پارک علمی پروفسور بازیما مشهد ؛ جایی برای علم آموزی همراه با بازی

3

پارک علمی پروفسور بازیما مشهد مجموعه ای تفریحی است که از آن به عنوان اولین پارک سفر به بدن انسان مشهد یا همان هیومن پارک مشهد و ایران یاد می شود این پارک در سال 95 با حضور معصومه ابتکار- رئیس سازمان محیط زیست وقت- افتتاح شد. 

پارک علمی پروفسور بازیما که به پارک بدن مشهد هم همعروف است، بر سه پایه زمین شناسی، زیست شناسی و نجوم پایه گذاری شده، و سعی کرده محیطی آموزشی را برای رده سنی نوجوانان و کودکان فراهم نماید. این مجموعه در منطقه گردشگری سپاد مشهد، با زیر بنای 2100 متری در مجتمع وصال قرار دارد. با درناتریپ همراه باشید باشید تا با این پارک عملی تفریحی آشنا شوید.

پروفسور بازیما مشهد کیست؟

وقتی وارد پارک علمی پروفسور بازیما می شوید ابتدا سوار بر ماشین زمان شده تا به ابتدای خلقت جهان رفته و سفر را از آغاز آفرینش تا به امروز تجربه کنید. با سوار شدن بر زیر دریایی اکتشافی سری به دنیای عجیب جانوران زیر دریا خواهید زد. با عبور از داخل دهان یک انسان غول پیکر و سفر درون اندام‌ های بدن، به کشف اسرار بدن انسان خواهید پرداخت. در آخر مسیر نیز یک سری بازی کامپیوتری وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید

ورودی پارک پرفسور بازیما مشهد

چرا به پارک علمی پروفسور بازیما مشهد برویم؟

  • این پارک اولین پارک علمی-تفریحی در ایران است.
  • این پارک علاوه بر تفریح  از نظر علمی نیز بسیار مفید است.
  • این پارک برای نوجوانان و جوانان بسیار جذاب و سرگرم کننده است.
  • پارک پروفسور بازیما سومین پارک سفر به درون بدن در دنیاست.

قبل از ورود به سرزمین پرفسور بازیما

قبل از ورود به پارک پروفسور بازیما

پارک پرفسور بازیما در طبقه مثبت 4 مجتمع تجاری وصال قرار گرفته. هزینه ی ورود برای بزرگسالان 25 هزار تومان و برای کودکان 15 هزارتومان است.

فضانورد بازیما
عکس از آیسان حقیقت

نکته ی مهمی که در مورد این پارک وجود دارد این است که به شما اجازه ی عکاسی در تمام بخش های پارک را نمی دهند. و حتی گاهی هزینه ای برای گرفتن عکس در بعضی از مکان ها باید پرداخت کنید.

بازدید از پارک به صورت گروهی و با یک راهنما صورت می گیرد. به این معنی که شما به تنهایی نمی توانید در پارک بگردید یا در هر مکانی که دوست دارید بیشتر بمانید.

مهمترین نکته ی منفی در مورد پارک هم همین مورد است. بسیاری از بازدیدکنندگان از سرعت زیاد راهنما در توضیحات و ندادن وقت کافی برای دیدن کامل هر بخش ناراضی هستند. برای اینکه استفاده کاملی از هر بخش ببرید توصیه می کنیم در ایام خلوت و ساعاتی که مراجعه کنند کمتری وجود دارد به سرزمین پرفسور بازیما بروید.

ورودی سرزمین دکتر بازیما

بخش های مختلف پارک پرفسور بازیما

بر خلاف تصور عموم که به نوعی این پارک را پارک بدن مشهد (هیومن پارک مشهد) می دانند. سیر کلی سفر شما در پارک از شروع پیدایش زمین شروع می شود، و در ادامه با آشنایی شما با گونه های جانوری مختلف ادامه پیدا می کند. در ادامه هم شما به سفر درون بدن انسان می روید. پس از عبور از درون بدن انسان در انتهای سفر به بخش نهایی می رسید که یک سری بازی های دیگر وجود دارد که البته هزینه ی استفاده از آن ها از هزینه ی ورودی جداست.

