دره نی گا (نگاه) | دره ی آب های خروشان

تاکنون نام دره ای زیادی از جای جای وطنمان ایران نام برده ایم و سفر کرده ایم و می شناسیم، استان لرستان همه ساله و در همه فصول مقصد بسیاری از گردشگران است. استان لرستان بخاطر داشتن کوه های جوان، دارای دره های جوان نیز می باشد. دره هایی که گاهی طولانی مانند دره شیرز و طبیعت هالیوودی آن و گاهی دره های پر آب و جزیره ایی مانند در نی گاه است. دره نی گا امروز مقصد بسیاری از تورهای گردشگری و طبیعت گردانی شده که علاقه دارند جایی متفاوت را دیدن کنند و برای ساعاتی به دور از هر خیال و دغدغه های روزانه لحظاتی را سپری کنند. دره نی گا می توانند انتخاب مناسبی برای روزهای گرم تابستان باشد.

4 | • درناتریپ ✈️

 

دره نی گا

این دره زیبا در شهر دورود، روستای “تی” استان لرستان قرار دارد و یکی از مناطق حفاظت شده اشترانکوه می باشد. دره نی گا حدودا از شش کیلومتری “دریاچه گهر” شروع می شود و تا روستای تی ادامه دارد. رودخانه ای که از میان دره نی گا عبور می کند “سفید آب” نام دارد. یکی از دلایلی که آب “سفید آب” خروشان است اضافه شدن آب رودخانه های دره گردو و دره خرس به آن می باشد. این دره بیست کیلومتر طول دارد. صخره ای بلند و زیبا که تقریبا ارتفاع آن ها به 500 متر می رسد و جاری بودن آب رودخانه در این دره ها جذابیت های زیادی خلق کرده است که مشاهده آن حس خوبی به روح و جان آدمی می بخشد. جاری بودن آبشارهای کوتاه و بلند زیبایی فوق العاده ای به این منطقه بخشیده اند. اکثر کوهنوردان حرفه ای و طبیعت گردان این استان و خارج از استان به این دره سفر کرده اند و آن را به خوبی می شناسند، چرا که در زمان صعود به قله اشترانکوه یا سفر به دریاچه زیبای گهر ” نگین اشترانکوه” حتما برای استراحت لحظاتی در این منطقه و دره زیبا سپری می کنند. از نی گاه بزرگ غافل نشوید؛ نی گاه بزرگ بعد از دریاچه “گهر” قرار دارد و علت نامگذاری آن به نی گا بزرگ، وسعت پهنای این قسمت از تنگه می باشد. این تنگه از بنار پنبه کار آغاز می شود و تا روستای “تی” ادامه دارد. گونه های جانوری این منطقه؛ خرس، پلنگ، گربه وحشی، روباه، گرگ، گراز و گونه های مختلف پرندگان را شامل می شود. در امتداد رودخانه درختان زیادی وجود دارد که از چشمتان پنهان نخواهد بود، درختانی نظیر: گردو، انجیر، سیب، بادام و توت می باشد.

e029da8e 55c6 4420 851c 1c86eddb7e82 | • درناتریپ ✈️

چه زمانی برای رفتن به دره نی گا مناسب است؟

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

دره نی گا منطقه تفریحی بسیار خوبی برای گذران روزهای گرم تابستان است، چرا که شرایط مناسبی برای کمپ زدن می باشد. هوای این منطقه در فصل بهار خنک می باشد و حجم رودخانه نیز مناسب است. اگر بهار شرایط سفر دارید این دره در اردبیهشت ماه و تا اواخر خرداد ماه طبیعتی بی نظیری دارد و رودخانه از حجم زیادی از آب برخوردار است و آب و هوایی مطبوع و شب های خیلی سردی دارد. کوهنوردان زیادی داریم که زمستان را دلچسب تر از فصول دیگر برای کوهنوردی می دانند، بهتر است بگویم بخاطر سرما و بارش فراوان برف سفربه این منطقه اصلا مناسب نیست و بسیار سخت و لفزنده می باشد.

IMG 20200418 143150 954 | • درناتریپ ✈️

آیا برای رفتن نیاز به تجهیزات داریم؟

در جواب این سوال باید بگویم بله، حتما همراه خود کفش مناسب، لباس مناسب فصل، وسایل کوهنوردی و همچنین تغذیه مناسب همراه خودت داشته باشید.

IMG 20200418 143234 427 | • درناتریپ ✈️

مسیر دسترسی به این تنگه زیبا

برای رفتن به این تنگه زیبا به شهر دورود سفر کنید و به میدان امام رضا(ع) حرکتکنید و مسیر امامزاده پیرعبدلله را در پیش بگیرید و به سمت روستای تی حرکت کنید تا به این دره زیبا دسترسی پیدا کنید. مسیری دیگری که وجود دارد از دریاچه زیبای گهر است که این مسیر را اغلب کوهنوردان و طبیعت گردان انتخاب می کنند و مسیر آن در بازگشت از دریاچه گهر می باشد که در زیر “پنبه کار” شروع می شود تا به دره روستای تی برسند که در این مسیر مجبور به گذر از رودخانه هستید.

پیام بگذارید