتل

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

دهکده مازیچال، دهکده ای بر فراز ابرها

مازیچال یک ده کوچک نزدیک کلاردشت است که با رفتن به آن، اقیانوسی از ابرها را زیر پایتان خواهید داشت. دهکده مازیچال، برای دوستداران چادرزدن در طبیعت و کمپینگ، مقصد ایده‌آلی است. اگر اهل خوابیدن در کیسه خواب و چادر هستید حتما از گذراندن اوقات در این دهکده هم لذت خواهید برد.

دریاچه ولشت؛ صید ماهی در بالادست رودخانه

ولشت از دیدنی های کلاردشت

از ولشت تا مرزن‌آباد راهی نیست. اگر به آن سری می‌زنید باید بدانید که داخل دریاچه، اردک، غاز، ماهی کولی و مار آبی و البته قورباغه وجود دارد. آب باران و چشمه‌های زیرزمینی، این دریاچه را پُر می‌کنند. ولشت از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران هم قرار گرفته است. اگر قصد دیدن این دریاچه را دارید باید حواستان باشد که برنامه سفرتان را به بهار و تابستان موکول کنید.

مرداب دیوک

مرداب دیوک از وهم‌انگیزترین مرداب‌های ایران به حساب می‌آید که در میان درختان پرشاخ‌وبرگ و انبوه کلاردشت از نظرها پنهان مانده و تاحدودی برای بسیاری از گردشگران ناشناخته است. مسیر دسترسی به مرداب شامل ۱٫۵ تا دو ساعت راه‌پیمایی و جنگل‌‌نوردی و لذت‌بردن از هوای جنگل و صدای پرندگان می‌شود.

مرداب دیوک کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه پیش از رفتن باید بدانید - کجارو

امامزاده سه تن کلاردشت

آستان امامزادگان سیدحسن، سید حسین و سیده خیرالنساء (علیهم السلام) در روستای والت در منطقه کردیچال، از جاذبه‌های کلاردشت به حساب می‌آیند که ارزش دیدن دارند. این امامزادگان از نوادگان امام موسی کاظم (ع) هستند و برای گردشگرانی که قصد زیارت داشته باشند، امکانات رفاهی همچون زائرسرا و سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده است.

Climate in Rudbarak village | کلاردشت • درناتریپ ✈️

رودبارک

 این روستا با داشتن طبیعتی کوهستانی و مناظر تماشایی لحظات خوشی را به شما هدیه می‌کند. برای رسیدن به علم کوه و صعود به آن باید به رودبارک بروید. یخچال‌های طبیعی نیز از دیگر جاذبه‌های رودبارک به شمار می‌روند و رودخانه پرخروش سردآبرود نیز در این روستا در جریان است. آبشار آکاپل هم جاذبه‌ای است که می‌توانید در رودبارک و در جنگل سردچال به دیدنش بروید.

سیاه‌بیشه در جاهای دیدنی کلاردشت

سیاه بیشه در کلاردشت

مه و بوی خوش رطوبت دو ویژگی جدایی‌ناپذیر از شمال و به ویژه سیاه‌بیشه است. تقریبا در تمام فصل‌های سال، مه غلیظی روستای سیاه‌بیشه را می‌پوشاند. مه غلیظ این روستا به سیاهی می‌زند و به همین خاطر است که نام آن را سیاه‌بیشه گذاشته‌اند. شکار در این منطقه ممنوع است و وسعت آن هم به ۹هزار هکتار می‌رسد. جمعیت بسیار اندکی، مثلا شاید در حدود ۱۱ خانوار در سیاه‌بیشه زندگی می‌کنند.

دریاچه حصار چال

unnamed | کلاردشت • درناتریپ ✈️

دریاچه حصار چال، دریاچه‌ای فصلی است که در فصل تابستان و اوایل پاییز ایجاد می‌شود. این دریاچه آب زلالی دارد که از ذوب یخچال‌های دامنه کوه سرچشمه می‌گیرد. برای دسترسی به دریاچه از طریق دشت حصار چال باید حدود ۴۰ دقیقه کوهپیمایی کنید. دریاچه حصار چال در مسیر صعود به علم کوه قرار دارد و کوه‌نوردان اغلب قبل از صعود خود، شب را در این محل اتراق می‌کنند.

جنگل ازو

جریان رودخانه از کنار کوهستان سرسبز

جنگل ازو با طبیعت بکر و خارق‌العاده‌اش، از روستای ولبال در غرب حسن کیف آغاز می‌شود و دشت سرسبز و بسیار زیبایی دارد که همچون تابلوی نقاشی در پیش چشمانتان خودنمایی می‌کند. این جنگل از بخش‌های مختلفی نظیر کوه گرگ، دشت جو پشت، عسلک و مازیگاسر تشکیل شده است.

