ارگ راین | دومین بنای بزرگ خشتی در جهان

ارگ راین یکی از بناهای تاریخی و خشتی در استان کرمان میباشد و این بنای تاریخی، دومین بنای بزرگ خشتی در جهان است. این ارگ از نظر ظاهری به ارگ بم شباهت دارد که در شهرستان کرمان و جنوب غربی شهر راین قرار گرفته است. این بنا پس از ارگ بم بزرگ ترین بنای خشتی جهان به شمار میرود که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. همراه درناتریپ باشید تا به بررسی این ارگ زیبا بپردازیم.

راین کرمان 17 | ارگ راین • درناتریپ ✈️

آشنایی

ارگ راین دومین بنای بزرگ خشتی جهان پس از ارگ بم است که در جنوب غربی شهر راین قرار گرفته و قدمت آن به دوره ساسانیان باز میگردد.

این ارگ در طول تاریخ نفوذ ناپذیر بوده، بطوریکه تا به حال توسط هیچ ارتشی تسخیر نشده است. اگر مساحت این ارگ را بخواهیم با ارگ قدیم بم مقایسه کنیم، تقریبا میتوان گفت که مساحتی یک چهارم ارگ بم را دارد. این ارگ در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۵ با شماره ثبت ۱۲۸۶۷ در لیست آثار ملی ثبت گردید.

ارگ راین

تاریخچه

به قلعه های کوچک که در میان قلعه های بزرگ قرار دارند ارگ گفته میشود و در برخی منابع نقل شده که در اطراف این ارگ، قلعه های کوچکی وجود داشته که به مرور زمان تخریب گشته اند.

بنا بر شواهد میتوان این بنا را ارگ راین نامید که در حملات دشمنان مردم به قلعه های مجاور آن پناه میبرده اند. ارگ راین به دلیل قرار گیری در مسیر کاروان های دوره ساسانیان حائز اهمیت بوده و در زمینه تجارت کالا نیز کاربرد داشته است.

قلعه هایی که در اطراف ارگ راین بوده اند در گذر زمان به وسیله زلزله و یا دیگر دلایل از بین رفته اند، اما ارگ راین همچنان اصالت خود را حفظ کرده، بطوریکه در دوران حمله های اقوام مختلف، باز هم این قلعه هیچ آسیبی به خود ندید.

ارگ راین یکی از دژهای فرمانروایی میرزا حسین خان(راینی)بوده که در زمان نادر شاه افشار و پسر او محمد علی خان در زمان زندیه بوده‌است. این ارگ پس از سرنگونی زندیه به دست آغا محمد خان قاجار جای زندگی نوادگان میرزا حسین خان نامی به میرحسینی بوده که هنوز گروهی از انان در این شهر و بیشترشان در شهر کرمان باشنده هستند.

فرمانروایی پدر و پسر در این ولایت نشان از محبوبیت آنان در این سرزمین دارد. تا انجا که این ارگ در بسیاری از منابع با نام ارگ میرزا حسین خان نامیده شده‌ است.

ارگ راین

معماری ارگ راین

همانطور که از عنوان متن پیداست، مصالح ساخته شده در این ارگ از خشت هستند. نقشه قلعه تقریباً مربع شکل و با چندین برج در اطراف مزین شده‌ است.

این ارگ دارای چندین برج است که در اطراف آن قرار گرفته و به شکل دایره ای میباشند و ورودی بنا در قسمت شرقی قرار دارد. ارگ راین همانند سایر ارگ ها دارای سه بخش خان نشین، اعیان نشین و عامه نشین است و دارای بخش های دیگری همچون اصطبل، سربازخانه، مسجد، انبار و……. میشود.

در اطراف ارگ، حصاری 10 متری کشیده شده و برج های نگهبانی در امتداد آن قرار دارند. اکثر ساختمان های این ارگ یک یا دو طبقه بودند و مناطق مختلف آن توسط برج و یا پله هایی از یکدیگر مجزا شده اند.

از دیگر بخش های این ارگ میتوان به محله پیشه‌وران، محله تجار، محله کشاورزان و محله نزدیکان حکومتی و موبدان اشاره کرد.

کوچه‌های تو در تو و بازار ارگ از دیگر قسمت‌های دیدنی ارگ راین هستند و به اتاق‌ها و حجره‌هایی ختم می‌شوند که گذشت زمان بر آنها تاثیرات نسبتا محسوسی گذاشته است. کمرنگ شدن نقوش برخی از دیواره‌ها از جمله این تاثیرات، بر اثر گذشت زمان است. با این حال، شکوه و جلال ارگ راین آنرا به یکی از دیدنی‌های استان کرمان تبدیل کرده است.

از سال 1374 مرمت آن آغاز شده و قسمت های بازار، حاکم نشین، چهارانبار، آتشکده زورخانه و خانه اعیانی مباشر بازسازی شده‌اند.

امکانات رفاهی ارگ

این ارگ در کنار خود دارای پارکینگ، سرویس بهداشتی، غرفه های خرید صنایع دستی، چاقو سازی و …… را داراست.

ارگ راین

دسترسی: ارگ راین در مسیر جاده درب بهشت-راین-کرمان قرار گرفته است. بهترین مسیر برای رسیدن به این بنا بزرگراه کرمان بم است که از سمت کرمان میتوانید به بزرگراه رفته و خودتان را به جاده درب بهشت-راین-کرمان و با ادامه جاده به ارگ راین برسید.

آدرس: ایران، استان کرمان، شهر راین، ارگ راین.

توجه: این ارگ همه روزه از ساعت 09:00 تا ساعت 18:00 پذیرای گردشگران و بازدید کنندگان است و برای ورود و بازدید از بخش های مختلف آن باید بلیط تهیه کنید.

نظر شما درباره این جاذبه تاریخی چیه؟ تجربیات و نظرات خودتونو به اشتراک بذارید.
منبع سیری در ایران خبر انلاین
پیام بگذارید