منطقه باستانی اشکفت سلمان در شهرستان ایذه استان خوزستان

کشور ایران، دارای تاریخی غنی است که در جای جای آن می‌توانیم آثار فرهنگ‌های گذشته را ببینیم. منطقه باستانی اشکفت سلمان در شهرستان ایذه استان خوزستان یکی از آن‌هاست که به نیایشگاه تاریشا نیز شهرت دارد. با درناتریپ همراه باشید تا با این منطقه توریستی و باستانی آشنا شوید.

290 | منطقه باستانی اشکفت سلمان • درناتریپ ✈️

موقعیت جغرافیایی

اشکفت سلمان در جنوب شهرستان ایذه استان خوزستان واقع شده و دارای چهار نقش برجسته می‌باشد که به دوران ایلامیان مربوط است. ضمن اینکه بقایای یک ساختمان که به سلسله اتابکان ربط دارد نیز در این منطقه به چشم می‌خورد.

291 | منطقه باستانی اشکفت سلمان • درناتریپ ✈️

گفته می‌شود این محل، یکی از عبادتگاه‌های یکی از خدایان ایلام به نام تریشا بوده است. در این مکان، در کنار سنگ نوشته‌ها، غار و چشمه‌ای معدنی هم وجود دارد. به علاوه، چهار نقش برجسته مشاهده خواهد شد که دو عدد از آنها در غار و دو عدد دیگر در خارج از آن هستند.

292 | منطقه باستانی اشکفت سلمان • درناتریپ ✈️

بزرگ‌ترین نوشته، با خط میخی بوده که به دوره عیلامی‌ها مربوط می‌شود که البته درون غار قرار دارد. از ویژگی‌های خاص این سنگ نوشته می‌توانیم به تصویر زنان دوشادوش مردان اشاره کنیم که برای نخستین بار چنین چیزی مشاهده می‌شود.

293 | منطقه باستانی اشکفت سلمان • درناتریپ ✈️

نقش برجسته اول

در نقش برجسته اول، مراسم نیایش هانی، پادشاه محلی آیاپیر در کنار شوترورو، وزیر او، همسر و فرزندش به چشم می‌خورد. این نقش برجسته مزین به کتیبه‌ای به خط میخی عیلامی است.

نقش برجسته دوم

دومین نقش برجسته، نیایش خانوادگی هانی بدون حضور وزیرش را به نمایش می‌گذارد که با کتیبه‌ای نیز همراه است.

نقش برجسته سوم

اشکفت سلمان، در جایی با ارتفاع سه متر از زمین کنده کاری شده که نشان‌دهنده عبادت هانی به تنهایی می‌باشد. ضمن اینکه پشت سر او، کتیبه‌ای ۲۶ سطری با خط میخی عیلامی مشاهده می‌شود که توضیحی در مورد هانی و سرزمین آیاپیر می‌باشد.

نقش برجسته چهارم

این نقش برجسته تنها نشان می‌دهد کسی در حال عبادت است و به خاطر اینکه تا کنون این خطوط ترجمه نشده‌اند، نمی‌دانیم او چه کسی است.

آیا تجربه سفر به این منطقه تاریخی را داشته‌اید؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

آدرس: ایران، استان خوزستان، شهرستان ایذه، منطقه باستانی اشکفت سلمان
منبع اینستاگرام اینستاگرام اینستاگرام
نمایش نظرات (1)