آلامتو؛ سرزمین آب و آفتاب

آلامتو یا سرزمین آب و آفتاب، بهشتی است در غرب کشور که زیبایی آنرا فرا گرفته است. استان ایلام یا آلامتو قدیمی، جایی است که شما میتوانید چشم‌انداز زیبای طبیعت را مشاهده کرده و یا از تجربه هوایی مرطوب لذت ببرید. رگ‌های حیاتی ایلام، رودخانه‌های آن است که زمین‌های این استان را جان میدهدو شما میتوانید در مسیر این رودخانه‌ها، زیباترین تنگه‌ها را مشاهده کنید.

kafari canyon 2 | آلامتو • درناتریپ ✈️

در تنگ کفن «ده لا» آبشاری بلند و زیبا از ارتفاعات صخره‌ای به رود سیمره می‌ریزد. میتوان از مهم‌ترین رودخانه‌های ایران به آب آسمان باد اشاره کرد. این رودخانه از چشمه‌ها و آبخیز‌های روستای آسمان باد سرچشمه میگیرد و از دره میان کوه‌های قلاجه و کته پیفک به سوی جنوب شرقی روان میشود و پس از عبور از روستاهای دهستان آباد، به دره جنوبی کوه پیران وارد شده و در روستای چشمه کبود با رودخانه چنارچ مخلوط شده و رودخانه چرداول را تشکیل میدهد. طول رودخانه ۵۰ کیلومتر بوده و حواشی آن بسیار دیدنی است.

دریاچه دوگانه سیاه گاو در فاصله ۸ کیلومتری سراب باغ آبدانان واقع شده است. اطراف این دریاچه را دشت‌ها و کوه‌های نسبتا مرتفع فراگرفته و جلوه‌های طبیعت بهاری و پاییزی آن بسیار دیدنی است. گلزارهای اطراف دریاچه و پرندگان وحشی آن، گردشگاه قابل توجهی را بوجود آورده است.

31463287 454674918322551 4455148543685951488 n | آلامتو • درناتریپ ✈️

رودخانه سیمره از مهم‌ترین رودخانه‌های ایلام است. این رودخانه از حاشیه شرقی ایلام عبور میکند و جزو حوزه آب ریز کرخه به حساب می‌آید.

شاخه‌های اصلی این رودخانه عبارت‌اند از رودخانه‌های گاماسیاب، قره سو و انشعابات دیگری که از کوه‌های کامیاران و ماهیدشت سرچشمه میگیرد و در ۸۰ کیلومتری شرق کرمانشاه، به شاخه اصلی آن متصل میشود.

از محل اتصال قره سو و گاماسیاب، این رودخانه سیمره نامیده میشود و تا انتهای حوضه کرخه، ۶۵۰ کیلومتر طول دارد. شعبه دیگر رودخانه از ارتفاعات چرداول، کرند و آسمان آباد سرچشمه میگیرد و در شمال شیروان به سیمره متصل میشود.

در استان ایلام، آبشارهای متعددی وجود دارد که فضای دلنشینی دارند. از آبشارهای مهم ایلام میتوان به آبشار چم آو و آبتاف اشاره کرد. اگر به ایلام سفر کردید، به چشمه آبگرم دهلران که مهم‌ترین چشمه این استا است سر بزنید.

پیام بگذارید