باغ شاهزاده ماهان ؛ روح سبز زندگی در کویر کرمان

باغ شاهزاده ماهان از باغ های تاریخی منحصر به فرد ایران است . این باغ با مساحتی نزدیک به 3/5 هکتار دارد در دل کویر خشک خود نمایی می کند.

و دارای دو مجموعه غربی و شرقی است کوشک یا همان عمارت های آن بسیار زیباست و  به صورت  دو اشکوب ساخته شده است و سردر آن از معماری زیبایی برخوردار است که آن را از سایر باغ های ایران برجسته می دارد در این باغ فواره ها یا آب فشان هایی نیز وجود دارد که در طول این باغ قرار دارند و از زیباترین فواره های باغ های ایرانی هستند .قرار گرفتن این باغ در مسیر جاده ی کهن ابریشم از عواملی است که این محل را برای احداث یک باغ اشرافی مناسب ساخته است. این باغ در بیشتر سال و به ویژه در فصل های بهار و تابستان بازدیدکنندگان پرشماری دارد. این باغ به گونه ای ساخته شده است که چشم اندازهای درونی و بیرونی بسیاری دارد و افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

Unti tled 1 | • درناتریپ ✈️

سرآغاز بنای باغ شاهزاده ماهان

در ابتدا این بنا به دستور محمد حسن خان سردار ایروانی حاکم کرمان ساخته شد و فضای داخلی آن در سال های بعد توسط عبدالحمید میرزا ناصر الدوله در سال های 1298 هجری قمری تا سال 1309 هجری قمری بنا شد. پس از مرگ او نیز بخش های از باغ هرگزتکمیل نشد.

ابتدایی 1 | • درناتریپ ✈️

معماری باغ شاهزاده ماهان ، تلفیق هوش و هنر

باغ های ایرانی کاربردهای بسیاری داشته اند و شاهزاده ماهان کاربردی سکونت گاهی داشته و این را می توان از جزییات مختلفی  که در بنا به کار رفته است متوجه شد. ورودی باغ شاهزاده خود به تنهایی یکی از جلوه های بی نظیر معماری ایرانی است. طبقه بالای این سردر دارای اتاق های است که برای زندگی و پذیرایی بنا شده اند و از جزییات و  تزیینات بی نظیری برخوردار است. این باغ علاوه بر سردر  شامل عمارت شاه نشین و حمام نیز می باشد که هریک معماری خاص خود را دارند.

باغ شاهزاده ماهان 1 | • درناتریپ ✈️

جوش و خروش آب در تن کویر

همانطور که ذکر شد با وجود طراحی سطح شیب دار باغ و با سیستم آب رسانی زیرکانه ی باغ شاهزاده ماهان کرمان ، در سراسر این اثر بی نظیر صدای خوش آب را می شنویم. مسیر این حرکت از عمارت بالاخانه آغاز می شود و در سردر چایان می یابد.

شاهزاده ماهان00 | • درناتریپ ✈️

سردر ورودی باغ

 اگر در بلندای عمارت قرار بگیرید چشم اندازی بی نظیر از محوطه ی باغ در برابر چشمانتان آفریده می شود و پشت آن کوه های کرمان قرار دارد این باغ پله پله از بخش های مختلفی شکل گرفته است که به  این ترتیب است : سردر خانه ، بالاخانه باغ خلوت ،حمام ، خانه زعیم باشی و برج مراقبت. هر کدام از این بخش ها زیبایی هایی دارد که پشمان شما را غرق هنر معمار این بنا می کند.

Untitled 1000000000 | • درناتریپ ✈️

 

نمای شبانه باغ شاهزاده ماهان

 این باغ در طی تاریخ روزگارانی بسیار برخود دیده است و آسیب های فراوانی بر بدنه ی آن وارد شده است. نهایتا  پس از تلاش ها ومرمت های بسیار در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده این باغ در شب نما وجلوه ای فوق العاده دارد که گردشگران و علاقه مندان بسیاری را به دامن خود می کشاند

1 | • درناتریپ ✈️

 

 

امکانات رفاهی باغ شاهزاده ماهان

در مجموعه این باغ امکانات رفاهی بسیاری ایجاد شده است. از جمله ی این امکانات کافه ، رستوران ، اتاق هایی برای شب مانی ، فروشگاه های صنایع دستی را می توان نام برد.

 

مسیر دسترسی به این باغ

باغ شاهزاده ماهان در حدود 2 کیلو متری شهر ماهان و 35 کیلو متری مرکز کرمان قرار دارد. برای رسیدن به این باغ حیرت انگیز باید وارد جاده ی کرمان ـ بم شوید و با طی 25 کیلومتر به آن برسید.

پیام بگذارید