ویزا چیست؟هر آنچه در مورد ویزا باید بدانید.

هر سفری با اهداف خاصی صورت می­ گیرد برای تجربه یک سفر بدون دردسر  و رسیدن به آن اهداف، قبل از هر اقدامی باید اطلاعات کافی در مورد آنچه در طول سفر به آن نیاز پیدا خواهید کرد، جمع آوری نمایید. مهمترین مواردی که در سفر های خارجی به آن نیاز پیدا خواهید کرد ویزا یا روادید کشور مورد نظر است. در واقع می ­توان گفت گرفتن ویزا مهمترین اقدامی است که قبل از سفر باید انجام دهید. در ادامه یه این سوال که ویزا چیست ؟ پاسخ می دهیم و شما را با انواع ویزا آشنا خواهیم کرد

ویزا چیست؟

 ویزا یا روادید سندی است که توسط نمایندگان رسمی یک کشور برای شهروندان سایر کشور ها صادر می ­شود. این نمایندگان معمولاً سفارت خانه­ ها و کنسولگری هایی هستند که در یک کشور دیگر دائر می­ شوند. اخذ ویزا به معنای آن است که فرد دارنده اجازه ورود، عبور یا اقامت در کشور متبوع آن سفارت را دارد. صدور ویزا توسط سفارت­ ها و کنسولگری­ ها منوط به ارائه مدارک و پرادخت وجه خاصی است. البته این نمایندگان به دلایل مختلف می­ توانند درخواست شما را قبول یا رد نمایند.

کشورها بر اساس روابط ، شرایط فی ما بین در مواردی اقدام به عقد پیمان های یک یا چند جانبه جهت لغو ویزا می ­نمایند. مانند ایران و ترکیه. این به آن معناست که مثلا شهروندان ترکیه می ­توانند بدون اخذ ویزا وارد ایران شوند.

 برای مشاهده کشور هایی که ایرانیان بدون نیاز به ویزا به آن ها می توانند سفر کنند مطلب ایرانی ها در سال ۹۹ بدون ویزا به چه کشورهایی می توانند سفر کنند؟را مطالعه نمایید.

برای گرفتن ویزا چه اقدامی کنیم؟

  • مراجعه به سفارت­خانه یا کنسولگری­­ ها: این معمول ترین روش برای اخذ ویزاست. می ­توانید از قبل وقت بگیرید و فرآیند مصاحبه را حضوری طی کنید.
  • از طریق آژانس­ های مسافرتی: ویزای برخی کشورها مانند سنگاپور یا دبی را می ­توان از طریق مراجعه به آژانس ­های مسافرتی به صورت غیر حضوری دریافت کرد.
  • آنلاین: برخی کشورها اقدام به راه­ اندازی سامانه ­های اینترنتی برای ارائه درخواست ویزا راه­ اندازی نموده ­اند.

چه مدارکی برای گرفتن لازم است؟

معمولاً کشورهای مختلف براساس قوانین خاص خود مدارک مختلفی را جهت ارائه ویزا درخواست ­می ­نمایند. اما تعدادی از این مدارک معمولاً مشترک هستند. مانند: گذرنامه (حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد)، مدارک مالی (معمولاً پرینت گردش حساب بانکی)، عکس، مدارک شغلی (جواز کسب، گواهی اشتغال به تحصیل و…)، بلیط رفت و برگشت، و بیمه مسافرتی.

انواع ویزا

ویزا ها براساس کشورهای مختلف انواع متفاوتی دارند. البته متداول ترین انواع ویزا­ها را از این شمارند:

  • ویزای ترانزیت
  • ویزاهای کوتاه مدت
  • ویزاهای بلند مدت
  • ویزاهای مهاجرتی
  • ویزاهای رسمی

۱. ویزای ترانزیت

این ویزا معمولاٌ برای خدمه ناوگان های حمل و نقل، ماهی گیران، رانندگان صادر، می ­شود. و اعتباری بین چند ساعت تا ۱۰ روز دارد. دارندگان این ویزا می­ توانند از کشورهای ثالث برای رسیدن به مقصد عبورکنند.

۲. ویزای کوتاه مدت

این ویزا ها همان طور که از نامشان مشخص است برای کوتاه مدت صادر می ­شوند. که از انواع می­ توان به:

ویزای توریستی:

این ویزا بیشتر به منظور گردش در مقصد صادر می­ شود. این ویزا معمول ترین نوع از ویزاهایی است که صادر می­ شود. این به آن معناست که که دارندگان ویزای توریستی قادر به تحصیل و کار در کشور مقصد نیستند.

ویزای اختصاصی:

این نوع ویزا برای افرادی صادر می شود که از سوی یکی از شهروندان رسمی کشور مقصد دعوت نامه داشته باشند.

ویزای کاری یا بازرگانی:

این ویزا برای بازرگانان و یا افرادی که برای مقاصد کاری به کشور دیگر سفر می نمایند صادر می شود.

