سوغات و صنایع دستی قزوین

سوغات و صنایع دستی قزوین نیز به مانند تاریخ و فرهنگ این استان ، از غنای بالایی برخورد دار است. با این حال ، سوغاتی های قزوین تنها به شیرینی محدود نمی شود و این استان در زمینه های دیگری از جمله صنایع دستی نیز حرف های فراوانی برای گفتن دارد.

قزوین به عنوان یکی از استان های ایران که در مرکز کشور واقع شده است در گذشته برای مدتی پایتخت ایران بوده است. قزوین در ارتفاع 1278 متری از سطح دریا واقع شده و تاریخچه آن به دوران ساسانیان باز می گردد. این استان از نظر تعداد آثار تاریخی در ایران و جهان به ترتیب رتبه های اول و سوم را دارد. در نوشته های قدیم قزوین به عنوان شهر باستانی آرساس یا آرساسیا یاد شده و یونانی ها قزوین را راژیا می نامیدند. با ما همراه باشید تا سوغات و صنایع دستی قزوین را بررسی کنیم.

شیرینی های قزوین

1. نان برنجی قزوین

rice bread Qazvin 4 | سوغات و صنایع دستی قزوین • درناتریپ ✈️

نان برنجی سوغات بسیاری از شهر های ایران از جمله کرمانشاه ، یزد و قزوین است. این شیرینی از آرد برنج ، آرد گندم ، شکر ، روغن جامد ، تخم مرغ و گلاب تهیه می شود و شما می توانید آن را در انواع گوناگونی چون نان برنجی ساده و زعفرانی در شیرینی فروشی های سراسر استان پیدا کنید.

2. کیک شربتی

435891 | سوغات و صنایع دستی قزوین • درناتریپ ✈️

کیک شربتی نوعی کیک لوزی شکل است که بافت بسیار لطیفی دارد. کیک شربتی با پسته و نارگیل تزئین می شود. پس از آماده شدن ، این کیک به صورت لوزی برش خرده و روی آن شربتی حاوی شکر ، گلاب ، و هل ریخته می شود.

3. نان چایی

92647532 875191859620518 4685212002310807919 n | سوغات و صنایع دستی قزوین • درناتریپ ✈️

نان چایی نوعی شیرینی سنتی قزوین است که زنان قزوینی آن را برای عید نوروز و دیگر جشن ها و مراسم خود تهیه می کنند. در تزئین نان چایی از کنجد و پسته استفاده می شود.

4. نان نازک قزوینی

نان نازک قزوینی از سوغات قزوین

نان نازک در میان اهالی قزوین پرطرفدار است. این نان بسیار ترد بوده و روی آن مغز های گوناگونی ریخته می شود؛ بنابراین اگر به قزوین سفر کردید، نان نازک این استان را با نام هایی چون شیرینی نازک پسته ای ، نان نازک بادامی و نان نازک گزدویی  پیدا خواهید کرد.

5. نان بادامی

نان بادامی سوغات قزوین

نان بادامی یکی دیگر از سوغات قزوین است . این شیرینی شبیه به شیرینی های قرابیه است و از شیزینی های قدیمی قزوین محسوب می سود. اگر روزی به قزوین سفر کردید طعم لذیذ این شیرینی را امتحان کنید.

6. باقلوا

باقلوا سوغات قزوین

باقلوا سوغات بسیاری از شهر های بزرگ ایران است و هر کدام از شهر ها دارای باقلوای مخصوص به خود هستند. باقلوای هر شهر طعم به خص.صی دارد و این ذائقه شماست که تعیین می کند باقلوای کدام شهر نسبت به دیگری برتری دارد. باقلوای قزوین نیز رقابت نزدیکی با باقلوای تبریز و یزد دارد و جذابیت آن به دلیل تنوع در طعم و طرز تهیه آن است.

