جزیره هرمز | کلید خلیج فارس

جزیره هرمز؛ کلید خلیج فارس

جزیره هرمز، جزیره‌ای است بیضی شکل که در خلیج فارس و به فاصله ۸ کیلومتری بندرعباس قرار گرفته که به علت نزدیک بودن به تنگه هرمز، آنرا کلید خلیج فارس نیز مینامند. موقعیت جزیره هرمز در طول تاریخ نیز آنرا بسیار منحصر به فرد کرده که در عنوان‌های مختلف، به آن میپردازیم. با درناتریپ همراه باشید.

جزیره هرمز
جزیره هرمز

تاریخچه

هرمز در گذشته نام بندری تاریخی در مجاورت خلیج‌فارس و شهر میناب بود که قبل از حمله مغول بسیار پررونق بود. در طول حمله مغول و دوره‌های بعد از آن، مردم از بندر هرمز به جزیره قشم و سپس به منطقه‌ای که امروزه جزیره هرمز نامیده میشود مهاجرت کردند و نام بندر هرمز رت بر روی آن گذاشتند. عظمت و موقعیت جزیره هرمز به قدری رشد کرد که در دوران صفویان نیز مورد توجه پرتغالی‌ها قرار گرفت. در سال ۱۶۲۲، شاه عباس دوم مناطق جنوبی را از اشغال پرتغالی‌‌ها آزاد کرد و شهر‌های هرمز و گمبرون را تخریب کرد. هرمز امروزه مانند قبل رونق ندارد.

جزیره هرمز
جزیره هرمز

کوه‌های خوراکی

از ویژگی‌های جزیره هرمز میتوان به کوه‌های خوراکی آن اشاره کرد که به رنگ‌های زرد، قرمز و سفید دیده میشوند. خاک این کوه‌ها در تهیه ترشی، مربا و سس به عنوان ادویه استفاده میشود. مردم محلی به این کوه گلک میگویند که خاک آن نقش نمک خوراکی را نیز دارند. این کوه ۲۰۰ متری نیز در تهیه سرامیک و رنگ نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

جزیره هرمز
جزیره هرمز

ادبیات شفاهی

ادبیات شفاهی مردم جزیره هرمز مشتمل بر بخش‌های مختلف از جمله، لالایی‌ها، ضرب‌المثل‌ها، قصص، نوای صیادان و … می‌باشد. قابلیت‌های زبان و مجال کشف و شهود در آن و همچنین تعهد و توانایی مردم خونگرم به زبان مادری‌شان محققان را به این بستر کشانده‌است تا شاید با پژوهشی کوتاه بتوانند زبان و گویش مردم را به سمع و بصر جهانیان برسانند و آن‌ها را از زبان شیرین مادری بخشی از استان هرمزگان آشنا سازند. همه انسان‌ها به خوبی می‌دانند که پوشش و گویش دو عنصر جدایی ناپذیر در شناسایی فرهنگ یک منطقه می‌باشد. در همین راستا مردم جزیره هرمز که دارای گویش منحصر به فردی می‌باشد از پوشش خود دریغ ننموده و تا به امروز حدود ۹۷ درصد مردم با پوشش محلی در بازارها، محل‌های کسب، پارک‌ها و خیابان‌ها به چشم می‌خورند.

ویژگی‌ها

سطح جزیره از رسوبات اتشفشانی تشکیل تشکیل شده که طبقات نمکی نیز به صورت تپه‌هایی آن را پوشانده‌اند. این خاک برای مردم جزیره هرمز اهمیت اقتصادی زیادی دارد. سنگ‌لاشه و نمک‌آبی نیز از معادن این جزیره محسوب میشوند. این جزیره به علت تنوع خاک آن به بهشت زمین‌شناسی معروف است.