ویزای درمان یا پزشکی:

ویزا یا روادید درمان مخصوص بیماران است. که برای درمان به کشور مقصد سفر می نمایند.

ویزای تبادل فرهنگی:

این نوع ویزا برای تشویق به سفر و افزایش تبادلات فرهنگی بین کشور هایی صادر می شود که با هم تفاهم نامه ای در این زمینه منعقد کرده اند. و بیشتر برای جوانان و افراد جهانگرد صادر می شود.

ویزای زیارتی:

این نوع ویزا یا روادید در کشور هایی مثل عراق، عربستان یا ایران برای افرادی صادر می شود که به قصد انجام زیارت و انجام مناسک مذهبی مثل حج یا اربعین به کشور مقصد سفر می کنند، صادر می شود.

ویزای بلند مدت

این نوع ویزا برای کسانی صادر می شود که قصد حضور بلند مدت در کشور مقصد را دارند صادر می شود. معمولاً این ویزا برای کسانی که به قصد تغییر محل زندگی خود یا ازدواج با یکی از شهروندان کشور مقصد صادر می شود. البته این ویزا به معنای اقامت دائم نیست.

ویزای تحصیلی:

این ویزای بیشتر برای دانشجویان به جهت ادامه تحصیل در مدارج عالیه صادر می شود.

ویزای تحقیقاتی:

این ویزا برای محققان و اساتید دانشگاه ها صادر می شود فرد دارنده این ویزا می تواند در مدت زمان اعتبار این ویزا در کشور مقصد به انجام پژوهش و تحقیقات بپردازد.

ویزای کار موقتی:

این نوع ویزا مانند ویزای بازرگانی برای کسانی صادر می شود که به قصد امور کاری وارد کشور دیگر می شوند. البته دریافت این ویزا نسبت به ویزای بازرگانی دشوار تر است. دارنده این ویزا می تواند برای مدت بیشتری در کشور مقصد بماند. معمولاً خبرنگاران این نوع ویزا را دریافت می کنند.

ویزای اقامت:

این نوع ویزا برای افرادی صادر می شود که به قصد اقامت بلند مدت راهی سفر می شوند.

ویزا چیست

ویزای رسمی یا دیپلماتیک:

این ویزا معمولاً برای مقامات رسمی مانند سفرا که هدف آنان انجام ماموریت های دیپلماتیک به کشور دیگر سفر می نمایند صادر می شود.

انواع ویزا بر اساس نوع درخواست

  • کشور های بدون نیاز به صدور ویزا: این نوع کشور ها معمولاً تفاهم نامه ای برای لغو ویزا بین خود منعقد نموده اند. مانندو ایران و ترکیه، یا کشور های عضو پیمان شینگن.
  • کشورهایی که پیش از سفر به آن‌ها باید برای تهیه ویزا اقدام نمایید: شما ابتدا باید از طریق راه های ارتباطی با سفارت خانه کشور مورد نظر وقت دریافت نمایید. فرآیند صدور ویزا را حضوری طی نمایید.
  • کشورهایی که در بدو ورود ویزا برای شما صادر می شود: ویزای شما در فرودگاه ها و مبادی ورودی صادر می شود.
  • ویزای الکترونیک: برخی از کشور ها سامانه های اینترنتی راه اندازی نموده اند که تمامی مراحل صدور ویزا غیر حضوری انجام می شود. تمامی اطلاعات شما توسط شماره گذرنامه دریافت می شود. در این روش هیچ نوع مهر یا برجسپی پیش از سفر در گذرنامه درج نمی شود.

ایران نیز از جمله کشور هایی است که سامانه ی صدور الکترونیکی روادید را به آدرس https://evisa.mfa.ir  راه اندازی نموده است.

انواع ویزا بر اساس تعداد ورود و خروج

ویزا ها را بر اساس تعداد دفعاتی که می توانید با آن ها وارد یا خارج شوید به ۴ دسته تقیسم نمود.

  • ویزای یکبار ورود: با این ویزا که به سینگل هم معروف است تنها یک بار می توانید وارد یا خارج شوید حتی اگر تاریخ اعتبار ویزای شما به اتمام نرسیده باشد.
  • ویزای دوبار ورود یا دبل: با این نوع ویزا دوبار می توانیدبه کشور مقصد وارد و خارج شوید.
  • ویزای چند بار ورود: با این نوع ویزا تا تاریخی که ویزای شما اعتبار دارد به دفعات متعدد وارد یا خارج شوید.
  • ویزای صفر بار ورود: این نوع ویزا برای کسانی صادر می شود که تنها قصد سوار شدن به هواپیمای دیگری را دارند. دارندگان این نوع ویزا اجازه خروج از فرودگاه را ندارند.

ما سعی کردیم اطلاعات جامعی در مورد ویزا در اختیار شما قرار دهیم، اگر سوال خاصی در مورد ویزا دارید در بخش نظرات مطرح کنید تا پاسخگوی شما باشیم.

نمایش نظرات (2)