کلیسای بیت اللحم اصفهان

کلیسای بیت اللحم اصفهان که در دوران صفویه ساخته شده است به عنوان یکی از بزرگترین و زیباترین کلیساهای اصفهان شاخته شده است. تقریبا 12 کلیسا در اصفهان وجود دارد و در میان آنها بیت اللحم بزرگترین گنبد را دارد، این گنبد زیبا از فاصله بسیار دور نیز قابل مشاهد است.

کلیسای بیت اللحم
کلیسای بیت اللحم

کلیسای بیت اللحم

بر دیوار این کلیسا کتیبه‌ای نسب است که بر روی آن با خط طلاکوبی و زیبا و به زبان ارمنی دعایی برای آمرزش بانی بنا نقش بسته است. در نقشه اصلی این کلیسا چندین حیاط وجود داشته است. به مرور زمان این حیاط ها تخریب و از بین رفته تنها یک حیاط برای این بنا باقی‌ماندهاست. در نمای داخلی این کیسا محرابی زیبا قرار دارد که با نقاشی‌های شگفت انگیزی پوشیده شده است. مضامین تمام این نقاشی‌ها از حواریون، تمثال هایی از مریم مقدس و حضرت عیسی و فرازهایی از کتاب مقدس را به تصویر کشیده اند. در محراب این کلیسا ۲۱ نقاشی از بهشت با گچبری‌های هنرمندانه زینت داده شده است.

کلیسای بیت اللحم
کلیسای بیت اللحم

معماری کلیسای بیت اللحم

پلان کلیسا از نوع تالارهای گنبددار مستطیل شکل است که در جهت شرقی-غربی قرار گرفته و دارای گنبدی دوجداره با هشت نورگیر در قسمت پایین گنبد است. بنا هیچ گونه تزیین خارجی ندارد و ارتفاع آن از سطح زمین ۲۵ و قطر آن ۱۱ متر است.گنبد با چهار قوس به چهار ستون بزرگ متصل به دیوارهای شمالی و جنوبی بنا تکیه کرده. در سمت غربی کلیسا و در قسمت جلوی ورودی اصلی ایوانی دو طبقه قرار دارد و در بالای آن ناقوس خانهٔ کلیسا، که در سال ۱۸۹۷م بنا شده، قرار گرفته‌است.

مصالح به کار رفته در ساختمان عبارت‌اند از خشت و آجر. دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده‌اند و بر روی تمامی آنها نقاشی‌هایی با موضوعاتی برگرفته از کتاب مقدس نقش بسته. در قسمت پایین دیوارها نیز از کاشی‌های لعابدار به رنگ‌های نیلی و آبی برای تزیین استفاده شده‌است.

کلیسای بیت اللحم
کلیسای بیت اللحم

بخش های مختلف کلیسای بیت اللحم

  • محوطه کلیسا

به منظور ورود به کلیسای بیت اللحم باید از سمت جنوب آن وارد شوید.دو بخش از پیرامون کلیسا با نرده آهنی محصور شده است و در سوی شرقی و شمالی با دیوار محدود شده. محوطه این کلیسا دارای آرامگاه های از یک خلبان و مهندس روسی است که در ایران از دنیا رفته اند.

  • ورودی ساختمان

در بخش غربی ساختمان فضایی با سقف شیب دار دارد و ورودی آن با قوسی هلالی شکل دیده می شود.فضای جلوی ورودی شبیه به یک ایوان کوچک است که با ستون های چوبی احاطه شده است.در دو طرف این ورودی ها گچ بری های برجسته به چشم می خورد.که شبیه به یک صلیب است.

کلیسای بیت اللحم
کلیسای بیت اللحم
  • فضای درونی کلیسا

وقتی شما به داخل کلیسا می روید پس از عبور از وردی  هال کوچکی را می بینید که  برج ناقوس بر فراز آن قرار دارد . که یکی از دیدنی ترین بخش های ساختمان است. صدای بلند ناقوس حس و حال بسیار متفاوتی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. این بخش دارای بیشتر ریزه کاری در معماری است.

  • محراب و نمازخانه

محراب کلیسای بیت اللحم در اصفهان به شکل نیم دایره و رو به شرق است. و بر فراز آن گنبدی قد برافراشته است. اهمیت زیاد طلوع خورشید برای مسیحیان سبب شده که محراب آن رو به شرق باشد.در فضای نمازخانه این کلیسا کوچک گنبد وجود دارد و فضای جانبی آن دارای پوشش تخت است.

101008 | کلیسای بیت اللحم • درناتریپ ✈️

بهترین زمان برای بازدید از کلیسا

از آنجایی که این بنا دارای ارزش تاریخی بسیاری است بنابراین بازدید از آن به تعدا محدود انجام میشود.ولی برای عموم آزاد است.بهترین فصل برای بازدید از بنا در فصول گرم سال است چرا که به دلیل شرایط اقلیمی شهراصفهان در فصول سرد سال دیدن آن شاید زیاد به شما نجسبد.بهترین زمان اردیبهشت ماه است.

جاذبه‌های نزدیک کلیسای بیت‌ اللحم

خانه ملاباشی | کلیسای بیت اللحم • درناتریپ ✈️

در نزدیکی کلیسای بیت‌اللحم اصفهان و در محله قدیمی و تاریخی جلفا اصفهان اماکن تاریخی و دیدنی بسیاری وجود دارد. از جمله جاذبه‌های دیدنی شهر اصفهان که در نزدیکی کلیسای بیت‌اللحم قرار دارد، می‌توان به سی و سه پل، پل خواجو، موزه موسیقی اصفهان، موزه و کلیسای وانک، خانه کشیش اصفهان(همانند خانه ملاباشی به اقامتگاه تبدیل شده است) و میدان نقش جهان با تمام اماکن دیدنی که دور تا دور آن قرار گرفته (همچون عمارت عالیقاپو، مسجد شاه، مسجد شیخ لطف الله و سردر بازار قیصریه) اشاره کرد.

دسترسی به کلیسای بیت اللحم

خیابان نظر شرقی، میدان بزرگ جلفا ،  ساعت: ۱۳:۳۰ بسته می‌شود ⋅ ساعت ۱۶:۳۰ دوباره باز می‌شود
پیام بگذارید