جزیره هرمز
جزیره هرمز

قلعه پرتغالی‌ها

در سال ۹۰۹ هجری شمسی بود که آلفونسو د آلبوکرک، دریانورد پرتغالی تحت تاثیر مناطق خلیج فارس قرار گرفت و با حضور در دربار پادشاه پرتغال، طرح خود را برای اشغال جزیره هرمز، جهت افزایش مستعمرات خود ارائه کرد. او در سال ۹۱۳ با جنایات و کشتار، جزیره هرمز را اشغال نمود و قلعه‌ای در آنجا ساخت. مردم هرمز طی سالهای گوناگونی دست به شورش زدند که در نهایت در سال ۱۰۳۱ هجری شمسی، این جزیره توسط امام قلی خان که از امرای شاه عباس بود از اشغال پرتغال خارج شد. در این جزیره، شما میتوانید از توپ‌ها و قلعه پرتغالی‌ها دیدن کنید.

موزه احمد نادعیان

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

موزه و نگارخانه دائمی دکتر احمد نادعلیان در جزیره هرمز، محلی است که آثار این هنرمند محیطی شناخته شده در عرصه های بین المللی در آنجا به نمایش در آمده اند. آثار دکتر نادعلیان در بیش از هفتاد کشور دنیا پراکنده هستند. این مکان در محله ی قدیمی شهر هرمز  واقع شده است. ابتدا در نوروز سال 1388 با نام هنرمند سرا راه اندازی شد. قبل از تبدیل شدن به هنرمند سرا و موزه یک محیط متروکه بوده است. در این موزه برای بازدید کنندگان فیلمی به نمایش در می آید که زندگی و آثار هنرمند در گوشه و کتار جهان و فغالیت هنری اجتماعی او در جزیره معرفی می شود. نمونه هایی از آثار باستانی و فرهنگ بومی جزیره نیز در موزه دیده می شود. در بخش نگارخانه این موزه آتار هنری زنان جزیره هرمز و قشم برای فروش ارائه شده اند.

نادعلیان | جزیره هرمز • درناتریپ ✈️

تفریحات و جاذبه‌ها

۱. نقاشی با خاک

خاک جزیره هرمز با ر‌نگ‌های مختلف پوشانده شده است که در برخی مواقع، مردم جزیره نیز طی مراسمی از خاک آن اشکال زیبایی را ترسیم میکنند که مشابه با قالی است.

red soil00 | جزیره هرمز • درناتریپ ✈️

۲. پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری

یکی از تفیحات این جزیره کوچک، گشتن در اطراف آن و آشنایی با جاذبه‌های مختلف است که بعضیا ترجیح میدهند که با پای پیاده یا با دوچرخه از مناطق مختلف آن دیدن کنند و از تفریح در جزیره لذت ببرند.

bikehirehormuzislandiran min | جزیره هرمز • درناتریپ ✈️

۳. دشت آهوان

آهوانی در جزیره هرمز وجود دارند جنب و جوش هستند. اگر شما آسیبی به آنها نرسانید، مطمئن باشید تا نزدیکی آنها میتوانید پیش بروید و به نظاره آنها بنشینید.

IMG23185331 min | جزیره هرمز • درناتریپ ✈️

۴. ساحل سرخ

چیزی که شما را در این زیره مسلما جذب خود میکند، ساحل سرخ آن است و در این ساحل نیز میتوان در بالای صخره‌های یا پایین آنها، به تماشای زیبایی آن یا به تماشای حیوانات دریایی همچون لاک‌پشت، دلفین و پرندگانی چون مرغ ماهی‌خوار پرداخت.

Pink Beach | جزیره هرمز • درناتریپ ✈️

چگونگی رفتن به جزیره

این جزیره با بندر عباس تنها ۸ کیلومتر فاصله دارد و برای دسترسی به آن میتوانید از سواحل بندر عباس با قایق یا کشتی به جزیره برسید.

آدرس: ایران، استان هرمزگان، جزیره هرمز

پیام بگذارید