بخش ماشین زمان در پارک علمی پرفسور بازیما

ماشین زمان

در این بخش  به زمان به وجود آمدن جهان می رویم و سعی می شود با استفاده مدل‌ های بزرگ به بررسی نحوه تشکیل زمینِ ما و منظومه شمسی پرداخته می شود. در این بخش سعی می شود به سوال هایی مثل سوال های زیر پاسخ داده شود:

  • جهان چطور به وجود آمده است؟
  • کهکشان راه شیری چطور به وجود آمده است؟
  • منظومه خورشیدی ما چگونه به وجود آمده است؟
  • ماه و زمین چگونه به وجود آمده است؟

ورودی مشاین زمان پارک پرفسور بازیما مشهد

قسمت زمین شناسی پارک پرفسور بازیما
قسمت زمین شناسی پارک پرفسور بازیما

زمین شناسی

در این بخش  سعی می شود با استفاده مدل‌ های بزرگ به بررسی نحوه تشکیل زمینِ ما و منظومه شمسی پرداخته و آتش‌فشان‌ها و اسراری که سنگ‌ها از درون زمین بیان می‌کنند بررسی می شوند و ظاهر زمین در گذشته، ویژگی‌های لایه‌های سازنده جو زمین و… توسط داده می شود. وبه سوال مثل سوال های زیر پاسخ داده شود:

  • حیات، کِی و چگونه روی زمین پدیدار شد؟
  • آب‌های زیرزمینی، آتش‌فشان‌ها و مواد اطرافِ ما از کجا به وجود آمدند؟
  • قاره ها برای چه جا به جا می شوند؟
  • آتش نشان ها چگونه به وجود می آیند؟
  • سنگ ها از چه عناصری به وجود امده اند؟
  • چه سنگ ها و کانی هایی در پوست زمین یافت می شوند؟

نمای بیرونی افلاک نمای پارک سرزمین دکتربازیما مشهد
نمای بیرونی افلاک نما

افلاک نما

افلاک نما یا پلانتاریوم پارک علمی پروفسور بازیما مشهد از دسته افلاک نماهای دیجیتالیست، این افلاک نما با مقیاس خورشید نسبت به سایر سیارات منظومه خورشیدی ساخته شده و شما می‌توانید بزرگی خورشید را به نسبت سایر اجسام تصور کنید.

افلاک نما پارک پرفسور بازیما

در این بخش از مجموعه فیلمهای جذاب علمی با موضوعات نجوم ،زمین شناسی و زیست شناسی به صورت کروی به نمایش در می آید و بازدید کننده دامنه وسیعی از تصویر را به صورت نیم کره پیشاپیش خود می بیند ، در حال حاضر بیش از شانزده فیلم فول دام و همینطور شبیه ساز ویژه اسمان با قابلیت نمایش وقایع نجومی اشنایی با ستارگان و سیارات ، شناخت صور فلکی ، چگونگی جهت یابی در شب ، تعیین ماه ها ، اهله ماه و ده ها بخش دیگر در افلاک نما پارک پرفسور بازیما وجود دارد.

بخش جانور شناسی پارک پرفسور بازیما مشهد

جانور شناسی

در ادامه روند بازدید وارد بخشی می شوید که با انواع جانوران آشنا می شوید این قسمت شامل مجموعه ای ارزشمند از فسیل ها، حیوانات تاکسیدرمی شده و گنجینه ای ارزشمند از ذخایر ژنتیکی در این پارک وجود دارد. حیوانات این مجموعه شامل پستانداران، خزنده گان، پرندگان و… می شود.

دانیاسور پارک پرفسور بازیما مشهد

دیرینه شناسی

در این قسمت ساهد سنگواره ها و فسیل های جانوری از گذشته های خیلی دور هستیم که در نوع خود بسیار جذاب و دیدنی است. در این بخش همچنین می توانید از مولاژ فسیل دایناسورهای مختلف که برای اولین بار در ایران به نمایش درآمده اند، دیدن کنید.

پارک بدن مشهد
ورودی بخش بدن انسان

بدن انسان

در پایان سفر در پارک پرفسور بازیما وارد بخش بدن انسان و انسان شناسی می شوید. این قسمت معروف ترین بخش این پارک است و به هیومن پارک مشهد شناخته می شود. در این بخش سعی می شود به برخی سوال ها مثل سوال های زیر پاسخ داده شود:

  • حافظه چگونه شکل می گیرد؟
  • چرا رنگ چشم در انسانها متفاوت است؟
  • چگونه درد را حس می کنیم؟
  • چند درصد از بدن ما را اب تشکیل می دهد؟
  • بیشترین میزان انرژی را کدام قسمت از بدن مصرف می کند؟

بازی های سرزمین پرفسور بازیما

بازی های جانبی

در پایان نیز بخش بازی ها قرار دارد که البته برای استفاده از آن ها باید هزینه های بیشتری پرداخت کنید. بازی های این بخش شامل دارت، بازی های تعاملی و واقعیت مجازی VR، اعصاب سنج، شبیه ساز زمین لرزه، هند اسپید، شبیه ساز پرواز و.. می شود.

