غذاهای سنتی و محلی بجنورد، طعم خوش شرق

غذاهای محلی بجنورد با آداب و رسوم خاص خود تهیه می‌شود و با توجه به سبزی‌های محلی که در هر فصل از سال می‌روید، غذاهای خود را خوش طعم می‌کنند؛ به‌طوری که بوی غذاهای آنان تا چند خانه آن طرف‌تر می پیچید. آش و انواع آن یکی از اصلی‌ترین غذاهای محلیخراسان شمالی به حساب می‌آید که به‌خصوص در فصل سرما طرفداران بسیاری دارد.

غذای محلی خراسان شمالی بجنورد دستور اصلی عکس | غذاهای محلی بجنورد • درناتریپ ✈️

آش یارمه

آش یارمه از آش‌های محلی بجنورد که طرز تهیه آن ساده بوده و بسیار خوشمزه میباشد. این آش با نوعی سبزی به نام چریش درست میشود و با اسفناج نیز میتوان آنرا درست کرد.

طرز تهیه آش یارمه

برای دفع نفخ حبوبات، آنها را از شب قبل پختن آش خیس کنید. در ابتدای پخت، ابتدا حبوبات را بپزید. سپس بلغور گندم را جدا از حبوبات پخته و به آن چریش یا اسفناج را اضافه کرده و پس از پخته شدن سبزی‌ها، حبوبات را به همراه نمک و فلفل به بلغور گندم اضافه کنید و با شعله ملایم اجازه دهید که آنها بپزند. پس از آن که آش آماده شد، آنرا با دوغ میل کنید. این غذا به خاطر نداشتن روغن از غذاهای سالم به شمار می‌رود.

غذاهای محلی بجنورد
غذاهای محلی بجنورد

آش جوشواره، غذاهای محلی بجنورد 

برخلاف اسم این غذا، شکل ظاهری آن اصلا شبیه‌آش نیست و بیشتر به‌یک غذای ایتالیایی با نام راویولی شباهت دارد. در تهیه‌این غذا شما ترکیبی از موادی همچون عدس، گوشت چرخ کرده، اسفناج، نمک، زردچوبه‌مثل پیراشکی داخل خمیری که‌از قبل آماده‌کرده‌اید قرار می‌دهید و در نهایت باید داخل آب جوش بگذارید تا به‌طور کامل بپزد. این غذای خوشمزه‌با یک سس خوشمزه‌که‌شامل پیازداغ و اسفناج می‌باشد سرو می‌شود.

غذاهای محلی بجنورد
غذاهای محلی بجنورد

شله ماش بجنوردی

شله ماش یک غذای بجنوردی است که غذایی ساده، ولی مقوی‌ است و طرز تهیه آن بسیار راحت است. موادی که برای تهیه این آش لازم است ماش، برنج، گوشت قورمه شده، پیاز داغ و ادویه به همراه کمی زیره است. این آش را معمولا کمی تند درست می‌کنند.

غذاهای محلی بجنورد
غذاهای محلی بجنورد

قروتو بجنورد، غذاهای محلی بجنورد 

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

قروتو یا آب کشک یکی دیگر از غذاهای محلی بجنورد است که از کشک، ماست، گردوی خرد شده، سبزی خورد شده متشکل از تره، جعفری و ترخون، شیرین بیان و کمی ادویه و نمک و زردچوبه تهیه می‌شود. قروتو را هم می‌توان مانند آبگوشت با تکه‌های نان خورد یا به‌صورت سوپ نوش جان کرد. مردم محلی بجنورد به این غذا علاقه‌ی بسیاری دارند و ماهی چند بار می‌توان آن را بر سر سفره‌هایشان دید.

غذاهای محلی بجنورد
غذاهای محلی بجنورد

ساطری پلو

از جمله‌ غذاهایی که‌بین مردمان استان خراسان رضوی و خراسان شمالی مشترک است غذایی به‌نام ساطری پلو می‌باشد. این غذا به‌قدری محبوبیت بالایی دارد که‌در این دو استان به‌طور مشترک طبخ می‌شود و طعم بسیار فوق العاده‌ای دارد.

زعفران آب شده‌و هویج خلالی شده‌عطر و بوی بسیار دلپذیری به‌مشام شما خواهد رساند. مواد به‌کار رفته‌در این غذا گوشت چرخ کرده، برنج، هویج خلالی شده، کشمش پلویی، روغن، پیاز متوسط، زعفران آب کرده‌می‌باشد.

غذاهای محلی بجنورد
غذاهای محلی بجنورد

اُجِز بجنورد، غذاهای محلی بجنورد 

اُجِز، اسم ترکی اشکنه است. این غذا را در بجنورد در شب ‌های سرد پاییز و زمستان به جای سوپ درست می‌ کنند. می‌ شود گفت این غذا، نوعی کنسومه است.
این نوع اشکنه در فصل سرد پاییز و زمستان در بجنورد و اغلب به جای سوپ تهیه می‌شود. این غذا بسیار آسان است و از موادی نظیر کره، پیاز، آرد، تخم مرغ، مرزه و ادویه تهیه می‌شود و به نوعی غذای اقتصادی محسوب می‌شود.

غذاهای محلی بجنورد
غذاهای محلی بجنورد

قابلی بجنورد، غذاهای محلی بجنورد 

قابلی، نوعی پلو بجنوردی است که بیش‌تر در فصل سرما تهیه می‌شود. مواد تشکیل دهنده آن گوشت چرخ کرده به شکل کوفته ریزه، خرما هسته گرفته، رشته پلویی، لوبیا چیتی، برنج، رب، پیاز داغ و ادویه است. این غذا با مواد متفاوتی در شهرهای دیگر ایران مانند تبریز نیز تهیه می‌شود.

b755a81cd46492deea1d109072467e69 | غذاهای محلی بجنورد • درناتریپ ✈️

زیره تو (کاچی بجنوردی )

این میان‌وعده در بجنورد با طعم و عطر متفاوتی نسبت به کاچی معمولی تهیه می‌شود و آن هم به‌خاطر ادویه «زیره تو» است که مختص این کاچی استفاده می‌شود. برای تهیه آن از آرد برنج و روغن حیوانی استفاده می‌شود که طعم محلی‌تری به آن می‌بخشد. برای شیرینی آن نیز از نبات یا شکر استفاده می‌شود که اندازه آن با توجه به ذائقه افراد متفاوت است. بسیاری نیز به جای شکر و نبات از شیره انگور و عسل استفاده می‌کنند که آن را مقوی‌تر می‌کند.

kachi 9.JPG 1 | غذاهای محلی بجنورد • درناتریپ ✈️

پیام بگذارید