روستای مجن؛ منطقه‌ای خوش آب و هوا در کویر

اگرچه قسمتی از استان سمنان کاملاً کویری و خشک است، ولی مناطقی از این استان هستند که اگر انسان به آنجا سفر کند، هیچ نشانه‌ای از کویر نخواهد دید و اصلاً دید او ممکن است نسبت به فضاهای کویری تغییر کند.

روستای مجن یکی از آن مکانهاست که در اگرچه در استانی کویری و خشک واقع است، ولی با این وجود، یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق استان سمنان است.

درباره روستای مجن

مجن با شهرستان شاهرود حدود ۳۵ کیلومتر فاصله دارد و جمعیتی بیش از ۵۰۰۰ نفر در این روستا زندگی می‌کنند. این روستا همجوار با استان گلستان از شمال و شمال غرب به استان گلستان منتهی می‌شود.

روستای مجن در میان دو رودخانه پی‌حصار و پیش‌ده قرار دارد که در نزدیکی شهر تاریخی بسطام واقع شده است که از راه آسفالت تعبیه شده، می‌توان از شاهرود به این منطقه خوش آب و هوا رسید.

درباره مردم روستای مجن

ساکنین شهر مجن، اکثراً به باغداری و دامداری مشغول هستند با تولید و فروش محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمینی و گندم و برخی میوه‌ها همچون زردآلو و آلبالو و گیلاس، زندگی خود را می‌گذرانند.

قدمت روستای مجن

روستای مجن با دارا بودن اشیاء قدیمی در کوه‌های اطراف خود، همواره یکی از مقاصد مهم گردشگرانی بوده است که به مسائل باستانی علاقه‌مند هستند.

162 | روستای مجن؛ منطقه‌ای خوش آب و هوا در کویر • درناتریپ ✈️

معماری خانه‌های روستای مجن

جنس دیوارهای خانه‌ها، از چوب و گل است که بعضاً در برخی از آنها، کاهگل نیز مشاهده می‌شود. رنگ این کاهگل‌ها به صورت زرد و قرمز می‌باشد.

کوچه‌های روستای مجن بسیار تنگ و پر پیچ و خم است و بسیاری از بزرگان روستا، دلیل نامگذاری آن را وجود درختان سر به فلک کشیده‌ای می‌دانند که رسیدن نور خورشید به زمین را با سختی روبه‌رو می‌ساختند.

طبیعت روستای مجن

وجود درختان در خودِ روستا، کوه در اطراف آن و مناطق تاریخی سبب گردیده تا بتوان این منطقه را (به گفته برخی بزرگان شهر)، قسمتی از بهشت بدانند.

در این روستا، گونه‌های مختلف گیاهی دیده می‌شود که خاصیت درمانی زیادی دارند که زرشک یکی از شاخص ترین محصولات دارویی و طبیعی مجن به حساب می‌آید.

جاذبه‌های گردشگری روستای مجن

در مجن و اطراف آن، مکانهای زیادی برای بازدید وجود دارد که درناتریپ به برخی از آنها به صورت فهرست‌وار اشاره می‌کند:

  1. منطقه فرح‌زاد
  2. چشمه هفت رنگ
  3. آبشار سوری
  4. غارهای درون کوه‌های اطراف
  5. آبشار داستان

چگونه به آنجا بروم؟

بهترین شیوه برای رفتن به مجن، استفاده از تاکسی‌های شهری است. البته اگر امکان استفاده از خودرو شخصی نیز فراهم بود، می‌توان این را نیز یکی از روش‌های رسیدن به روستای مجن دانست. این را هم اضافه کنیم که اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی نیز به صورت محدود به این منطقه می‌روند.

آدرس: استان سمنان، ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان شاهرود، روستای مجن

پیام بگذارید