گردشگری موسیقی چیست؟ | ایران و تنوع بی بدیل موسیقی

یکی از شاخه های گردشگری فرهنگی موسیقی ایران است.که از نظر اقتصادی نیز برای یک کشور بسیار سودمند است وسبب جذب توریست ها به کشور می شود.این بار در مقاله درناتریپ قصد داریم شمارا با مفهمومی به نام گردشگری موسیقی آشنا کنیم و بگوییم که گردشگری موسیقی چیست.

منظور از گردشگری موسیقی چیست؟

در این نوع گردشگری، موسیقی به عنوان جاذبه ای مطرح می شود و گردشگران به خاطر موسیقی به مقاصد مختلف سفر می کنند.شاید بتوان سابقه این گردشگری را به یونان باستان(dionysia) یا روم نسبت داد.در قرون وسطا کارناوال هایی که عمدتا درون مایه های مذهبی داشتند. موجب شکل گیری اجتماعاتی در یک مکان و زمان معین می شدند.امروزه هم این گردشگری به همین معناست، با این تفاوت که ارتباط افراد با موسیقی جدی تر و خاص تر شده است.بنابراین متوجه شدیم که گردشگری موسیقی چیست

03 3 | موسیقی ایران • درناتریپ ✈️

اگر بخواهیم تعریف ساده تر از گردشگری موسیقی داشته باشیم، می توان گفت این گردشگری شامل افرادی می شود که به هدف شرکت در یک نمایش، کنسرت موسیقی، جشنواره های موسیقی به منطقه ای دیگر سفر می کنند؛ دیدار با مشاهیر و بزرگان موسیقی هم یکی دیگر از اهداف سفر در این نوع از گردشگری محسوب می شود.

گردشگری موسیقی در ایران

ایران با توجه به اینکه از تنوع قومیتی و فرهنگ فولکور بسیار غنی برخوردار است.پتانسیل تحقق این نوع گردشگر را دارد.در کشور ما موسیقی و گردشگری می توانند به راحتی باهم پیوند خورده و با ایجاد تجربه سفری خوشایند برای گردشگران زمینه انتقال فرهنگ،سنت ها و آداب رسوم یک منطقه را به دیگران فراهم آورد.

unnamed | موسیقی ایران • درناتریپ ✈️

استان لرستان، موسیقی شاد و سرزنده

موسیقی لری از سرچشمه های موسیقی ردیف نوازی است.که بخش مهم آن از طریق کمانچه و کمانچه نوازی محلی در موسیقی رسمی ایران نیز تاثیر گذار است.موسیقی محلی لرستان چندان ناشناس نیست ولی برخلاف بسیاری از موسیقی های نواحی دیگر ایران از حیث مقامات محدود است. و معمولا در دستگاه ماهور اجرا می شود.موسیقی لرستان به چهار بخش: موسیقی کار، موسیقی مراسم، موسیقی عروسی، موسیقی روز(ترانه های روز) تقسیم شده است.این موسیقی از نظر غنا و وزن بسیار شاد و سرزنده است.معمولا دارای ریتمی تند و هیجان انگیزی درمیان موسیقی ایران است.

1 | موسیقی ایران • درناتریپ ✈️

استان کردستان، زادگاه نوازندگان ومشاهیر موسیقی

استان کردستان زادگاه بسیاری از خوانندگان و نوازندگان نام آشنای ایران است. به طوری که دستگاه های موسیقی ماهور، شور، نوا همایون،سه گاه، چهارگاه و راست گوشه ای از این آوازها را به اوج خود رسانده است. در این دیار متولد شده اند.موسیقی کردی شامل سرنا، نایه، دهل، دف، تنبک، شمشال،.. است که هرکدام دارای اهنگ و ریتم متنوعی هستند.این استان می تواند یکی از مقاصد برای گردشگری موسیقی و موسیقی ایران باشد.

گردشگری موسیقی چیست
گردشگری موسیقی چیست

استان سیستان و بلوچستان، نوایی آشنا و گوش نواز

استان سیستان و بلوچستان را از نظر موسیقایی می توان به دو ناحیه سرحد زمین و مکران تقسیم کرد.از نظر زبان تفات چشم گیری بین این دو سبک است که هرکدام به شهرهای استان تعلق دارد.موسیقی سیستانی انواعی دارد که به بخش های مختلف زندگی مردم در این استان بر میگردد از جمله آن ها به لیلو، لارو، سوت نازیک و ..در اهنگ های این استان معمولا به داستان های حماسی و عاشقانه ،تاریخی اجتماعی، غم و اندوه و سرخوشی، عرفان و مذهب اشاره میکنند.از زبیاترین موسیقی ایران است.

