پل معلق هیر ؛ اولین پل معلق تمام شیشه ای جهان ؛ هیرلند

پل معلق تمام شیشه ای هیر ؛ اولین پل معلق تمام شیشه ای قوسی در جهان است. این پل شگفت انگیز در مجموعه هیرلند بر فزار رود هیرچای در استان اردبیل واقع شده است. با ما همراه باشید تا با پل معلق هیر بیشتر آشنا شوید.

استان اردبیل جز استان هایی است که برای جذب گردشگر برنامه های جالبی را تدوین و اجرا کرده است. یکی از این نمونه ها مجموعه پل های معلق در این استان است مثل پل معلق مشکین شهر که قبلا به بررسی کامل آن پرداخته ایم. حالا در خرداد ماه  خبر از افتتاح پل معلق جدید هیر در این استان به گوش ها می رسد.

پل قوسی تمام شیشه ای هیر اردبیل

چرا به پل معلق هیر برویم؟

  • پل هیر یک پل معلق است. این بدان معناست که با وزش باد و همچنین حرکت افراد روی آن، پل هیر شروع به حرکت وضعی به اطراف می کند. همین ویژگی باعث ایجاد ترس و هیجان در شما می شود.
  • این پل تماماً شیشه ای است. ? پس نه تنها حرکت پل شما را می ترساند بلکه ارتفاع هم بر ترس و هیجان آن می افزاید و آدرنالین خونتان را به حد زیادی بالا می برد.
  • پل هیر اولین پل معلق قوسی تمام شیشه ای در جهان است. در واقع تمام پل های شیشه ای در جهان به صورت مسطح و ثابت هستند. این یعنی برای اولین بار در جهان می توانید این حس را در پل معلق هیر تجربه کنید.
  • علاوه بر هیجان پل می توانید از سایر ورزش های هیجان انگیز مثل زیپ لاین، صخره نوردی و… در مجموعه هیرلند استفاده کنید. (در ادامه به صورت کامل به معرفی این بخش ها می پردازیم.)
  • شهر هیر به شهر شکوفه های گیلاس معروف است. پس می توانید از طبیعت زیبای باغات گیلاس هیر هم نهایت استفاده را ببرید.

پل قوسی تمام شیشه ای هیر

ویژگی های پل معلق هیر

پل معلق تمام شیشه ای هیر هم از نظر مهندسی و هم از نظر گردشگری سازه ی بسیار جالبی است.  این پل در دره زیبای دربند هیر واقع شده است. در میان این دره رودخانه هیرچای جریان دارد که به زیبایی این دره می افزاید. درون این دره را باغات میوه ی فراوانی وجود دارد.

ارتفاع پل هیر از سطح زمین 100 متر است و طول آن 208 متر می باشد. هنگام عبور از این پل می توانید مناظر طبیعی و رودخانه ی هیر چای را زیر پای خود تماشا کند.

کف این پل از ترکیب پنج لایه شیشه و لمینت مستحکم ساخته شده است که بسیار مقاوم و ایمن است. پل هیر تنها پل تمام شیشه ای در نوع خود است. این پل همزمان دارای ویژگی معلق بودن قوسی بودن و شیشه ای بودن است که نمونه آن در جهان نیست. کلیه ی قطعات شیشه ای و کابل های فلزی این پل، با کیفیت عالی در داخل ایران ساخته شده است. حتی طراحی و اجرای این پل تماماً توسط متخصصان ایرانی صورت گرفته.

تصویری از روی پل شیشه ای هیر

بخش ها و امکانات پل معلق هیر

پل معلق هیر در یک مجموعه به نام هیرلند واقع شده که دارای بخش های مختلف است. این مجموعه دارای دو فاز است، که فاز اول به صورت کامل و فاز دوم در حال احداث است. در فاز بعدی این پروژه احداث شهر بازی مسقف، رستوران تمام شیشه ای و هتل پیش بینی شده است.

پل شیشه ای هیر اردبیل

پل معلق شیشه ای قوسی هیر

علاوه بر توضیحاتی که در مورد پل داده شد. مواردی وجود دارد که باید به آن ها اشاره کرد. برای اینکه بتوانید از روی پل عبور کنید حتما باید از دمپایی هایی که در ورودی پل در اختیارتان قرار داده می شود استفاده کند. رعایت این نکته برای حفظ ایمنی خودتان و دیگران در پل الزامیست.آدمک هیر

همچنین یک آدمک بزرگ در ابتدای یکی از ورودی های پل قرار دارد که در یکی از دست هایش یک مشعل بزرگ قرار دارد که همیشه روشن است.

