کفه نمکی بردسکن | زیبا اما خطرناک

شهرستان بردسکن در کرانه شمالی کویر نمک، بین ۵۶ درجه و ۱۴ دقیقه تا ۵۸ درجه و ۱۵ دقیقه طول و ۳۴ درجه و ۴۲دقیقه عرض جغرافیائی گستردگی دارد. این شهرستان از سمت شمال با شهرستان سبزوار، از شرق با شهرستان خلیل‌آباد، از شمال شرق با کاشمر و از جنوب با طبس در استان خراسان جنوبی و از غرب با شاهرود در استان سمنان محدود بوده و مرکز آن شهر بردسکن در ۵۷ درجه و ۵۷ دقیقه طول و ۳۵درجه و ۱۵ دقیقه عرض جغرافیائی و در فاصله ۲۶۵ کیلومتری جنوب غربی مشهد مقدس قرار دارد. بلندی این شهر از سطح دریا ۹۸۵ متر است و برپایه آخرین تصمیمات کشوری دارای ۳ بخش، مرکزی، انابد و شهرآباد و دارای ۳۹۳ روستای دارای سکنه و خالی از سکنه می‌باشد. یکی از جادبه های زیبا در این شهرستان، کفه نمکی بردسکن است که شما را در این پست با آن آشنا میکنیم.

کفه نمکی بردسکن
کفه نمکی بردسکن

آشنایی

کفه نمکی بردسکن در ۱۲ کیلومتری جنوب روستای رحمانیه بخش شهرآباد شهرستان بردسکن قرار دارد. بردسکن نیز در فاصله ۲۷۳ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است. کفه نمکی بردسکن از سطح دریاهای آزاد ۸۰۵ متر ارتفاع دارد و با وسعت تقریبی هفت هزار ۸۸۸ هکتار محیطی برجای مانده از دورانهای سوم و چهارم زمین  شناسی است که تحولات طبیعی در آن چشم‌اندازی زیبا از طبیعت بیابانی، کویری و رسوبات تبخیری نمکی رقم زده است. کفه نمکی بردسکن تاکنون موجب برپایی چندین تور گردشگری طبیعت گردی و کویرنوردی شده است. در این میان مسئولان محلی نسبت به وجود باتلاقهای نمکی در این منطقه و پرهیز طبیعت گردان از مراجعه انفرادی برای بازدید از این کویر نمکی هشدار داده اند. کفه نمکی به جهت وضعیت بی‌نظیر و چشم‌انداز‌های طبیعی کویری مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان داخلی و خارجی در طول سال قرار می‌گیرد و جلوه‌های زیبای بلور‌های نمک در حال شکل‌گیری، تراکم بلور‌های نمک بر روی شن‌زارها، ایجاد چاله‌های نمکی و حوضچه‌های آب ناشی از تعریق خاک از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این زیستگاه طبیعی میباشد که آن را در کشور و منطقه به یک زیستگاه منحصر به فرد تبدیل کرده است.

کفه نمک با نام علمی پالایا از آثار طبیعی و بی نظیر کشور در بردسکن است که در گذشته به شکل سنتی و به عنوان معدن نمک بهره‌برداری می‌شده‌است، همچنین در چرم سازی و سالامبور(دباغی پوست) مورد استفاده قرار میگرفته‌ است. پالایا در پست‌ ترین مناطق بعضی از حوضه‌های آبریز دشت‌ های مسطحی با مشخصات ویژه تشکیل می‌شود که عمدتا در مناطق خشک و به نسبت گرم و کم‌ باران قرار گرفته‌ اند و اغلب توسط نهشته‌ های دریاچه‌ ای و تناوب لایه‌ های رس، سیلت و نمک پوشیده می‌شود.
این منطقه دشتی هموار است که در آن پستی و بلندی خاصی مشاهده نمی‌شود و از نظر اقلیمی در ناحیه گرم و خشک بیابانی قرار گرفته، تعداد ماه‌های خشک آن ۷ ماه و حدود ۹۵ روز در سال یخبندان است. هرچند که در این کفه نمکی امکان رشد گیاهان وجود ندارد، اما در حاشیه‌های این زیستگاه کویری گونه‌های گیاهی شورپسند از جمله سالسولا، سالیکورنیکم، گز، آتریپلکس رشد می‌کنند و همچنین گونه‌های مختلفی از پرندگان دیده می‌شوند. کفه نمکی بردسکن یکی از آثار و جاذبه‌های ارزشمند طبیعی کشور است که از سال ۱۳۹۰ به شماره ۱۵۷ در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است. با توجه به حجم زیاد بارش‌ها و ایجاد باتلاق‌های نمکی در منطقه، گردشگران باید از رفت و آمد در مناطق پرخطر و نیز حضور انفرادی در منطقه خودداری کنند.

دسترسی

این جاذبه طبیعی در ۱۲ کیلومتری جنوب روستای رحمانیه در بخش شهرآباد قرار دارد که با وسیله نقلیه شخصی و یا تاکسی میتوانید به آن دسترسی پیدا کنید.

 

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، شهرستان بردسکن، کفه نمکی بردسکن.

منبع باشگاه خبرنگاران جوان سیری در ایران
پیام بگذارید