هاستل چیست؛ همه چیز درمورد هاستل و دورمیتوری (خوابگاه)

هاستل چیست؟‌ در بعضی از کشورهای جهان اقامتگاه‌هایی با نام هاستل (Hostel) وجود دارند که در بعضی مناطق با نامه‌های هوستال، بک پکرز و پانسیون هم شناخته می‎شود. هاستل  از ترکیب دو واژه انگلیسی Host (مهمان کردن) و Hotel (هتل) ساخته شده است.

L9yH4 | هاستل چیست • درناتریپ ✈️

هاستل‌ها اقامتگاهی اجاره‌ای با فضایی گرم و صمیمی‌اند که در آن تخت‌های یک اتاق به مسافرین اجاره داده می‌شود.  بدین ترتیب که یک اتاق بین چند مسافر مشترک است. به طور معمول در هر اتاق 2 تا 8 تخت قرار دارد و سرویس‌های بهداشتی مثل حمام و توالت و همچنین آشپزخانه‌ها نیز بیرون از اتاق‌ها قرار دارند و به طور مشترک استفاده می‌شوند.

ویژگی‌های هاستل چیست؟

هاستل چیست
هاستل چیست

تاکنون دانستیم که در هاستل تنها یکی از تخت‌ها به گردشگران کرایه داده می‌شود. اما شاید این سوال برایتان به وجود آید که خدمات و ویژگی‌های دیگر هاستل چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که در هاستل سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه بیرون از اتاق قرار دارند و به صورت مشترک توسط مسافران استفاده می‌شوند.

در هاستل آشپزخانه به صورت عمومی بوده و هرکدام از مسافران برای خودشان آشپزی کرده و غذای خود را تهیه می‌کنند. با این تفاسیر می‌توان هاستل را همچون خانه‌ای دوستانه در نظر گرفت که در آن افراد در کنار دیگران اقامت کرده و لحظاتی به‌یادماندنی را رقم می‌زنند.

| هاستل چیست • درناتریپ ✈️

تفاوت و شباهت هتل و هاستل چیست؟

تا اینجا متوجه شدیم که هاستل محیطی عمومی‌تر از هتل دارد و همچون یک خانه مشترک هر مسافر با افراد دیگر هم اتاق می‌شود. در هتل هر اتاق دارای سرویس بهداشتی و حمام است؛ در حالی که هاستل‌ها معمولا این گونه نبوده و این خدمات خارج از اتاق‌اند. اصلی‌ترین تفاوت هتل و هاستل را می‌توان فضای دوستانه‌تر و هم اتاق شدن با دیگر افراد را دانست که برای بعضی مسافران بسیار جالب توجه است.

blog org 73 1575963003 what is hostel | هاستل چیست • درناتریپ ✈️

از لحاظ امکانات نیز باید بگوییم که تفاوت چندانی وجود ندارد و تمام امکانات رفاهی در هتل و هاستل در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. البته این امکان نیز وجود دارد که امکانات هاستل نسبت به هتل ابتدایی‌تر باشد؛ زیرا اکثر مسافران این گونه اقامتگاه صرفا خواهان ضروری‌ترین خدمات هستند تا هزینه‌های سفر خود را کاهش دهند.

مزایای اقامت در هاستل چیست؟

587710 833 | هاستل چیست • درناتریپ ✈️

۱. قیمت ارزان

هاستل ها، به‌ویژه در مقایسه با هتل‌ها ارزان هستند. گرچه قیمت هاستل در کشورهای مختلف و حتی بین خود هاستل ها متغیر است، اما من توانسته‌ام محدوده‌ی قیمت‌ هاستل را در کشورهای اروپایی جمع‌آوری کنم. اکثر این نرخ‌ها در مورد هاستل های سایر نقاط دنیا نیز صدق می‌کنند با اینکه هاستل های ارزان معمولا در آمریکای جنوبی هستند و هاستل های گران در شهرهایی نظیر واشنگتن قرار دارند. این نرخ‌ها تقریبی و به‌ازای هر نفر در هر شب هستند:‌ انگلستان و ولز ۱۰ تا ۴۰ دلار، فرانسه ۱۵ تا ۳۰ دلار، آلمان ۲۵ دلار، یونان ۱۵ دلار، ایرلند ۱۵ تا ۳۵ دلار، ایتالیا ۱۰ تا ۳۰ دلار و اسپانیا ۱۵ تا ۲۵ دلار.

