دریاچه گهر | نگین اشترانکوه

دورود پایتخت طبیعت ایران

شهردورود واقع دراستان لرستان زیبایی های منحصر به فردی دارد ،از آبشاربیشه تا نگین اشترانکوه ،دریاچه گهر …  دریاچه گهر با اکو سیستمی متفاوت که درجهان کمیاب است،سالانه قریب به هفتاد هزار نفر گردشگرایرانی و خارجی به سوی خود جذب کرده است.

IMG 20200321 114855 937 | • درناتریپ ✈️
نگین اشترانکوه

این دریاچه زیبا در 35کیلومتری شهردورود واقع شده است و مسیراصلی دسترسی به آن نیزازطریق همین شهر است.دریاچه گهر در رشته کوه زاگرس میان اشترانکوه جای گرفته است ،دلیل نام گذاری آن به “نگین اشترانکوه” به همین علت است و ارتفاع آن از سطح دریا 2350 کیلومتراست.مسیراین دریاچه ماشین رو نیست و تنها باپیاده رویی طولانی مدت رفتن به آن میسراست ،طبیعتی شگفت انگیز و اکوسیستمی نادر در دنیاست . یکی از دره های معروف اطراف دریاچه همچون دره نی گاه است.

IMG 20200321 115544 870 | • درناتریپ ✈️
چه کسی اولین بار این دریاچه را کشف کرد؟

جالب است بدانید اولین بار در سال 1888میلادی زمین شناس اتریشی به نام آ-رودلر بود و نام او به عنوان کاشف دریاچه زیبا ماندگار شد و همچنین جهان گردان اروپایی که این دریاچه را به عنوان “دریاچه ایران “ میشناسند به سبب معرفی زنی انگلیسی به نام ایزبلالوسی بیشوپ است که درسال 1890 میلادی توانست به مدت سه ماه دراین منطقه تحقیق و هزارکیلومتر پیاده رویی کند.
اولین و قدیمی ترین مستند تهیه شده ازاین دریاچه توسط فردی به نام  ژان ژاک دومرگان سیاح فرانسوی ثبت و تعلق دارد.

حیات وحش

این منطقه تحت حفاظت شده مکان امنی برای حیواناتی شده نظیر: بزکوهی، قورچ، آهو، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه ایی، کفتار، شغال وخرگوش،اما هم چنین گونه های پرندگانی همچون : کبک، عقاب ، تیهو و شاهین … وجودگونه هاب آبزی مانند: ماهی قزا آلارنگین کمان، مارماهی، قورباغه و ماهی خال قرمز،زیست بوم این منطقه را تشکیل داده است.

fe6a3704 db1f 46ae 8727 34890b3ae8c2 | • درناتریپ ✈️

 

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

پوشش گیاهی

از پوشش گیاهی این منطقه هرچه بگویم کم گفته ایم. مسیراین منطقه را تادریاچه درختان زیبایی مانند: درختان بلوط، بادام، بید، چنار، نارون،پسته وحشی، گلابی وحشی، گردو، زالزالک، گز، ارژنگ، بلوط مازو، انجیر، موی وحشی، زبان گنجشک، سیب و انار زینت داده است.
وجود لاله های واژگون زرد و قرمز،شقایق،تاج خروسی،اختر و لاله های وحشی رنگارنگ براق مزین شده است.
افرادی که به این منطقه سفرمیکنند با ماهی گیری،کوهنوردی و پیاده رویی روز خود را میگذراند، اگر درفصل زمستان به این منطقه سفرکنیدمیتوانید اسکی نیز انجام دهید.

IMG 20200321 115552 048 | • درناتریپ ✈️
زمان مناسب سفر :

بهترین فصل بهار است درماه اردیبهشت تا اواسط خردادماه می باشد،چراکه آب وهوا و زیست بوم این منطقه به گونه ایی است که اگرشما درفصل زمستان به این منطقه سفرکنید بامشکلات زیادیی مانند بارش فراوان باران برف و سرمازدگی مواجه می شوید.

IMG 20200321 114510 240 2 | • درناتریپ ✈️
توصیه های قبل سفر:

دوستانی که تمایل به دیدن این دریاچه زیا دارند توصیه می شود نکات ذیل را به یاد داشته باشند:
اگرقصد شب مانی دارید حتما همراه خود کیسه خواب و لباس گرم و چادرمسافرتی داشته باشند،
تجهیزات لازمی چون:جی پی اس،کفش مناسب کوهنوردی، لباس مناسب،کبریت،چراغ قوه،پاوربانک ،میان وعده ،موادغذایی کنسروی،آب معدنی،قطب نما و پک کمک های اولیه راهمراه خود داشته باشید. شب های این منطقه سرد ات بهتراست حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید.درنظر داشته باشید طبیعت این منطقه دست نخورده است حتما زباله های خود را همراه خود بیاورید یا بسوزانید،تنه و شاخه های درختان را قطع نکنیدو به هیچ عنوان در این منطقه شکارنکنید چرا که این منطقه حفاظت شده است و شکارکردن شما تحت پیگرد قانونی قرار میگیرید. ازدیدن ستاره را درآسمان صاف و سیاه این دریاچه غافل نشوید.

اما شما چگونه میتوانید به این دریاچه سفر کنید؟

کوله کوهنوردی خود، همراه با تجهیزات ذکر شده جمع کنید و عازم سفر به دیارزیبای لرستان شوید ، به شهر دورود میدان منوچهری بروید و بعد به سمت پارک جنگلی بیاید و مسیر تپه شهدای گمنام به امامزاده پیروالی را مدنظر بگیرید تا به پارکینگ برسید و بعد مسیر زیبای پرپیچ و خم و طولانی پنبه کار را درپیش بگیرید و بعد ازحدود چهار الی پنج ساعت پیاده رویی به نگین اشترانکوه “دریاچه گهردورود” می رسید.

منبع تصویر
پیام بگذارید