دره رنگین کمان | بهشت زمین‌شناسی ایران

درجنوب غربی جزیره هرمز در بندرعباس، دره زیبا و چشم‌نواز رنگین کمان قرار دارد. جزیره هرمز درمیان آب‌های خلیج‌ فارس قرار داشته و به‌دلیل خاک‌های رنگی سفید، زرد، نارنجی، قرمز، قهوه ای، سبز و حتی طلایی که در این مکان دیده می‌شود، به جزیره رنگ‌ها معروف است.

دره رنگین کمان

در هرمز، پس از گذشتن از کوه‌های سفید به دره رنگین کمان خواهیم رسید. این مکان استثنایی از صخره‌ها و تپه‌هایی رنگین تشکیل شده است و توریست‌های زیادی در همه سال از نقاط مختلف ایران و جهان برای دیدن این زیبایی محسورکننده به هرمز می‌آیند.علت محبوبیت دره رنگین کمان وجود رنگ‌های متنوع ایجاد شده در این محل است. در واقع طبقات رسوبی و آتشفشانی و تپه‌های نمکی ایجاد شده در این دره غنی از کانی‌های مختلف بوده و باعث ایجاد رنگ‌ می‌شوند. بسیاری از توریست‌ها بعد از بازدید این دره معتقد هستند زیبایی این مکان به‌حدی است که گویی به سیاره‌ای دیگر سفر کرده‌اند. همچنین در میان دره رنگین کمان سنگی بزرگ به چشم می‌خورد که شباهت بسیاری به دو دست بزرگ رو به آسمان دارد.

دره رنگین کمان در هرمز

 در دره رنگین کمان با وجود ۷۲ کانی مختلف در خاک کوه ها، شاهد بیش از ۹۰ طیف رنگی و منظره‌ای منحصر به‌فرد هستیم. اما غالب رنگ این ناحیه قرمز است.  تشکیل شده که تلفیق این خاک های رنگی در کنار یکدیگر صحنه فوق العاده زیبایی را به وجود آورده است. رنگ قرمز بیشترین سهم را دربین این رنگ‌ها داشته ودلیل آن وجود مقادیر زیادی از مس و اکسید آهن است. عمدتا ترکیب‌های آتشنشانی به رنگ‌های صورتی، آبی، خاکستری و سفید به‌دست می‌آید. در نهایت آنچه دیده می‌شود، تابلویی بی‌بدیل و رنگارنگ است که شاهکاری از هنر طبعیت خاص جنوب محسوب می‌شود.

دره رنگین کمان

چرا رنگین کمان؟

رنگ‌های به‌وجود امده در این مکان زیبا، حاصل مجموعه‌ای از ترکیب‌های کانی‌ها و واکنش‌های میان آن‌هاست که در جهت شکل‌گیری سنگ‌ها انجام می‌شود. بافت این جزیره غالبا یا به صورت خاک و کلوخ است و یا سنگ‌های محکمی که هنوز ساییده نشده اند. در این دره، سنگهای فلزی هم دارد. مگنتیت، هماتیت و اولیژیست سه سنگ فلزی هستند که در آن ها اکسید آهن با رنگ قرمز یافت می شود و سنگ فلزی پیریت که به دلیل وجود سولفید آهن به رنگ طلایی دیده می‌شود. علاوه برجلوه زیبا این خاک ها مصارف دارویی و حتی خوراکی دارند و در زمینه تهیه ادویه بسیار کاربردی هستند.

4 | دره رنگین کمان • درناتریپ ✈️

برای بازدید و گشتن در جزیره، امکاناتی مانند سه‌ چرخه‌های مخصوص وجود دارد که توسط اهالی راه بلد هدایت می‌شوند و با کمک آن‌ها می‌توانید به تور دره‌گردی و جزیره‌گردی بروید. یکی از تجربه‌های بی‌نظیر و به‌یادماندنی در این مکان، دوچرخه سواری خواهد بود. توصیه می‌شود برای استفاده از امکانات حتما پول نقد همراه داشته باشید زیرا دستگاه کارت‌خوان در این دره وجود ندارد.

دره | دره رنگین کمان • درناتریپ ✈️

بهترین زمان بازدید از دره رنگین کمان

معمولا برای سفر به جنوب، باتوجه به آب و هوای گرم این ناحیه، فصول تابستان و بهار زمان مناسبی نیست. جزیره هرمز ودره رنگین کمان در فصول گرم سال به‌شدت شرجی هستند و احتمال گرمازدگی و بیماری را بالا می‌برند. در نتیجه بهترین زمان برای بازدید از این دره، پاییز و زمستان و حتی اوایل فروردین  است. هوا در این فصول و در این ناحیه بسیار معتدل و دلچسب خواهد بود. در این زمان سفر به این جزیره رونق زیادی پیدا می‌کند. اگر گرمای سوزان تابستان در این منطقه برای شما قابل تحمل است، این فصل به دلیل کاهش چشمگیر سفرها و سکوت خلوت جزیره، می‌تواند زمان انتخابی سفر شما باشد.

چند نکته مهم!

  • توجه داشته باشید در بازدی خود از این منطقه هیچگاه از خاک‌های رنگی این منطقه برندارید و به‌همراه خود نبرید زیرا این کار می‌تواند باعث فقیر شدن خاک و اتمام ذخایر رنگارنگ این دره زیبا شود.از طرفی در صورت به‌همراه داشتن این خاک اجازه بردن آن به داخل هواپیما را نخواهید داشت. درصورت مشاهده بطری‌های پر شده از این خاک برای فروش، به خرید آن‌ها اقدام نکنید زیرا تداوم این امر نتیجه‌ای جز نابودی خاک و اتمام ذخایر کانی‌ها ندارد.
  • خاک‌های سرخ و رنگی در این منطقه خاصیت رنگ‌دهی داشته و می‌توانند لباس‌های رنگ روشن شما را کثیف کند.
  • بهتر است هنگام بازدید از این مکان دوربین عکاسی خود را به‌همراه داشته باشید زیرا منظره‌های بکر و بی‌نظیر این ناحیه بهترین سوژه‌ها برای عکاسی طبیعی هستند.
  • جزیره هرمز عمدتا صنعت گردشگری پیشرفته و امکانات لوکس رفاهی در اختیار ندارد و در صورت سفر به این منطقه، باید منتظر اقامتی ساده و بدون امکانات باشید.

4 | دره رنگین کمان • درناتریپ ✈️

مسیر دسترسی

بعد از رسیدن به بندرعباس با شناور و یا خودرو شخصی و کشتی به جزیره هرمز خواهید رسید سپس با تاکسی و یا ون‌های مخصوص به دره رنگین کمان بروید.

آدرس دره رنگین کمان

استان هرمزگان، جزیره هرمز، نزدیک به ساحل، ضلع جنوب غربی جزیره هرمز

پیام بگذارید