hostel 02 | هاستل چیست • درناتریپ ✈️

۲. هاستل ها سفرهای گروهی را لذت‌بخش می‌کنند

اقامت در هاستل ها به همه این امکان را می‌دهد تا شب را در اتاق‌های بزرگ باهم سپری کنند. درواقع، برخی از هاستل ها تا بیست‌نفر را هم در یک اتاق جا می‌دهند. این موضوع به‌ویژه در سفرهای گروهی خیلی جذاب است و بحث‌وجدل را در مورد اینکه چه کسی در کدام اتاق بخوابد، فیصله می‌دهد.

هزینه اقامت در هاستل:

yerevan hostels 981129181910438 | هاستل چیست • درناتریپ ✈️

ممکن است هاستلها بسته به امکاناتی که ارائه میکنند و یا اینکه در روزهای آخر هفته در آنها اقامت میکنید یا نه، از قیمتهای متفاوتی برخوردار باشند اما به طور معمول، هزینه یک شب اقامت در هاستلهای اروپایی برای هر نفر، چیزی در حدود ۱۰ الی ۱۵ دلار و در هاستلهای آسیایی و آمریکای لاتین، حدودآً 5 دلار است.
علاوه بر اتاقهای عمومی، چند اتاق خصوصی (Private) نیز در نظر گرفته شده است که گزینه مناسبی برای متاهلین محسوب میشود. هزینه یک شب اقامت در یک اتاق خصوصی، نیز حدوداً 100 تا 150 دلار است که در مقایسه با هتلها بسیار مقرون به صرفه میباشد.

هاستل در ایران

هاستل ماهور بابلسر
هاستل ماهور بابلسر

خوشبختانه طی سال‌های اخیر این نوع اقامتگاه در کشورمان جای خود را باز کرده و کمتر کسی برای پیدا کردن هاستل در ایران با مشکل مواجه می‌شود. از شهرهای بزرگ و کوچک گرفته تا روستاهای زیبا و مناطق بکر چهار گوشه ایران، همگی به فکر ساخت اقامتگاه‌هایی با بودجه متناسب برای تمام اقشار هستند.

پیچیدن آوازه کیفیت هاستل در ایران باعث شده بیشتر افرادی که قصد سفر دارند، هاستل را هم به عنوان یکی از گزینه‌های خود در نظر بگیرند. وجود این نوع اقامتگاه همچنین باعث شده توریست‌هایی که قصد سفر به ایران دارند و از قبل با مفهوم هاستل آشنایی دارند، با اشتیاق بیشتری برای اقامت در یک هاستل در ایران و تجربه‌ای تکرار نشدنی، سفر خود را آغاز کنند.

1 990126020608201 | هاستل چیست • درناتریپ ✈️

خوابگاه (دورمیتوری) چیست؟

اتاق‌خواب گروهی (خوابگاه) نوعی از اقامتگاه است که در آن شما تخت را در یک اتاق گروهی رزرو می‌کنید. در صورتی که رزرو اتاق تابع جنسیت باشد، ادامه نام اتاق جنسیت مشخص می‌شود. مثلا مقابل اسم dormitory ذکر می‌شود که for men یا for women است. همچنین ظرفیت تخت‌های موجود معمولا در ادامه نام اتاق‌ها مشخص می‌شود؛

نمایش نظرات (2)