شهر یئری؛ گورستان انسان‌های بی دهان

گورستان انسان های بی دهان شهر یئری، از جاذبه‌های استان اردبیل در شهرستان مشکین شهر می باشد و در نزدیکی روستای ارجق قرار گرفته است. اگر شما هم علاقه دارید تا راز این گورستان را بدانید ادامه این مقاله را از دست ندهید.

گورستان انسان های بی دهان
گورستان انسان‌ های بی دهان

منطقه باستانی یئری دارای جاذبه‌های تاریخی زیادی میباشد که شامل گورستان انسان‌های بی دهان، قوشا تپه، دژ نظامی و محوطه‌ای ۴۰۰ هکتاری میشود. قدمت این منطقه باستانی به ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد تخمین زده شده است،

گورستان انسان های بی دهان

یعنی تقریبا مربوط به عصر آهن و سفالگری. در این منطقه، از عجایب آن میتوان به سنگ‌هایی اشاره کرد که شبیه‌ انسان‌های بی دهان هستند و تعداد آنها به ۲۸۰ قطعه میرسد. اندازه این تکه سنگ‌ها بین ۷۰ تا ۳۶۰ سانتی متر متغیر است. هرچه بیشتر در میان این گورستان پیش بروید، شگفتی‌ها بیشتر میشود. به عنوان مثال میتوان به مجسمه‌ای زنی در میان مجسمه‌های مرد شکل اشاره کرد و تنها مجسمه‌ای در بین تمام تکه سنگ‌هاست که دهان دارد.

راز گورستان انسان های بی دهان

همانطور که در بالا اشاره کردیم، قدمت این منطقه به عصر سفالگری و آهن میرسد و در آن نیز سفال‌هایی یافت شده است. در این مکان علاوه بر سفال نیز تعدادی سنگ شیشه برنده و ابسیدین یافت شده و گویای این است که این شهر با منطقه قفقاز و آناتولی ارتباط داشته است.

باستان شناسان بر این باورند که مردم شهر در دوره اورارتویی بر روی عبادتگا‌ه‌های خود قلعه ساخته بوده و از باورهای خود روی گردان شده بودند. همچنین در حفاری‌های انجام شده در این منطقه، شهری متروک به قدمتی پیش از عصر آهن کشف شد که دارای آثار باستانی قدیمی نیز بودند. بر اساس خاکسترهای یافت شده در قلعه نیز نشان داد که این شهر متروک در قدیم به آتش کشیده شده است. یکی از باستان‌شناسان که بر روی این منطقه باستانی تحقیقی انجام داده بود، چارلز برنی نام دارد و به این عقیده بود که برخی از آثار شهر یئری مربوط ب هزاره دوم و سوم پیش از میلاد بوده و برخی نیز قدیمی‌تر میباشند. این منطقه در سال ۱۳۸۱ ثبت ملی شد.

منبع ویکی پدیا
پیام بگذارید