لباس محلی اردبیل؛ لباس محلی ایل شاهسون و ارسباران

لباسی محلی مردم اردبیل شباهت زیادی به استان‌های همجوار مثل استان‌های ترک‌نشین و گاهی شباهت‌هایی به لباس مردم گیلان دارد. استفاده از لباس محلی اردبیل در بسیاری از مناطق این استان بسیار کاهش پیدا کرده، اما در برخی مناطق همچون ارسباران و مغان، استفاده از لباس محلی توسط مردان و زنان عشایر کوچ نشین و روستایی بسیار رواج دارد. با درناتریپ برای آشنایی با لباس محلی اردبیلی همراه باشید.

لباس محلی اردبیل
لباس محلی اردبیل

لباس محلی مردان و زنان اردبیل

لباس محلی ایل شاهسون و ارسباران از مهم ترین جاذبه‌های فرهنگی استان اردبیل هستند. مردان این ایل پوشاک خاصی ندارند و تنها کت و شلوار و کلاه آنان معروف به کِپی (kepi) یا کلاه ترک داری که نظیر کلاه مردان گیلان است، پوشاک مردان این بخش به شمار می‌روند.

170034674 | لباس محلی اردبیل • درناتریپ ✈️
لباس محلی مردم اردبیل در موزه مردم شناسی مردم اردبیل

در پوشش محلی زنان اردبیلی، آنان چارقد گلداری به سر می‌کنند که با یک کلاغی بسته می‌شود.

پیراهن زنان ایل شاهسون بلند بوده و از رنگ های شاد و متنوعی تشکیل شده است. تنبان؛ شیلته ای است که آنان میپوشند و بیشتر به تنبان بانوان ایل قشقایی، بختیاری و یا گیلانی شباهت دارد.

جلیقه زنان شاهسون را پارچه‌های دوخته شده بدون آستین تشکیل می‌دهد که روی آن‌ها سکه‌های طلا و نقره دوخته شده است و تعداد سکه‌ها نشان دهنده میزان ثروت خانواده است.

کفش‌های زنان دست‌دوزی شده است که در رنگ‌های شاد و متنوع تهیه می‌شود که پوشش یاد شده را می‌توانید در برخی استان‌ها مانند آذربایجان‌شرقی و غربی دریابید.

در موزه مردم شناسی شهر اردبیل، واقع در میدان عالی‌قاپو ابتدای خیابان سعدی، نوع پوشش محلی مردان و زنان، نحوه زندگی، آداب و رسوم، نحوه پخت غذاهای محلی و آیین‌های خاص این استان، توسط ۳۳ نوع مجسمه نمایش داده شده است.

لباس محلی اردبیل
لباس محلی اردبیل
منبع سیری در ایران
پیام بگذارید