جدیدترین شرایط ورود و پذیرش مسافر خارجی به ایران

با شیوع کرونا در تمام دنیا محدودیت های زیادی برای سفر به کشورهای مختلف به وجود آمد. ایران هم مانند بسیاری از کشور های مختلف قوانین و دستورالعمل های خاصی برای ورود و سفر مسافران مختلف از مبدا های متفاوت تعیین نموده که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

راهنمای مراقبت های بهداشتی کووید-19 برای مسافران ورودی به کشور

در خصوص پروازهای بین المللی با توجه به شیوع بیماری کووید-19 در همه کشورها، وزارت بهداشت با رویکرد مرحله ای و بر اساس سطح بندی خطر سطح بندی کشورها را به صورت زیر اعلام کرده است:

  • کشورهای با سطح خطر بالا از نظر ورود کووید-19 : ایالات متحده آمریکا، فدراسیون روسیه، اسپانیا، آلمان، فرانسه، برزیل، ترکیه، هندوستان، پاکستان و افغانستان.
  • کشورهای با سطح خطر پایین از نظر ورود کووید-19 : سایر کشورها از جمله جمهوری خلق چین.

در کشورهای با سطح خطر بالا از نظر ورود کووید-19 ورود کالا و بار فقط از نوع مواد مورد نیاز صنایع کشور مجاز و ورود سایر انواع محموله ها ممنوع می باشد.

ورود مسافر از این دسته کشورها تا اطلاع ثانوی ممنوع است، مگر در خصوص ایرانیان مقیم این کشورها و با اخذ مجوزهای لازم از وزارت امور خارجه و اقدامات بهداشتی برای هر پرواز.

در کشورهای با سطح خطر پایین از نظر ورود کووید-19 ورود کارگو و محموله تجاری بدون محدودیت و با اعمال موازین بهداشتی از جمله گند زدایی بارهای ورودی، امکان پذیر است.

ورود مسافر با رعایت موازین زیر امکان پذیر می باشد:

  1. غربالگری حین ورود در مبدا مرزی و توجیه مسافران نسبت به همکاری در فرآیندهای ارزیابی حین ورود.
  2. اعلام خوداظهاری تمام مسافران و تعهد افراد آلوده مبنی بر رعایت دستورالعمل های مربوط به قرنطینه و ایزولاسیون، به نحوی که همه مسافران پیش از ورود فرم خوداظهاری را تکمیل و به مسئولان بهداشتی در فرودگاه ارائه نمایند.
  3. رعایت فاصله گذاری اجتماعی در داخل پروازها ، فروش 60 در صد ظرفیت پروازها، لزوم به استفاده صحیح از ماسک برای همه مسافران و پرسنل پرواز.
  4. رعایت موازین بهداشتی در داخل پرواز:
  • تجهیز هواپیماها به تجهیزات حفاظت فردی (Universal precaution kit)؛
  • اطمینان از فعال بودن فیلتر HEPA در هواپیما ؛
  • آموزش اصول خود مراقبتی و پیشگیری و کنترل عفونت در پرواز و نحوه برخورد با مسافر مشکوک به کووید-19 به پرسنل پرواز؛
  • ارائه گندزدایی (ضد عفونی) هواپیما در طی 24 ساعت گذشته به مسئولان بهداشتی فرودگاه؛
  • همکاری با مسئولان بهداشتی (پایگاه سلامت مراقب مرزی) فرودگاه مقصد در اجرای موازین بهداشتی.

 

منبع i,h\dlhdd lhihk
پیام بگذارید