روستا و آبشار هریجان

A chaloos roostaye harijan 00 | کلاردشت • درناتریپ ✈️

روستای هریجان یکی از مناطق خوش‌آب‌وهوای استان مازندران محسوب می‌شود که علاوه بر طبیعت زیبا، بافت قدیمی آن نیز شما را مسحور خود می‌کند. علاوه بر این، جمعیت کمی در روستا زندگی می‌کنند و در نتیجه سکوت و آرامش وصف‌ناپذیری در آن جاری است. آبشار زیبایی در غرب این روستا وجود دارد که به‌دلیل قرارگیری در دشتی سرسبز مملو از گل‌های وحشی، جذابیت مضاعفی پیدا کرده است و در کنار صدای جریان آب و آواز پرنده‌ها، سفری لذت‌بخش را برایتان رقم خواهد زد.

تپه کلار

تپه کلار، یک اثر تاریخی ۶ هزار ساله در شرق کلاردشت و نزدیکی روستای لاهو است که در سال ۱۳۴۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. سطح حریم این اثر تاریخی به حدود ۳۵ هکتار می‌رسد و آثار مربوط به عصر مفرغ قدیم تا دوران اسلامی را در خود جای داده است؛ با این حال، هیچ نگهبانی و حصاری ندارد و بخش زیادی از آن در تملک اشخاص است و هر ساله به زیر کشت می‌رود!

تپه کلار با کوهستانی برفی در پس زمینه

آبشار اکاپل

آبشار اکاپل با ارتفاع ۲۰ متر در مسیر جاده چالوس-کلاردشت و در بالادست منطقه رودبارک قرار دارد. این آبشار که در میان جنگلی کوهستانی جای گرفته، نه‌تنها در بهار و تابستان، بلکه در زمستان پرطرفدار است و از آنجا که آب آبشار در فصل زمستان یخ می‌زند، برای یخ‌نوردان جذابیت دارد. در هر صورت، زیباترین منظره آبشار را می‌توانید در فصل بهار و تابستان به نظاره بنشینید.

اکاپل ، آبشاری زیبا با چشم اندازی | کلاردشت • درناتریپ ✈️

علم‌کوه

 وجود ۴۵ قله در کلاردشت که ارتفاع بیش از ۴۰۰۰ متر دارند، این منطقه را به مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به کوهستان و کوهنوردی تبدیل می‌کند. علم‌کوه گل سرسبد این کوه‌هاست که با ارتفاع ۴۸۴۵ متر بلندترین آنها نیز به شمار می‌رود و پس از دماوند دومین قله مرتفع کشور است. سنگ‌نوردان و دیواره‌نوردان نیز روی علم‌کوه حساب دیگری باز می‌کنند چرا که دیواره‌ دامنه شمالی آن از فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی محسوب می‌شود.

کاخ اُجابیت (اجابت)

کاخ اُجابیت کلاردشت

در دامنه بلندی‌های جنوب مشرف به شهر کلاردشت، کاخ اجابیت را خواهید دید. کاخ اجابیت در روز و روزگار حکومت پهلوی ساخته شده است. یعنی حدود ۷۰-۸۰ سال از ساخت آن می‌گذرد. یک کاخ زیبا، در دل طبیعت با معماری الهام گرفته شده از بناهای اروپایی و حیاطی که پر است از درختان زیبای شمالی مثل نراد، مکان دلپذیری برای بازدید است.

روستای هریجان؛ زیبایی سرزمین آریایی

روستای هریجان از جاهای دیدنی کلاردشت

اگر با خواندن نام این روستا به یاد هری‌پاتر افتاده‌اید باید بگوییم که هریجان، نام یک روستا در نزدیکی سیاه‌بیشه در کلاردشت است که اتفاقا هیچ ربطی به «هَریِ» خارجی‌ها ندارد و اگر معنای واژه رار ریشه‌یابی کنیم به هریگان می‌رسیم. هریگان، واژه فارسی هریجان است (هریجان شکل معرب یعنی عربی واژه است). هریگان یا هریجان یعنی سرزمین آریایی. هریجانِ سرسبز و دوست‌داشتنی، نقاط دیدنی زیادی دارد.

جنگل مِجِل؛ زیبا مثل نقاط دیگر شمال

جنگل مجل از مکان های دیدنی کلاردشت

روستای مجل در کلاردشت، جنگلی دارد که بی‌تردید از زیباترین‌های شمال ایران است. مجل در نزدیکی روستای رودبارک است. اگر قصد رفتن به شمال و دیدن جاهای دیدنی کلاردشت را دارید باید دو نوع برنامه‌ریزی برای خود داشته باشید؛ یا تصمیم بگیرید که مدت سفرتان به اندازه کافی باشد تا تمام دیدنی‌ها را در طول گشت‌وگذار در این شهر بازدید کنید یا در سفرهایی جداگانه به چند منطقه از آن سر بزنید.

روستای کردیچال

 کلاردشت
کلاردشت

روستای کردیچال هم از توابع کلاردشت زیباست و به خاطر قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی، آب‌وهوای خنکی دارد. کردیچال همیشه سرد و خنک است. اگر دوست دارید که آن را در بهترین حالتش ببینید باید برای اردیبهشت به آنجا سفر کنید. بیشتر جاهای دیدنی کلاردشت در فصل بهار زیباتر هستند.

پیام بگذارید