بازیهای محلی همدان

همدان از استان‌های غربی کشور و از شهرهای تاریخی ایران است که در گذشته پایتخت هخامنشیان بوده و با نام هگمتانه خوانده میشده است. در این پست به چند نمونه از بازیهای محلی این استان که بخشی از فرهنگ آنهاست اشاره میکنیم.

| بازیهای محلی همدان • درناتریپ ✈️

۱. اتلاما قویش

در این بازی، دو تن از بازیکنان مقابل کنار هم نشسته و یکی از پاهای خود را به طرف هم دراز میکنند، به طوری که کف پای آنها به هم چسبیده و پنجه پاهای آنها به سمت بالا باشد. بازیکنان دیگر از روی آنها میپرند و پس از هر پرش، چیزی به ارتفاع پاها اضافه میگردد. نوبت بعد پاى دیگر خود را روى پاى قبلى مى‌گذارند. بعد پنجه ٔ یک دست، سپس پنجه ٔ دست دیگر به‌همین ترتیب، طبعاً هرچه بر ارتفاع اضافه مى‌شود پریدن از روى آن دشوارتر مى‌شود. بعد از چند نوبت، برای افزودن به ارتفاع از نیروهای کمکی اشتفاده میکنند. هر کس پایش به موانع برخورد کند بازنده است و برنده کسی انتخاب میشود که از تمامی موانع عبور کند.

۲. درنه

این بازی در روستاهای اطراف نهاوند رواج دارد که در آن دایره‌ای به قطر ۴ الی ۵ متر میکشند. چهار نفر روی خط ایستاده و چهار شلاق را زیر پای خود در محیط دایره میکشند. بازیکنان دیر سعس میکنند به آنها حمله کرده و شلاق را از زیر پایشان بیرون بکشند و درنه کنند، یعنی با کمربند به آنها حمله کنند و اگر موفق شدند، افراد داخل گروه دایره پس از کتک خوردن با شلاق بیرون می‌آیند و جای خود را به گروه دیگری میدهند.

۳. زو

بازیکنان به دو گروه مساوی تقسیم میشوند و زمین مستطیلی شکل بازی را به دو قسمت تقسیم میکنند که هر بخش مربوط به یک گروه است. به قید قرعه کشی، شروع بازی به یکی از دو گروه داده شده و افراد یکی از گروه‌ها ب زمین حریف رفته و در حالیکه زو میکشد سعی میکند آنها را بزند و بدون تازه کردن نفسی به زمین خود برگردد. اگر توسط بازیکنان دستگیر شد یا نفسی تازه کرد سوخته است. تا سوختن بازیکنان دیگر این بازی ادامه پیدا میکند و گروهی که بیشتر امتیاز کسب کند برنده است.

۴. قدبازی

بازیکنان پولی را به دیوار سنگی یا آجری میزنند و رها میکنند. هرکس بتواند با این طریق و استادی خاص، پول خود را به اندازه یک وجب نزدیک پول دیگران بیندازد، نسبت به اندازه‌ها مقداری پول برنده میشود.

منبع سیری در ایران
پیام بگذارید