روستای نایبند | ماسوله کویری ایران

روستای نایبند روستایی پلکانی درقلب کویرایران می باشد. این روستای زیبا در استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس و بخش دیهوک قرار دارد. با درناتریپ همراه باشید تا با این روستا بیشتر آشنا شوید.

روستای نایبند
روستای نایبند

اینجا کویر است!!؟

این سوالی است که پس از دیدن جاذبه های نایبند از خود می پرسید.

 

از جاذبه های این روستای زیبا میتوان به بافت سنتی و خشتی،کوه ۳۰۰۹ متری،درختان نخل و مرکباتی از قبیل پرتقال،نارنگی و نارنج اشاره کرد.

نایبند حدود ۱۴۵ خانوار و جمعیتی بیش از ۵۰۰ نفر دارد.

معماری بناهای این روستا سبب شده تا به آن لقب ماسوله کویر را بدهند و این نیز به خاطر پلکانی بودن خانه ها در این روستا می باشد به طوری که بام یک خانه نقش حیاط خانه مجاور را ایفا می کند.سقف خانه های نایبند از چوب و الیاف درختان است که این به معنی خنکی بیشتر در تایستان و کاهش ضریب تخریب به هنگام زلزله است. با توجه به اینکه در شعاع حدود ۲۰۰ کیلومتری روستا آبادی دیگری وجود ندارد ، درختان نخل موجود در روستا همچون جزیره ای سبز در میان کویر به نظر می رسد.

dsfr 6982 1547048402 | روستای نایبند • درناتریپ ✈️

روستای نایبند در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شهرستان طبس و در مسیر جاده کرمان واقع شده است.

پیشنهاد دُرنا به گردشگران این است که حتما به این روستای زیبا سفر کنند چرا که بازدید از این روستا کاملا رایگان است و می تواند مورد توجه هر گردشگری قرار بگیرد.به طور کلی این روستا گزینه ای مناسب برای سفری هیجان انگیز و پرخاطره در دل کویر می باشد.

روستای نایبند
روستای نایبند

جاذبه ها

در روستای نایبنددر کوچه پس کوچه های روستای نایبند طبس طاق هایی را مشاهده خواهید کرد که بومیان به آنها ساباط می گویند، ساباط کلمه ایست نزدیک به رباط که در این مناطق از روستا مردم برای ملاقات و گفتگو با یکدیگر جمع می شوند تا از گزند هوای گرم و سرد دور باشند.

۱. برجک های نگهبانی

برجک های نگهبانی روستای نایبندبا توجه به قدمت بالای روستای نایبند طبس در آن امروزه سه برجک نگهبانی از ۴ برجک نگهبانی دیده می شود که در قرن های قبلی بومیان برای محافظت از خود و خانواده به صورت نوبتی شیفت می دادند و با گذشت سالها این برجک ها از چهره اصلی خود دور شده اند ، ولی همچنان می توانید انها را از نزدیک مشاهده کنید.

photo 2017 11 07 01 16 28 | روستای نایبند • درناتریپ ✈️

۲. امامزاده روستای نایبند

در نقطه بالایی کوه نایبند که خود یکی از دیدنی های طبیعی روستای نایبند است ، آرامگاه یکی از امامزاده های مهم قرار گرفته است و بومیان برای آن احترام ویژه ای قائل هستند و در روزهای انتهایی هفته برای زیارت به آن مقبره مراجعه می کنند.

۳. آبگرم دیگ رستم نایبند

یکی از شاخه های اصلی و پر آب این آب گرم در روستای نایبند طبس قرار دارد و در کنار چشمه ای دیگر به نام چشمه زردگاه قرار گرفته و همین دو چشمه یکی از دلایل اصلی سرسبزی مزارع کشاورزی نایبند هستند.

1b728910 929a 4e97 9887 98bf1afeea50 | روستای نایبند • درناتریپ ✈️

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

۴. غارهای تاریخی روستای نایبند

در بخش هایی از کوهی که خانه های بافت قدیم روستای نایبند طبس در روی آن واقع شده است تعداد زیادی غار و سوراخ مشاهده می کنید که به گفته بومیان در قرن های خیلی دورتر مردم در آنها سکنا داشته اند و امروزه به عنوان تویله و انباری مورد استفاده قرار میگیرد.

۵. منطقه حفاظت شده نایبند

منطقه حفاظت شده نایبند که در آن حیوانات نایابی همچون یوزپلنگ ایرانی ، گرگ و روباه های سیاه و سفید نگهداری می شوند خود از دیگر مراکز گردشگری نزدیک به روستا می باشد و شما می توانید از حیوانات داخل تصاویر زیبایی تهیه کنید.

9c65a768 d562 48a8 86bd 00fc7b231944 | روستای نایبند • درناتریپ ✈️

۶. قله نایبند

از دیگر جاذبه های طبیعی موجود در روستای نایبند طبس رشته کوه نایبند است که بلندترین قله آن ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارد و با پیمودن آن می توانید دهکده های دوردست و کویر بزرگ لوت را با چشمان غیر مسلح تماشا کنید.

04 | روستای نایبند • درناتریپ ✈️

شرایط آب و هوایی

روستای نایبند طبس در منطقه ای کویری و در حاشیه کویر لوت ایران قرار گرفته است و جز گرم ترین نقاط ایران محسوب می گردد، به غیر از فصل تابستان در هر فصلی می توانید سفر به نایبند را برنامه ریزی کنید و بهترین فصل سفر از نظر کارشناسی و آب و هوای خنک ماه های مهر تا دی هر سال می باشد.

773645 878 | روستای نایبند • درناتریپ ✈️

شغل مردم

یکی از شغل های اصلی مردم در روستای نایبند طبس باغداری درختان نخل می باشد.

photo 2016 02 18 10 32 12 | روستای نایبند • درناتریپ ✈️

اقامت درروستای نایبند

این روستا دارای مکان اقامتی و هتل نمی باشد و برایاقامت میتوانید کمپ زده یا یکی از خانه های روستا را اجاره کنید. در نزدیکی روستای نایبند هیچگونه پمپ بنزینی یافت نمی شود و بهتر است با سوخت کامل به این دهکده کویری مراجعه کنید و از امکانات رفاهی موجود در نایبند می توان به مسجد ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، فروشگاه ، غرفه فروش صنایع دستی و آنتن دهی اپراتورهای اول و دوم اشاره کرد.

نایبند طبس 2 | روستای نایبند • درناتریپ ✈️

چگونه به آنجا بروم؟

برای رسیدن به این روستای زیبای نایبند شما باید در مسیر جاده طبس- کرمان حرکت کنید. پس از عبور از کریت، دیهوک و زنوغان، فاصله شما تا روستای نایبند حدود ۱۰۵ کیلومتر است.

 

آدرس: ایران، خراسان جنوبی، جنوب طبس، بخش دیهوک‌، روستای نایبند

منبع سیری در ایران
پیام بگذارید