7. شیرینی اتابکی

شیرینی اتابکی سوغات قزوین

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

این شیرینی که به شیرینی ولیعهدی نیز معروف است ، که از شهرت بسیار بالایی برخوردار است. شیرین بودن سیرینی اتابکی کم است و همین امر به جذابیت و لذیذ بودنش اضافه کرده است.

میوه و خشکبار قزوین

میوه و خشکبار از مهمترین سوغات قزوین است

انار، انگور ، سیل و زرد آلو از میوه های معروف باغ های قزوین هستند . زغال اخته یکی دیگر  از میوه های مشهور این استان است و مردم در روستای هیر برای برداشت آن جشن شکرگزاری می گیرند. روستای هیر سالانه چیزی در حدود دویست تن زغال اخته کشت می کند. گردو ، بادام ، فندق ، کشمش ، و پسته از خشکبار های معروف قزوین هستند.

صنایع دستی قزوین

1. فرش

سوغات و صنایع دستی قزوین فرش

فرش قزوین یکی از نفیس ترین فرش های ایران است که متاسفانه بافت آن به دست فراموشی سپرده شده است. این فرش امروزه تنها در موزه ها و کلکسیون های شخصی به چشم می خورد.

2. گلیم بافی

45 semna.ir | سوغات و صنایع دستی قزوین • درناتریپ ✈️

گلیم بافی از هنر های رایج در تمام روستا های قزوین است. و رودبار الموت ، رودبار شهرستان ، ارداق و ضیا آباد از مهمترین قطب های بافت گلیم در این استان هستند. گلیم بافی قزوین با گذر زمان همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است و زنان هنرمند روستایی از طرح های شاه عباسی ، لچک و ترنج در گلیم های خود استفاده می کنند. این سوغات گرانبها از نخهایی با رنگ های گیاهی تهیه شده و دوام بالایی دارد.

3. گلابتون دوزی

گلابتون دوزی از سوغات و صنایع دستی قزوین

گلابتون دوزی که شبیه به هنر سوزن دوزی است ، از قدیم الایام در میان طبقه متوسط و اعیان قزوین رواج داشت. در این هنر به جای نخ از مفتول های بسیار نازک طلایی یا برنجی استفاده می شود. پیچک ترنجی ، گل ساعتی ، گلهای اسلیمی ، گل های ختایی و بته جقه از طرح های اصلی در گلابتون دوزی هستند. گلابتون دوزی کاربرد های بسیاری چون جا قرآنی ، سجاده ، لباس مجلسی ، رویه بالش و پرده دارد.

4. نم نم دوزی

نم نم دوزی از سوغات و صنایع دستی قزوین

نم نم دوزی نوعی هنر دستی روبه انقراض است که در خلق آن از منجوق های فلزی استفاده می شود. کاربرد هنر نم نم دوزی در تزئین پارچه ها جای شانه و آینه و مهر است نم نم دوزی در گذشته یکی از بخش های اصلی جهیزیه دختران دم بخت به شمار می رفت از آنجا که دوخت این آثار به ظرافت و دقت فراوانی نیاز دارد ، تولید آن به آرامی جلو رفته و از همین رو به نم نم دوزی مشهور است.

5. گیوه دوزی

گیوه به عنوان صنایع دستی قزوین

قزوین و تاکستان از مراکز مهم گیوه دوزی ایران محسوب می شود. گیوه های قزوینی توانایی رقابت با گیوه های یزد ، کرمانشاه و آباده را دارند. اگر قصد خرید یک گیوه در بازار قزوین را داشتید می توانید آنها را در انواع مختلف با کفی های پلاستیکی و چرمی پیدا کنید.

سوغات و صنایع دستی  قزوین بسیار جذاب و برخی زیبا هستند. تا به حال به قزوین سفر کرده اید؟ از سوغات قزوین کدام را بیشتر دوست دارید؟ تجربه های و نظرهای خود ار با ما درمیان بگذارید.

پیام بگذارید