روستای دره اسپر

دورود پایتخت طبیعت ایران

روستای دره اسپر یادآور مخملی سبزرنگ در 11کیلومتری شهر دورود واقع دراستان لرستان است. در مسیر این روستای دیدنی وجود چشمه های فراوان فصلی و درختان بلوط ، زیبایی این مسیر را دوچندان کرده است.

دره اسپر 2 | روستای دره اسپر درود • درناتریپ ✈️

درفصل زمستان مسیر این روستا را برف یکدست می پوشاند و باعث ایجاد پیست اسکی و مکانی برای بازی های زمستانی بوجود می آورد.
وجود گونه های گیاهی دارویی و غذایی همانند: آویشن ، نعناع، کنگر، زعفران، سریش، آنغوزه، بادیجه، شنگ، بابونه، بومادران و کلنگ از مزیت های جنگل های بلوط این منطقه است .
در مسیر انتهایی این روستا که به صورت کوهستانی و سنگی است آبشار معروف “ازنادر” آن را مزین کرده است که محلی امن برای شب مانی و آرامش و سکوت را برای هرفردی به ارمغان می آورد .

بعد از رد کردن این آبشار و دره ازنادر به مکانی زیبا و دست نخورده ایی که در اوایل بهاربا لاله های واژگون قرمز و زرد رنگ رو به رو خواهید شد که لبخندی از جنس آرامش را به روح هرانسانی ترزیق میکند و همچنین وجود “پریزکوه” توجه همه را بیشتر ازهرمکانی به خود جلب میکند،افسانه ای قدیمی از پریزکوهی که حکایت دو عاشق با نام های پرویز و پرستو که راه این کوه را پیمودن و بارسیدن به نوک قله ی کوه پرویز برای بالا کشیدن پرستو از او می خواهد که “یاعلی” بگوید و پرستو با نگفتن “یاعلی” هردو همانجا سنگ می شوند و این افسانه در دل این کوه و مردمان شهر باقی می ماند.

روستای دره اسپر

وجود چشمه هایی دراین منطقه همچون: چشمه وقت ساعت که ثبت جهانی شده است را می توان دیدن کرد،چشمه ایی که در ساعت خاصی پرآب و خروشان می شود و در ساعت مقرری آب آن به طور کامل فروکش می کند و این بخشی از جذابه های گردشگری و تفریحی است که هرساله تروریست های فراوانی به این شهر و روستا کشانده است.
طوایف این روستا شامل ایل بختیاری و قومیت لر هستند که دراین منطقه سکونت دارند و مردان و زنانی غیور که دوشادوش هم به دامداری ، کشاورزی ، باغداری و پرورش ماهی روزگار خود را سپری می کنند.
زنان این منطقه محصولات محلی زیادی اعم از : کشک ، ماست ، دوغ ، کره ، سرشیر ترخینه، نخ و پنبه و… برای مصرف روزانه و سالیانه خود تولید می کنند .
مردمانی خونگرم و مهمان نوازی که درب خانه های خود را هرساله با رویی خوش به روی گردشگران زیادی باز می کنند.

اما شما چگونه می توانید به این روستا سفرکنید؟

برای رفتن ابتدا شما باید به استان لرستان شهر دورود سفرکرده و سپس به جنوب غربی این شهر بروید و از پارک جنگلی به سمت تپه شهدای گمنام عبور کنید و حدود 11 کیلومتر مسافت را طی کرده و سمت راست تابلو روستای دره اسپر را مشاهده خواهیدکرد، و این مسیر راطی و به روستای خوش آب و هوای دره اسپر می رسید، و ادامه مسیر را با پیاده رویی و داشتن لباس و کفش مناسب به سمت آبشار ازنادر راهی می شوید.
اگر قصد رفتن به پریزکوه و چشمه وقت ساعت را دارید حتما به راهنما یا محلی منطقه نیاز دارید و قبل از رفتن حتما آب و هوا را پیگیری کرده و با تجهیزات کامل پوششی و غذایی و ضروری به سمت کوه یا چشمه حرکت کنید.

منبع تصویر
پیام بگذارید