کویر مصر؛ زیباترین کویر در دل ایران

کم کم که به پایان تابستان نزدیک می شویم و هوا به سمت سرد شدن می رود. مناطق گرم و کویری در فصل پاییز و زمستان به مرور آماده ی پذیرایی از گردشگران و مسافرانی هستند که در این نیمه ی سرد سال به دنبال مکانی گرم و دلپذیر هستند. کویر مصر در دل دشت کویر ایران از مناطقی است که در راس پر طرفدار ترین منطقه کویری کشور قرار گرفته است. این کویر نزدیک روستایی به نام مصر است این کویر هم نامش را از این روستا گرفته است.

کویر مصر در اصفهان
عکاس: علی محمدی

چرا به کویر مصر برویم؟

معمولاً از این تیتر برای توضیح دلایل و ویژگی های منحصر به فرد هر مکان استفاده می کنم ولی وقتی در مورد اینکه چرا به کویر برویم حرف می زنیم تقریباً دلایلی که می شماریم در مورد تمامی کویر ها یکسان است. پس بهتر است بگوییم چرا به کویر سفر کنیم؟

تفریحات در کویر مصر
عکاس: سعید حائری فرد

سکوت و آرامش کویر و زیباییش چیزیست که همه ی ما دنبالش میگردیم. حالا اگر در نیمه دوم سال و فصل سرد سال هستیم طبیعتاً جایی را انتخاب می کنیم  که گرم باشد همچنین دیدن رمل های شنی و قدم زدن با پای برهنه روی شن های گرم لذت عجیبی دارد. آفرود، موتور سواری و شتر سواری هم طرفداران خودش را دارد.  داستان شب های کویر کاملاً متفاوت است شب های کویر سرد است و بعید می دانم بتوانید بدون ژاکت شب را صبح کنید؛ آسمان کویر که زیبایی خودش را دارد ستاره ها آنقدر درخشان و بزرگ هستند که عاشقش می شوید.

علاوه بر دلایل بالا کویر مصر ویژگی هایی دارد که خود را از دیگر کویرها متمایز می کند. این کویر پرطرفدارترین کویر ایران نزد گردشگران است و تورهای زیادی راهی مصر می شوند. همچنین این امکانات رفاهی مطلوبی نسبت به بقییه کویرها دارد. به راحتی می توانید از اقامتگاه های محلی نزدیک کویر استفاده کنید و خوشبختانه این اقامتگاه ها امکانات خوبی هم دارند.

کویر مصر استان اصفهان
عکاس: بابک بنائی

خدمات و امکانات رفاهی

مطمئناً در کویر انتظار چندانی برای امکانات رفاهی ندارید ولی خوشبختانه به خاطر تبدیل شدن کویر مصر به یک منطقه ی گردشگری پر رفت و آمد روستاهای اطارف کویر اقامتگاه ها و امکانات رفاهی محدودی در نظر گرفته اند که برای یک سفر در کویر رضایت بخش نیز هست.

خوشبختانه وسایلی مثل موتور های چهار چرخ و دو چرخه در منطقه در نظر گرفته شده که می توانید آن ها را کرایه کنید. همچنین می توانید از شتر سواری هم لذت ببرید.

وسایلی که با همراه خود ببرید

داستان سفر به کویر به بقیه ی سفرها کاملاً مجزاست. برای سفر به کویر باید حتما یک راهنمای آشنا به منطقه همراهتان باشد. مواد غذایی و آب را باید چند برابر حالت معمول همراه خود ببرید. اگر برای آفرود می روید باید حتماً با ماشین های دو دیفرانسیل و مخصوص آفرود به کویر بروید همچنین سفر با یک ماشین بسیار خطرناک است حتما باید حداقل با دو ماشین به کویر بروید تا در صورت گیر کردن یک ماشین از ماشین دیگر برای خارج کردن آن استفاده کنید. حتما به همراه خود پاور بانک یا باتری اضافه برای وسایل شارژی و الکتریکی همراه ببرید. همچنین مقداری بنزین یا سوخت اضافه همراه خود داشته باشید. به خاطر آفتاب سوزان کویر حتما باید از کرم های زد آفتاب و عینک دودی استفاده کنید.

کویر مصر در ایران
عکاس: سیاوش نعمتی

بهترین زمان برای سفر به کویر مصر

بهترین زمان برای سفر به کویر مصر در شش ماهه ی دوم سال است. به خاطر کاهش دما در شروع پاییز هوای کویر مصر در روزها بسیار مطبوع می شود. البته داستان شب ها فرق دارد و مطمئناً شب را باید با لباس گرم به سر کرد. البته اقامتگاه های محلی هم در این منطقه وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. ولی شب نشینی و دیدن ستاره ها تجربه جالبیست.

چگونه به کویر مصر برویم؟

پیشنهاد ما برای سفر به مناطق کویری به ویژه کویر مصر سفر با تورها و افراد متخصص و آشنا با منطقه است. می توانید از تور های کویر مصر که تخفیف خورده اند استفاده کنید. اگر با ماشین و به قصد آفرود می روید. حتما با ماشین دو ماشین مخصوص به کویر بروید.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، دهستان جندق، روستای مصر

پیام بگذارید