مسجد چوبی نیشابور | ضد زلزله و مقاوم

نیشابور به سبب قرار گرفتن در مسیر شهر مشهد، همواره یکی از مقاصد گردشگری مسافران بوده است. به علاوه، وجود جاذبه‌های تفریحی، گردشگری و مذهبی باعث شده تا همواره مورد توجه تمام افراد نه تنها از سراسر ایران، بلکه از همه کشورهای دنیا باشد به طوری که اگر به این شهر سری بزنید، متوجه می‌شوید که تعداد قابل‌ توجهی از مسافران خارجی به این شهر سفر می‌کنند. در این پست قصد داریم به معرفی یکی از جذاب ترین مکان های نیشابور یعنی مسجد چوبی بپردازیم. با درناتریپ همراه باشید.

مسجد چوبی نیشابور
مسجد چوبی نیشابور

درباره مسجد چوبی نیشابور

 

در نزدیکی شهر نیشابور، دومین شهرستان بزرگ استان خراسان رضوی پس از مشهد، مسجدی واقع شده که به خاطر اینکه جنس مواد سازنده آن از چوب است، با همین نام نیز شناخته می‌شود. این مسجد در دهکده چوبین واقع شده و توسط مهندس حمید مجتهدی در سال ۱۳۷۹ ساخته شد. این مسجد با وسعتی حدود ۲۰۰ متر مربع، اولین مسجد چوبی مقاوم به زلزله در جهان میباشد. هر کدام از مناره های آن ۱۳ متر از زمین ارتفاع داشته و با وزنی حدود ۴ تن، بر روی سقفی شیروانی قرار گرفته اند. از ویژگی های عالی این مسجد، مقاومت آن در برابر زمین لرزه های ۸ ریشتری است.

مسجد چوبی نیشابور
مسجد چوبی نیشابور

معماری مسجد چوبی نیشابور

دیواره‌ های مسجد دو جداره میباشند که بین این دو لایه، اسکلت بنا وجود دارد. اسکلت مناره‌ ها، سقف و همچنین سقف و دیواره‌ها به روش عنکبوتی متصل هستند. این نام به دلیل شیوه ساخت آن که مانند تنیدن تار عنکبوت است می‌باشد، بطوریکه اتصال مناره‌ ها طوری است که وزن آنها به صورت مساوی، ابتدا روی سقف و سپس به دیواره‌ها و از آنجا به زمین منتقل می شود.

قابل توجه است که از طریق نردبان داخل مناره‌ها می‌توان به بالای مناره دسترسی پیدا کرد. جالب تر آن که در محل اتصال مناره به سقف، دریچه‌ای تعبیه شده که مانند یک کانال تهویه عمل می‌کند، بطوریکه در تابستان هوای گرم و آلوده را از فضای مسجد خارج کرده و هوای پاکیزه از طریق بادگیر مخصوصی که در سقف بنا شده، داخل مسجد می‌گردد و به این ترتیب یک تهویه طبیعی انجام میپذیرد. دیواره‌ها کمی حالت زاویه‌ دار دارند که انتقال وزن را از مناره به زمین ساده‌تر می‌سازد.

محلی که در آن مسجد ساخته شده، بسیار موریانه خیز است و بر همین اساس راهکارهای ویژه‌ای در ساخت این مسجد و دیگر بناهای این مجموعه برای جلوگیری از اثرات مخرب چوب خواران به کار گرفته شده‌ است. به عنوان نمونه، خانه سازنده مجموعه با عمر بیش از۲۰ سال از آسیب چوب خواران به دور مانده‌ است. برای ماندگاری دراز مدت دیواره‌های خارجی در برابر نزولات آسمانی، چوب های ویژه با فرآوری خاص استفاده شده‌ است.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود
مسجد چوبی نیشابور
مسجد چوبی نیشابور

بر روی دیوارهای داخلی مسجد چوبی، حدود ۷ کتیبه وجود دارد که روی آنها متون قرآنی نقش بسته است. ضمن اینکه جنس این دیوارها از چوب درختان گردو و توت است. در ساختمان و تزیینات داخلی، چوب‌ های مختلفی از درختان مثمر و غیر مثمر مانند انواع کاج‌ها، اشن، ، گیلاس، سپیدار، گلابی، زبان گنجشک، گردو و توت استفاده شده‌ است. نور پردازی ویژه مجموعه، تناسب ویژه‌ای از رنگهای شاد، در شب‌ ها جلوه خاصی دارد.

مسجد چوبی نیشابور
مسجد چوبی نیشابور

محیط بیرونی مسجد

محیط مسجد نیز با وجود درختان و گیاهان متعدد و آوازهای دلنشین پرندگان، بسیار خاص و منحصربفرد است. علاوه بر مسجد چوبی میتوان محیطی از خانه های چوبی، کافی شاپ محوطه مسجد، بخش دامداری و ……. اشاره کرد.

چگونه به مسجد چوبی بروم؟

پس از رفتن به شهرستان نیشابور، بهترین شیوه برای رفتن به مسجد چوبی، تاکسی بهترین راه است زیرا اتوبوس به ندرت به آن مکان می‌رود. ضمن اینکه می‌توانید از مسافربرهای شخصی نیز درخواست کنید تا شما را به مسجد چوبی ببرند.

 آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان نیشابور، دهکده چوبین، مسجد چوبین

نمایش نظرات (4)