سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه در جنوب ساری و در نزدیکی روستای افراچال واقع شده است. نه تنها سد و اطرافش بهشتی زیباس بلکه مسیری که به آنجا منتهی می شود نیز چشم نواز و خیره کننده است. بسیاری از مزارع برنجی که به شکل پله ای هستند در راه شما قرار دارند و در روزهای گرم و مرطوب تابستان به دلیل ارتفاع بالاتر از دریا هوا بسیار خوشایند است. وقتی به آنجا برسید مجذوب منظره سدی عظیم در میان منطقه عظیم زمین های سبز می شوید.

ماجرای نامگذاری سد سلیمان تنگه چیست؟

93714828 600281667507152 7319869599880491402 n scaled | سد سلیمان تنگه • درناتریپ ✈️

دلیل نامگذاری سد سلیمان تنگه به این نام هم ماجرای جالبی دارد. محلی‌ها می‌گفتند که یک بنای تاریخی در منطقه «دواب» وجود داشته که زیر آب رفته و متعلق به دوره حضرت سلیمان بود. به همین دلیل هم سد شهید رجایی را با نام سد سلیمان تنگه می‌شناسند. بنابراین باید گفت اسم رسمی سد، سد شهید رجایی است، اما بین مردم و محلی‌ها به سد سلیمان تنگه شهرت پیدا کرده است.

ویژگی های سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه از نوع بتونی دو قوسی است و ارتفاع آن ۱۳۸ متر است. طول تاج سد ۴۲۷ متر و عرض آن ۷ متر است. به همین دلیل می‌گویم که سدی غول‌پیکر است.تصورش را بکنید با این عرض ۷ متری دو خودرو می‌توانند از طول سد عبور کنند. طول سد را هم که باید از نزدیک ببینید تا باورتان شود ۴۲۷ متر در مقابل قدوقواره ما چقدر زیاد است.

سد سلیمان تنگه
سد سلیمان تنگه

اگر روی تاج سد بایستید و کسی از شما عکس بگیرد تازه متوجه می‌شوید این سد چه عظمتی دارد. مساحت دریاچه‌ای که سد مازندارن روی آن ساخته شده ۵۲۰ هکتار و طول دریاچه ۸۵۰۰ متر است. تامین برق منطقه مهم‌تر از همه بود. مطالعات روی ساخت سد در سال ۱۳۷۰ به پایان رسید و فرآیند ساخت سد شروع شد. این سد در سال ۱۳۷۶ به بهره‌برداری رسید و تبدیل شد به چیزی که امروز می‌بینید.

آب‌وهوای منطقه سلیمان تنگه چطور است؟

سد سلیمان تنگه و جاهای اطراف آن آب‌وهوایی معتدل دارد. میزان رطوبت این منطقه بالاست و معمولا‌ در فصل بهار و پاییز بارش باران زیاد است.در فصل تابستان سد شهید رجایی و جاذبه‌های اطراف آن آب‌وهوایی شرجی دارند و به دلیل وجود رودخانه هوا یکم قابل تحمل است، اما به دلیل وجود جنگل، آب‌وهوا شرجی می‌شود. دمای هوای این منطقه پایین‌تر از استان تهران است و می‌توانید تابستان تقریبا خنک‌تری را نسبت به تهران و کرج تجربه کنید.

نگاهی به امکانات تفریحی سد سلیمان تنگه

Rajai Dam Soleyman Tangeh scaled | سد سلیمان تنگه • درناتریپ ✈️

سد سلیمان تنگه برخلاف بسیاری از سدهای کشور دارای امکانات تفریحی زیادی است که بیشتر آن‌ها به آب دریاچه وابسته هستند. در ادامه چند تا از این تفریحات را بررسی می‌کنم.

قایق‌رانی روی سد سلیمان تنگه

قایق‌رانی یکی از تفریحات ثابت سد سلیمان تنگه است. دریاچه سد آنقدر زیبا هست که دلتان بخواهید یکی دو دور بیشتر بزنید. با توجه به اینکه سد همیشه پُر آب است پس قایق‌رانی در آن خیلی لذت‌بخش خواهد بود.