اتاق ربان صورتی

در این اتاق، فضایی به شکل خصوصی به دخترها اختصاص داده شده است تا از طریق بازی و سرگرمی در مورد بدن شان، دوران بلوغ (جسمی و رفتاری) بیشتر بدانند و بتوانند جواب سوالات شان در مورد جنس مونث را به دست بیاورند.

توصیه های پایانی برای رفتن به پارک پرفسور بازیما مشهد

برای رفتن به پارک علمی پروفسور بازیما مشهد سعی کنید در زمانی که اوج شلوغی و زمان سفر هاست به این پارک نروید سعی کنید ساعات خلوت تر را برای بازدید انتخاب کنید.

ساعات کار این مجموعه همه روز از ساعت 10 الی 22 شب است. می توانید بلیط خود را به صورت آنلاین و از قبل رزرو کنید.

 

 

چطور به پارک موضوعی پروفسور بازیما برویم؟

آدرس: مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، مجتمع تجاری وصال، طبقه مثبت 4

خودرو شخصی

برای رفتن به پارک پروفسور بازیما اول باید به بلوار خیام شمالی و میدان سپاد برویم. بعد از آن از میدان سپاد به سمت خیابان بهارستان و میدان بهارستان برویم. مجتمع وصال (پارک پروفسور بازی ما)سمت راست میدان واقع شده.

اتوبوس

برای با اتوبوس رسیدن به این پارک می توانید از خط 22 اتوبوس -پایانه گردشگری به پایانه انقلاب- استفاده کنید. پس از سوار شدن باید در ایستگاه الماس شرقی پیاده شوید. از این ایستگاه باید حدود 500 متر از بلوار بهارستان تا مجتمع وصال پیاده روی کنید. و طبقه ی چهارم و پارک بازی ما بروید.
به عنوان نکته ی آخر ممکن است برای پیدا کردن پارک علمی پروفسور بازیما از افراد محلی کمک بخواهید اگر با اسم پارک پرفسور بازیما آشنا نبودند می توانید از اسم پارک بدن مشهد استفاده کنید. بیشتر افراد با شنیدن این اسم متوجه منظور شما خواهند شد.

برای مسیریابی هم می توانید از نقشه پایین استفاده کنید. کافیست تا گزینه ی مشاهده نقشه بزرگتر را بزنید تا نقشه را به صورت کامل ببینید.

نظر شما چیه؟! تا حالا از این پارک بازدید کردید؟ چه چیزی رو توی این پارک بیشتر دوست داشتین؟ نکته ای هست که به نظرتون دیگران قبل از رفتن باید بدونن؟ شما این پارک رو چی صدا می کنین پارک علمی پرفسور بازی ما مشهد ؟ پارک بدن مشهد ؟ یا سرزمین پرفسور بازیما ؟ هیومن پارک مشهد؟

در یک نگاه

ساعات کاری هیومن پارک مشهد

  • هرروز هفته از ساعت 10 الی 22

هزینه ورودی:

  • ورودی بزرگسالان: 25 هزار تومان
  • ورودی کودکان: 15 هزار تومان

راه های ارتباطی

نشانی:
  • مشهد – انتهای بلوار خیام شمالی – مجتمع تجاری وصال – طبقه +4
شماره تماس:
  • 051-37115052

 

53%
جالب

نقد و بررسی پارک موضوعی دکتر بازیما

پارک موضوعی بازیما یکی از پارک های منحصر به فرد در ایران است. که نمونه های آن در خارج از کشور نیز معدود است. از نظر علمی و جذابیت این مجموعه مناسب نوجوانان و کودکان است. تعداد بخش های آموزشی بسیار مناسب است. اما مهمترین نکته ای که مانع لذت کافی و ارزش تجربه کردن این پارک می شود زمان کمی است که راهنمایان پارک برای بازدید از هر بخش در اختیارتان می گذارند.

خرید بلیط
خرید آنلاین بلیط از وب سایت رسمی
  • ارزش تجربه
  • تنوع بازی ها و سرگرمی ها
  • نسبت هزینه به ارزش
  • مسیر دسترسی
منبع وب سایت رسمی پارک موضوعی دکتر بازیما خبرگزاری ایرنا
نمایش نظرات (3)