پل زمان خان کیانرسی؛ جذابه تاریخی_طبیعی شهر سامان

در چند روزی ک استان چهارمحال و بختیاری بودم آوازه پل زمان خان را از مردم خونگرم این استان زیاد شنیدم، تصمیم گرفتم که حتما همراه بقیه دوستانم برای بازدید به این منطقه بکر بروم… این بار راهی شهر سامان شدیم، تمام مسیر نسیم خنک این منطقه صورتم را قلقک می داد! با باریک شدن مسیر و درخت های بلند قامت و سرمایی که مشخص بود سرمای آب است خبر از آن می داد که به نزدیکی پل زمان خان رسیده ایم… بله رسیدیم، مملو از جمعیت، پله ها را پایین رفتم و به به واقعا زیبا بود… رودخانه خروشان، پرتلاطم، گیج ککنده و ب پهنای زیاد چشم های من را بیشتر از بقیه مناظر اطراف به خود خیره کرده بود. وجود ماهی ها باعث شد لبخند پهنی روی صورتم نقش ببند، که فهمیدم این ماهی ها از نوع قزل آلای وحشی (گوشت صورتی) هستند.

زمان 2 | • درناتریپ ✈️

پل زمان خان

این پل تاریخی و با قدمت به زمان صفویه برمی گردد و دوران ساخت آن نیز همین زمان بوده است که به دستور زمان خان چهارلنگ کیانرسی ساخته شده است. حکایت این پل براساس آنچه شنیدم آن است که؛ درهنگام بهار زمانی که ایل بزرگ کیانرسی چهارلنگ درحال گذر از گرمسیر به سمت الیگودرز(سردسیر) هستند که سیلاب عظیم که از بارش زیاد بهاری بوده است باعث آسیب شده و برخی نیز گفته اند که فرزند او را آب برده است و همین دلیلی بوده که زمان خان کیانرسی شروع به کندن کوه در میان دو تنگه و ساختن پل می کند. این پل بر روی رودخانه زاینده رود بر روی سه پایه سنگی بنا شده است که اصلا شباهتی به معماری پل های اصفهان ندارد.

زمان3 | • درناتریپ ✈️

معماری پل

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

نوع این بنای تاریخی ساروج و آجر است که معماری این بنا متاثر و به سبک معماری رومی است. بازسازی و مرمت سازی این پل در دو زمان بوده است؛ که در زمان اول در دوران صفویه بوده است و زمان دوم، در سال 1321 توسط عبدالحسین قزوینی مالک چم عالی انجام شده است.

 

روستای چم عالی

این روستای زیبا و قدیمی در شهرستان سامان، 22 کیلومتری شهرکرد واقع شده است. این روستا و اطراف این پل را درختان و باغات فراوانی پر کرده است و دارای آب و هوایی پاک و خنک است که سالیانه گردشگران زیادی به خو جذب کرده است.

زمان4 | • درناتریپ ✈️

اگر قصد سفر دارید…

به دیار چهارمحال و بختیاری سفرکنید و به شهر سامان، روستای چم عالی بروید و از پل زمان خان کیانرسی دیدن کنید.

پیام بگذارید