اسکی روی آب

علاوه‌بر قایق‌رانی می‌توانید روی آب دریاچه هم اسکی کنید. اسکی روی آب یکی از امکانات تفریحی جذاب سد سلیمان تنگه است. اگر تا به حال این ورزش را امتحان نکرده‌اید، این فرصت خیلی خوبی است. فقط حواستان باشد که باید شنا بلد باشید تا اجازه اسکی روی آب به شما داده شود.

اتوبوس دریایی

اتوبوس دریایی یکی از کم‌خطرترین امکانات تفریحی سد سلیمان تنگه است. فقط کافی است هزینه آن را پرداخت کرده و سوار بر اتوبوس دریایی شوید و از گشت‌وگذار روی دریاچه پشت سد رجایی لذت ببرید.

52اثی | سد سلیمان تنگه • درناتریپ ✈️

پدال‌رو روی سد سلیمان تنگه

پدال‌رو را که همه ما قبلا امتحان کرده‌ایم. مثلا خودم اولین بار آن را در دریاچه چیتگر امتحان کردم. در مورد این تفریح دیگر خودتان باید دست به کار شوید تا طول و عرض دریاچه را طی کنید.

پیست تپه‌پیمایی

پیست تپه‌پیمایی یکی از امکانات تفریحی دهکده آرامش است. در این منطقه پیستی طراحی شده که می‌توانید با یک کفش مناسب در آن پیاده‌روی کنید.

اگر اهل عبور از پستی‌بلندی‌های زیاد نیستید و زانوی شما درد می‌گیرد، می‌توانید به جای تپه‌پیمایی یکی دیگر از تفریحات این سد را انتخاب کنید.

سد سلیمان تنگه
سد سلیمان تنگه

زمین بازی و ورزش سد سلیمان تنگه

یکی از امکانات مهمی که در دهکده آرامش در نظر گرفته شده، زمین بازی و ورزش است. یادتان هست که گفتم این دهکده امکانات کاملی دارد، پس بفرمایید زمین بازی و ورزش برای یک تفریح عالی.

دهکده آرامش سد سلیمان تنگه

دهکده‌ آرامش که یکی از ده‌های محبوب در ساری و از جاهای دیدنی مازندارن نزدیک‌ این سد است. این مجموعه زیبا و جذاب است؛ چون کنار یکی از دست‌ساخته‌های مدرن بشر می‌توانید محلی آرام را ببینید که طبیعت مازندران آن را نقاشی کرده است.

NewsImage132439371 3 | سد سلیمان تنگه • درناتریپ ✈️

امکانات سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه که یکی از جاهای دیدنی مازندران است، امکانات آنچنانی ندارد. این محل استراتژیک بوده و طبیعی است که برای اقامت گردشگران در نزدیکی آن امکاناتی در نظر نگرفته‌اند. در مقابل، دهکده آرامش که نزدیک سد قرار دارد امکانات کاملی دارد و می‌توانید بعد از بازدید از سد به این دهکده بروید.

بهترین زمان بازدید از سد سلیمان تنگه

فصل بهار و تابستان یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از سد سلیمان تنگه است. در فصل بهار هوا خنک است و در دل این منطقه کوهستانی بادی خنک به صورتتان می‌وزد که از خواب بیدارتان خواهد کرد.

فصل تابستان اما هوا کمی گرم و شرجی است و بیشتر گردشگران هم این فصل را برای بازدید از سد رجایی انتخاب می‌کنند..

سد سلیمان تنگه
سد سلیمان تنگه

فصل پاییز و زمستان اینجا هوا سرد می‌شود و به دلیل باد سردی که از ناحیه دریاچه می‌وزد شاید تحمل سرما برای شما سخت باشد. من که می‌گویم همه فصل‌ها عالی هستند حالا باید ببینید با کدامیک حالتان بیشتر خوب می‌شود.

سد سلیمان تنگه کجاست؟

سد سلیمان تنگه در استان مازندران، در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری و در نزدیکی روستایی به نام افرا چال قرار دارد.
منبع علی بابا
پیام بگذارید