اطراف پل هم آلاچیق ها و فضای سبز مناسبی وجود دارد که می توانید ساعتی را در آن ها با خانواده پیک نیک بزنید و استراحت کند.

زیپ لاین هیرلند

زیپ لاین

زیپ لاین مجموعه در دو بخش مجزا به افتتاح رسیده که می تواند اوج هیجان و معنای واقعی ترس را برای افرادی که نیاز به انرژی و آدرنالین بیشتری به همراه داشته باشد.

ادونچر پارک هیرلند و پل معلق هیر

ادونچر پارک

ادونجر پارک ها یا پارک های هیجانی پارک ها و سازه هایی هستند که با هدف تخلیه انرژی و افزایش نشاط در افراد ساخته می شوند. این پارک ها شامل موانع و طناب هایی هستند که برای عبور از آن ها باید تلاش و انرژی زیادی را صرف کند. البته در این پارک ها از لوازم ایمنی و محافظ برای جلوگیری از آسیب به افراد استفاده می شود.

بک جامپ هیرلند

بک جامپ

اگر می خواهید لذت پریدن از ارتفاع را درک کنید بک جامپ معنای واقعی آن را به شما نشان می هد. در بک جامپ فرد از یک سازه مرتفع بالا رفته و خود را به پایین و روی یک تشک بزرگ مخصوص پرتاب می کند. این تجربه هم هیجان خاص خود را دارد. مجموعه هیرلند دارای دو بک جامپ مخصوص کودکان و بزرگسالان است. که می توانید از آن ها استفاده نمایید.

دیواره صخره نوردی مجموعه هیر

دیواره صخره نوردی

دیواره ی صخره نوردی یکی از آن بخش هایی است که تقریباً خیلی ها دوست دارند از آن صعود کنند ولی صعود از آن کار هرکسی نیست. اگر علاقه مند به این ورزش هستید. توصیه می کنیم این بخش هیرلند رو از دست ندهید.

مشکلات پل معلق هیر و مجموعه هیرلند

یکی از مشکلات مهم پل معلق هیر مسیر دسترسی آن است. که به خاطر ازدحام و شلوغی مشکلاتی را برای بازدید کنندگان به وجود می آورد. پارکینگ مجموعه هم دارای ظرفیت کمی است. که در روز های تعطیل برای گردشگران به وجود می آورند.

پل قوسی شیشه ای هیر هیرلند

توصیه های پیش از سفر

توصیه ما این است که در ایام تعطیلات به این مجموعه نروید! در واقع در تعطیلات بازدیدکنندگان از مجموعه پل معلق هیر زیاد هستند و لذت کافی را از این مجموعه نخواهید برد. با مشکل پارکینگ هم درگیر خواهید شد.

قبل از رفتن از باز بودن این مجموعه اطمینان حاصل کنید. می توانید با شماره تلفن مجموعه تماس همچنین بازگشایی و تعطیلی مجموعه از طرق پیچ اینستاگرام مجموعه اطلاع رسانی می شود.

ساعات کار مجموعه از ساعت 9 صبح تا ساعت 11 شب است. مدت زمان بازدید از خود  پل حداکثر 30 دقیقه است. اما بازدید کل مجموعه حدوداً دو تا سه ساعت زمان می برد.

هزینه ی بلیط بازدید از پل 25 هزار تومان است. البته هزینه استفاده از سایر بخش هی محل زیپ لاین و… جداست.

نمایی از پل شیشه ای هیر

بهترین زمان برای سفر به پل معلق هیر

مجموعه پل معلق هیر یا همان هیرلند در تمام طول سال باز است. شاید این بخش بی معنی به نظر برسد ولی با توجه به آب هوای سرد سیر اردبیل بهترین فصل را برای رفتن به مجموعه هیرلند از اوایل فروردین ماه تا اواسط شهریور ماه است. در باقی فصول این پل مناظر زیبای خود را دارد ولی سرمای هوا بسیار شدید است.

راه های ارتباطی با مجموعه هیرلند

چطور به پل معلق هیر برویم؟

شهر هیر در 23 کیلومتری اردیبل قرار گرفته و برای دسترسی به آن باید جاده‌ی مابین خلخال و اردبیل را در پیش بگیرید. یک کیلومتر مانده به هیر، باید به سوی دره‌ی دربند بروید. جاده‌ی منتهی به پل هیر در حال حاضر ظرفیت محدودی دارد و فقط ماشین‌های سواری کوچک می‌توانند از آن عبور کنند.

آدرس: استان اردبیل، شهر هیر، مجموعه گردشگری پل معلق شیشه ای هیر (هیرلند)
منبع وب سایت رسمی هیرلند اینستاگرام رسمی هیرلند
نمایش نظرات (1)