شهر کامیاران | همه آنچه در سفر به کامیاران باید بدانید!

شهر کامیاران یکی از شهرهای کردستان ایران است که مابین دوشهر سنندج و کرمانشاه قرار گرفته است. آثار تاریخی زیادی در کامیاران وجود دارد و جاذبه‌های طبیعی بی‌شمارش این شهر را به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری استان کردستان تبدیل کرده است.

پیشینه شهر کامیاران

1606129973 city kamyaran0 | شهر کامیاران • درناتریپ ✈️

در دوره حکومت آشوریان کامیاران مطابق با ایالت خارخار، یکی از ایالات کشور آشور بود. متعاقب جنگ جهانی اول که روس ها بخشی از کشور ایران در شمال و ترک ها بخش دیگری را در غرب اشغال کردند؛ در محرم سال ۱۳۳۴ قمری، نیروهای ایرانی به سرپرستی شونمام -کونسول آلمان در کرمانشاه- به فرماندهی سردار رشید و سنجرخان که از عشایر روانسر، جوانرود، گشکی و رمشتی تشکیل شده بود

و تعدادی از مجاهدان به فرماندهی میرزا غفارخان زنوزی و یگان هایی از ژندارم های ایرانی به علاوهٔ یگان هایی از ارتش عثمانی به فرماندهی محی الدین بیگ به نیروهای روسیه به فرماندهی مامانوف در کامیاران حمله کردند. روس ها شکست سختی خورده و از راه سنندج به بیجار و از آنجا به زنجان عقب نشینی کردند.
طرح جامع شهر کامیاران در جلسهٔ مٰورخهٔ ۲ خرداد ۱۳۴۵ شورای عالی شهرسازی از سوی استاندار استان کردستان پیشنهاد شده و تصویب گردید.

زبان و شغل مردم کامیاران

78872032 3cb5 4ca8 9b70 d3f3cf20c4a8 | شهر کامیاران • درناتریپ ✈️

زبان کردی زبان رایج و لهجه های اردلانی ، اورامی و کردی کرمانشاهی به ترتیب گویش زبانی غالب مردمان منطقه می باشد . توانایی های بالقوه کشاورزی ، تدریجاً اقتصاد مبتنی بر کشت و زرع مردمان منطقه را باعث شده است جهت باغداری ، پرورش ماهی و نبور عسل فراهم ساخته است هم اکنون بخش کوچکی از موهبت طبیعی در خدمت تأمین معاش مردم قرار گرفته است . معادن سنگ ساختمانی ، از جمله مهم ترین منابع مورد استفاده در منطقه می باشد.

صنایع دستی شهر کامیاران

شهر کامیاران
شهر کامیاران

قالیبافی ، جاجیم ، گلیم و موج بافی از جمله مهم ترین صنایع دستی منطقه می باشد که در سالهای اخیر به تبع سیاستهای کلان ناکارآمد در این خصوص ، آینه ای امید بخش جهت رونق دوباره آنها قابل تصور نیست . نطفه صنعت در این منطقه هنوز بستر نشو و نما نیافته است .شهرستان در فصول بهار و پاییز آب و هوای دلپذیری دارد.

جاهای دیدنی شهرستان کامیاران

کتیبه تنگی ور

b8fd8a34 a2f5 4357 b12e bdf6aad37642 | شهر کامیاران • درناتریپ ✈️

یکی از آثار تاریخی شهر کامیاران، که مورد مطالعه باستان‌شناسان قرار گرفته و از لحاظ تاریخی ارزشمند است، کتیبه و سنگ‌نوشته «تنگی‌ور» است. اولین بار در ایران در سال ۱۳۴۷ یک گروه باستان‌شناسی این سنگ‌نوشته را مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد که این اثر تاریخی متعلق به دوره آشوریان است. تصویر حکاکی‌شده ممکن است مربوط به سارگن دوم، پادشاه آشوری، باشد و کتیبه‌ای که با خط میخی نوشته شده است مربوط جنگ‌ها، پیروزی‌ها و فرمان‌های آشوریان است.

روستای پالنگان

Cover 1 780x470 1 780x470 1 | شهر کامیاران • درناتریپ ✈️

پالنگان یکی از روستاهای دهستان ژاورود و از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان است. به این روستا، ماسوله کردستان هم می‌گویند. حتماً با ماسوله آشنا هستید. روستایی که در آن خانه‌ها بر روی هم ساخته شده‌اند. پالنگان نیز دقیقاً همین ویژگی را دارد. نه تنها  خود روستا مسحور کننده و جذاب است؛ بلکه جاده رسیدن به آن نیز بسیار سرسبز و دیدنی است.

چشمه کواز

13980217000194636928216390601191 24121 PhotoT | شهر کامیاران • درناتریپ ✈️

این چشمه در ۵۰ کیلومتری شمال غربی کامیاران و در ۱۰ کیلومتری شمال غربی روستای پلنگان در دامنه کوه واقع شده است . آب این چشمه طعم گوگردی دارد و در محل جوشش آن از زمین رنگ آب شیری است و خود نشان دهنده وجود مواد آهنی و گوگردی در آب است . آب این چشمه در استخر کوچکی جمع می شود و از آن برای نوشیدن و نیز درمان بیماریهای مجاری تنفسی . روماتیسمی و بیماری های جلدی استفاده می شود .

آبشار تنگی ور

| شهر کامیاران • درناتریپ ✈️

آبشار تنگی ور یکی از دیدنی‌های زیبای طبیعت کردستان و از جاذبه های گردشگری کامیاران است که در نزدیکی شهر کامیاران قرار دارد و از کوه شاهو سرچشمه می گیرد.

منطقه کوسالان و شاهو

539069 259 | شهر کامیاران • درناتریپ ✈️

منطقه حفاظت‌‌شده کوسالان و شاهو حد فاصل شهرهای سروآباد، مریوان و کامیاران در استان کردستان قرار دارد و هم‌مرز با کردستان عراق است. همچنین بخشی از این منطقه در استان کرمانشاه واقع شده است. این منطقه دارای آب و هوای بسیار بکر و پوشش گیاهی بسیار زیبا است و یکی از مناطق توریستی کامیاران است.

زیارتگاه حضرت عکاشه

شهر کامیاران
شهر کامیاران

زیارتگاه حضرت عکاشه در 45 کیلومتری شهرستان کامیاران در روستای کاشتر واقع شده است، این جاذبه مذهبی و گردشگری آرامگاه یکی از اصحاب پیامبر اسلام(ص) به نام معی‌الدین روحانی معروف به حضرت عکاشه ابن حسین اسدی است، وی اهل مدینه، حافظ کل قرآن و از انصار حضرت رسول خدا بوده است که مفتخر به بوسیدن مهر نبوت رسول خدا شده و با سینه سرشار از ایمان به فیض شهادت در راه خدا دست یافته است.

پیام بگذارید