سوغات و صنایع دستی قم فقط سوهان نیست!!!

0

قم از استان های کوچک ایران است که همجوار استان تهران می باشد. این استان به خاطر قرار گیری در همسایگی تهران یکی از مهمترین شاه راه های کشور را در دل خود جای داده و یکی از مهمترین مراکز خرید سوغات در ایران است. به شکلی که امروزه سوغات و صنایع دستی قم یکی از مهمترین و پرفروش ترین هدیه هایی تبدیل شده که حتی گردشگران خارجی آن را برای خانواده و نزدیکان خود تهیه می کنند.

سوغات و صنایع دستی قم
سوغات قم

سوغات قم

سوهان

سوهان نام آشناترین سوغات قم بوده و مرغوب ترین سوهان در ایران میباشد. در تهیه سوهان قم از مواد مختلفی چون گلاب، پودر نارگیل، مغز پسته و …. استفاده شده و در انواع مختلفی تهیه می شود.

خرید سوهان قم

سوغات و صنایع دستی قم
سوغات قم

حلوا

حلوای قم از دیگر سوغات قم به شمار میرود که البته امروزه در این شهر کمتر پخت میشود. از نمونه های حلوای قم میتوان به حلوا شادونه و حلوا ارده قمی اشاره کرد.

69de048ecdf0c1e6429aa50fa5124713203cd5c3 1821101114 | سوغات و صنایع دستی قم • درناتریپ ✈️

کسمه

کسمه از جمله شیرینی‌هایی است که در استان قم تهیه می‌شود. شیرینی‌پزان برخی از مناطق این استان، کسمه را درون تنور تهیه می‌کنند که بسیار لذیذ و دوست‌ داشتنی است. آن‌ها برای پخت آن از آرد، شیره یا شکر، زعفران، تخم‌مرغ و زردچوبه استفاده می‌کنند.

سوغات و صنایع دستی قم
سوغات قم

صنایع دستی

صنایع دستی قم به دلیل اینکه این شهر یک شهر مذهبی محسوب میشود از بهترین صنایع دستی بوده و بازار پر رونقی دارد. صنایع دستی قم عبارت اند از:

خرمهره سازی

‌«خرمهره» یکی از معروف‌ترین صنایع دستی قم به حساب می‌آید که ساخت آن به پنج هزار سال قبل باز می‌گردد. «خرمهره» سنگ‌ آبی رنگ یا فیروزه‌ای است که بیشترین کاربرد آن به اعتقاد مردم قم برای دفع چشم زخم است که بعد از پخت، حدود ۹ ساعت در کوره‌ای با درجه حرارت حدود ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد، سرد شده و از درون خاک مخصوص محصور شده جدا شده و آماده عرضه به بازار می‌شود.

1 0 | سوغات و صنایع دستی قم • درناتریپ ✈️

قالی های دستباف

«قالی‌های دستبافت» قم یکی از مشهورترین صنایع دستی این استان به حساب می‌آید. فرش و قالی قم از نظر رنگ، نوع بافت، پرز و الیاف نمای کلی از فرش ایران را نشان می‌دهد و ترکیبی از تمام سبک‌های ایران است. همچنین جنس آن‌ها بیشتر از ابریشم، پشم و کرک است و از نظر جنس تار و پود به «گل ابریشم» و «چله ابریشم» معروفند.

qom full silk carpet | سوغات و صنایع دستی قم • درناتریپ ✈️

کاشی کاری

«کاشی کاری» هفت رنگ سبکی از کاشی‌کاری است که به عنوان یکی از صنایع دستی قم دارای جایگاه، کاربرد و رونق اقتصادی بسیار خوبی است. این صنعت از نظر تولید و اجرای کار نسبت به معرق سرعت بالاتری دارد و رنگ‌های متدوال بکار رفته در آن عبارتند از سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه‌ای، قرمز، قهوه‌ای، سبز، زرد، حنایی و رنگ‌هایی مثل طلائی با پایه پخت متفاوت حدود ۱۰۰۰ تا ۱۱۵۰ درجه سانتیگراد هستند.

725510 830 | سوغات و صنایع دستی قم • درناتریپ ✈️

خراطی چوب

«خراطی چوب» یکی از صنایع دستی شهر قم است که امروزه در بازار کهنه قم با قدمتی ۶۰۰ ساله در حال فعالیت است.

سوغات و صنایع دستی قم
سوغات و صنایع دستی قم

رنگ رزی

«رنگ رزی» به واسطه فرش دستبافت صنعت پررونق روزهای قدیم قم محسوب می‌شد که به صورت سنتی پا به پای فرش دستباف رونق داشته است ولی در سال های اخیر و همسو با رکود در بازار فرش، از رونق و پویایی خود دور شده است.

245923 726 | سوغات و صنایع دستی قم • درناتریپ ✈️

منبت کاری

هنرمندان قمی بیشتر در تولید، طراحی و منبت کاری اشیای تزیینی و تشریفاتی همچون منبت کاری مبل‌های استیل فعالیت دارند. عمدتاً در هنر خود از نقوش اصیل که شامل طرح‌های اسلیمی و ختایی یا گل و بوته است، استفاده می‌کنند.

سوغات و صنایع دستی قم
سوغات و صنایع دستی قم

معرق کاری

«معرق کاری» کاشی یکی دیگر از صنایع دستی قم است که عبارت است از قطعه‌های تراشیده شده کاشی که نقوش مختلف را از رنگ‌های متفاوت تراشیده و در کنار یگدیگر قرارداده و به شکل قطعاتی بزرگ در آورده و نصب می‌کنند. این نقوش گاهی از نقش‌های گره‌کشی و گاهی از نقش‌های مختلف مانند گل و بوته، اسلیمی‌، ختایی یا خطوط مختلف تشکیل می‌گردند و زینت بخش بناهای مختلف می‌شوند.

10589 | سوغات و صنایع دستی قم • درناتریپ ✈️

منبع ایسنا سیری در ایران
پیام بگذارید