مکان های تفریحی شهر سنندج

سنندج مرکز استان کردستان از دیر باز مهد تمدن های باستانی بوده است، شهری با فرهنگ متفاوت و غنی که دارد، مسافران و گردشگران زیادی به سوی خودش جذب کرده است. این شهر در زمان حکومت شاه صفی از دوران صفویی در منطقه “سنه” ساخته شده است و موقعیت استراتژیک از لحاظ سیاسی و نظامی خاصی دارد. سنندج را از سمت غرب توسط کوه آبیدر و از سمت شمال توسط کوه شیخ معروف و سمت جنوب کوه سراج الدین در آغوش گرفته است. از زمان صفویه و قاجاریه بناهای تاریخی و باستانی زیادی به جای مانده است و امروزه همین بناهی باستانی اماکنی برای بازدید و تفریح مسافران و گردشگران شده است. امروز قصد ما معرفی سه مکان تفریحی تاریخی است و دو مکان تفریحی و طبیعی است.

حمام خان سنندج

حمام خان سنندج در دوره قاجاریه توسط امان الله خان اردلان ساخته شده است و در سال 1378 نیز یک بار بازسازی شده است. در سنندج کوچه و محله ها و بازار های زیادی در بافت قدیمی شهر وجود دارد و به تبع آن حمام های مختلفی نیز وجود دارد و از گذشته با توجه موقعیت خاص حمام ها با بازار ارتباط نزدیک شده اند و حمام خان سنندج یکی از حمام های باقی مانده در این دوره است. از امان الله خان اردلان بناهای زیادی ساخته و ثبت شده است. معماری این حمام همانند دیگر حمام های ایرانی ساخته شده است همانند: خزینه، آب انبار، سر در ورودی، هشتی، خلوتی و سربینه قراردارد. مصالح مورد استفاده در این بنا سنگ، آجر و آهک است و ملات آبی دراین ساختمان نقش اول را داشته است. کف حمام را سنگ مرمر پوشیده است، و در بخش سرد دارای سه آب نما و در بخش گرم نیز دو آب نما وجود دارد و همچنین وجود استفاده از فضای کفش کن نیز قابل توجه است.
مسیر دسترسی: کردستان-بازار قدیم سنندج-ضلع شمالی بازار در خیابان انقلاب واقع می باشد.

عمارت خسرو آباد

این عمارت زیبا به دوره قاجاریه و زندیه برمی گردد و سازنده آن امان الله خان اردلان می باشد، و در سال 1379 نیز بازسازی شده است. این عمارت برای مدتی مقر حکومتی و نظامی شهر محسوب شده است، اما بیشتر مکانی برای تشریفات و برگزاری مراسمات و بسیاری از جشن بوده است. مراسم عروسی تنها دختر فتحعلی شاه قاجار به نام حُسن جهان خانم نیز در سال 1232 هجری قمری با پسر امان الله به نام خسرو خان در این بنا صورت گرفته است. این عمارت دارای باغ و همچنین دو بخش اصلی، یعنی قصر سلطنتی و دارای بناهایی همچون اتاق قاپوچی و حمام نیز می باشد. معماری این عمارت را گچبری ها و اروسی های زیبا همچنین گپبری و حوض نیز تشکیل داده است. مصالح به کاررفته در این بنا را آجر و ملات است است.

مسیر دسترسی: سنندج- بلوار خسروآباد

بازار قدیمی سنندج

این زمان همانند دیگر بناهای شهر در زمان صفوی، دوران حکومت والی سلیمان خان اردلان در سال 1046 شمسی ساخته شده است. نام اردلان را در بناهای تاریخی سنندج زیاد دیده می شود، و آن هم بخاطر وجو طایفه کردتبار اردلان در ایران است که ساله های زیادی حکومت در مناطق کردنشین را داشته اند و بسیاری از بناهای تاریخی نیز به همین دوران بر میگردد. معماری بازار را خشت و آجر و سنگ شکل داده است وبازار به شکل مستطیلی ساخته شده است. این بازار دروازه های متعددی داشته است که امروزه فقط سه دروازده از آن باقی مانده است. سقف گنبندی شکل بازار و طاق و تویزه هایی که به آن تسکه داده اند و حجره های طاق دار نیز از جذابیت های بخصوص این بازار همانند دیگر بازارهای ایرانی است. در سال 1375 این بازار به ثبت آثار ملی رسیده است و هنوز اقتصاد و روزگار مردم سنندج را می چرخاند. در این بازار شما انواع لباس های کردی و صنایع دستی و لباس های محلی کردی را به چشم می بینید.

دریاچه سد قشلاقی سنندج

در مسیر جاده سقز دریاچه ی آبی رنگ وجود دارد که طبیعت بکر و زیبای آن مکانی بای تفریح و گذران ایام سال مردمان سنندج و مسافران نوروزی شده است. این دریاچه نیز به دریاچه سد وحدت نیز شهرت دارد. وجود درختکاری های زیبا در اطراف این دریاچه چشم اندازی زیبا بوجود آورده است که می تواند شما را برای لحظاتی به دور از همه شلوغی ها با چای آتیشی دعوت کند. تفریحاتی همانند ماهی گیری، قایقرانی و قایق سواری نیز در این دریاچه برای شما امکان پذیر است. این دریاچه و وجود درختان و سرسبزی اطراف آن فضای زیبا برای عکاسی برای عکاسان فراهم کرده است. مردمان سنندج در روزای بهاری و تابستان ساعاتی را در اطراف این دریاچه سپری می کنند.
مسیردسترسی: 20کیلومتری شمال سنندج-درمسیر جاده سقز

تفرجگاه پارک آبیدر

مجموعه پارک آبیدر که به “پارک کوهستانی آبیدر” نیز شهرت دارد یکی از مکان های تفریحی محبوب مردمان سنندج است. این پارک کوهستانی در قسمت غربی و درمیان کوه های آبیدر جای گرفته است. آبیدر یعنی جایی که در آن آب زیادی بیرون می ریزد و این پارک از کوه های آبیدر بزرگ و کوچک تشکیل شده است. این مجوعه دارای یک سینمای روباز 10 هزار نفری است که صدای آن با موج رادیو اف ام در همه جای پارک قابل دریافت است. دربالای قله تخت آبید کوچک یک جان پناه برای کوهنوردان احداث شده است. در این مجموعه نیز تله کابین در حال احداث و راه اندازی می باشد. این مجوعه خدمات رفاهی همانند کافی شاپ و رستوران نیز فراهم است.
مسیر دسترسی: سنندج- انتهای خیابان آبیدر

پیام بگذارید