گردشگری موسیقی چیست
گردشگری موسیقی چیست
خواندن این نوشته ها توصیه می شود

استان گیلان، نواهایی از جنس سرسبزی و طراوت

ترانه ها و آهنگ های گیلانی یکی از مهم ترین مقاصد برای گردشگری موسیقی در ایران هستند چرا که این استان دارای فرهنگی موسیقی بسیار غنی و متنوعی است که برای همگان جالب و شنیدنی هستند.در استان گیلان اهنگ ها که از چند جمله کوتاه قرینه و متوزان تشکیل شده اند و اهنگ هایی که از نظر متن وسیع هستند و آهنگ های رقص که هر کدام به نوبه خود دارای ریتم و موزیک خاص هستند.

گردشگری موسیقی چیست
گردشگری موسیقی چیست

استان چهارمحال و بختیاری، موسیقی بختیاری زیبا موسیقی ایران

موسیقی در استان چهارمحال و بختیاری جایگاه خاصی دارد. آوازهای محلی روستاهای چهارمحال و بختیاری با لهجه های مخصوص به خودشان به خصوص در هنگام عروسی و شادی واقعا جالب توجه است.ادوات موسیقی آنها عبارت اند از: دهل، سنج، نی، سنتور که در میان آنها افرادی نی زن و سنتور نواز ماهر نیز وجود دارد.موسیقی در استان چهارمحال و بختیاری بخشی از زندگی مردم منطقه با شرایط جوی موجود در آن عجین شده است.

گردشگری موسیقی چیست
گردشگری موسیقی چیست

استان بوشهر، ترکیب موسیقی جنوبی و بندری

موسیقی در بوشهر همانند موسیقی اکثر مناطق ایران در اصل آوازی است و آن را می توان به دو گروه موسیقی پروفان و مذهبی تقسیم کرد.آوازه های اول در شهر های دشتی و آوازه های دوم درمناطق سربانی خوانده می شود.این موسیقی ترکیب موسیقی ایرانی و عربی است د ربوشهر اهنگ های عربی نیز خوانده می شود.که در میان مردم پر طرفدار و خاص است.

موسیقی ایران
موسیقی ایران

استان خوزستان، شاد و خاص موسیقی ایران

خوزستان سرزمینی است بین دو دریا دریایی از آواز و نغمه ها موسیقی که از نژاد آفریقایی هایی که به خوزستان امده بودند و در مناطق ساحلی اسکان داشتند.اهنگ های این استان بر پایه روزمرگی های مردم و همچنین عاشقانه ها سرچشمه می گیرد ویکی از خاص ترین و به نوبه خود شادترین موسیقی ها را به خود اختصاص داده است.استان خوزستان یکی از مقاصد گردشگری موسیقی ایران محسوب می شود.

موسیقی ایران
موسیقی ایران

استان خراسان، موسیقی ایران

استان خراسان با تنوع خاص موسیقی و برخورداری از نقش به سزایی در موسیقی شهری. و دستگاهی ایران دارای اهمین ویژه و بسیاری در گردشگری موسیقی کشور محسوب می شود.موسیقی خراسانی یکی از بهترین و خوش نوا ترین موسیقی های ایران به شمار می رود که دارای هواردارن و مخاطابان خاص خود است.

موسیقی ایران
موسیقی ایران

موسیقی آذری، فرهنگ و غنای زیبا

موسیقی محلی آذربایجان مانند مناطقی از ایران که زندگی شهری و روستایی درکنار هم وجود دارد به دو نوع موسیقی مقامی و دستگاهی تقسیم می شود.این دو نوع موسیقی ضمن تاثیرگذاری بریکدیگر خصوصیات فنی خود را حفظ کرده است.و در فرهنگ آذربایجان با تفاوت هایی اجرا می شود که در مقام ها، تحریر ها، ملودی ها، و حتی شیوه نوازندگی نیز دیده می شود.

موسیقی ایران
موسیقی ایران
پیام بگذارید