هتل مهینستان راهب کاشان | لوکس ترین بنای اقامتی سنتی

شهر کاشان ، شهری کهن و زیبا در استان اصفهان است که دارای جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی زیادی می باشد. این شهر جز بوی گل و گلابش با عمارت ها و خانه های زیبایش شناخته می شود خانه های که هرکدام داستان خودش را دارند. یکی از جاذبه های گردشگری مهم در این شهر خانه ی زیبای مهینستان راهب است که در این سری از نوشتار قصد سفر به این مکان زیبا را داریم که امروزه به عنوان هتل از آن استفاده می شود.

خانه مهینستان راهب

تاریخچه هتل مهینستان راهب

خانه راهب یا خانه شاه یلانی ، از بناهای باقیمانده دوران قاجار است که علی اکبر حلی به درخواست مهین راهب که از نوادگان راهب کاشانی بوده به ساخت این بنا پرداخته است. بنای هتل مربوط به 200 سال پیش در دوران قاجار است و آن را به سبک معماری قجری پهلوی ساخته اند. این هتل یکی از قدیمی ترین بناهای کاشان است که در سال 1389 زیر نظر معمار مورد بازسازی قرار گرفت و تا سال 1393 این مرمت و بازسازی به پایان رسید و پس از آن به عنوان یکی از هتل های 4 ستاره کاشان تغییر کاربری داد و کمی بعد به عنوان یکی از لوکس ترین هتل های تاریخی کاشان معرفی شد.گفته می شود مالک اولیه  این خانه مرحوم حاج آقا محمد شاه یلانی از تجار به نام و با نفوذ کاشان بوده است که سالها بعد از فوت ایشان نوه دختری وی خانم مهین دخت مدنی این بنا را خریداری نمود و به تعمیر و تغییر آن پرداخت.

خانه تاریخی مهینستان راهب

معماری هتل مهینستان راهب

از آنجا که قدمت این بنا به دوره قاجار برمی گردد سبک معماری آن هم برگرفته از عناصر رایج در آن دوران است که با المان های ایرانی و اسلامی ترکیب شده است و عمارتی باشکوه را پدید آورده است. این مجموعه اقامتی باشکوه ، دارای سه حوض ، سه حیاط مجزا (حیاط اندرونی ، حیاط بیرونی ، حیاط مخصوص خدمه) ، و 16 اتاق و شاه نشین و بادگیر است. جالب است بدانید که سازمان میراث فرهنگی این اقامتگاه را به عنوان لوکس ترین و مجلل ترین مجموعه اقامتی سنتی تاریخی انتخاب کرده است. این بنا دارای شاه نشین ، ایوان تابستانی و ایوان زمستانی زیبایی است که نشستن در آن حس سرشار از آرامش را به شما القا می کند . این مجموعه تخت هایی در حیاط قرار گرفته اند تا استراحتگاه مناسبی را برای شما پدید آورد.گچبری ها و نقاشی های به جامانده بر دیوار ها و ایوان ها و حوض های خانه مهینستان راهب نشان دهنده ظرافت و هنر معمار این بنا می باشد.

mahinestan raheb hotel 20200413 0017 | مهینستان راهب • درناتریپ ✈️

امکانات موجود در هتل مهینستان

این مجموعه اقامتی تاریخی دارای امکانات فراوانی است که گردشگران و مسافران را به سوی خود جذب می کند وجود این امکانات سبب شده است تا ساله این مکان از پر بازدید ترین بناهای اقامتی کاشان محسوب شود و در هر وقت از ایام سال طرفداران خاص خود را داشته باشد.

رستوران

خیلی از مسافرانی که به کاشان سر می زنند ، برای خوردن غذای سنتی به رستوران اقامتگاه مهینستان راهب می آیند.این رستوران دارای مرغوب ترین ، خوشمزه ترین و با کیفیت ترین غذاها چه سنتی و چه امروزی است. محبوب ترین غذای این رستوران تاس کباب ، گوشت و لوبیا ، خورش نخود آله و چلو دیزی است که در ظروف سنتی سرو می شوند. شربت های سنتی کاشان هم هر هفته از  قمصر به خانه راهب کاشان می رسد و دقایق لذت بخشی را برای مسافران به ارمغان می آورد.

mahinestan raheb hotel 20200413 0011 | مهینستان راهب • درناتریپ ✈️

mahinestan raheb hotel 20200413 0007 | مهینستان راهب • درناتریپ ✈️

اتاق های لوکس

این اقامت گاه باظرفیت 41 میهمان ، دارای 16 اتاق بسیار لوکس است که 12 اتاق آن در طبقه دوم قرار دارند. امکاناتی از قبیل سیستم گرمایشی و سرمایشی ، خدمات لاندری ، سرویس های بهداشتی ایرانی و فرنگی ، تخت های راحت و منظره زیبا از ویژگی های اتاق های این بنا است. که طراحی داخلی این اتاق ها یکی از زیبایی های آنها محسوب می شود بعضی از اتاق ها دارای طراحی سنتی و بعضی طراحی مدرن هستند.

mahinestan raheb hotel 20200414 0001 | مهینستان راهب • درناتریپ ✈️

کافی شاپ

در این مجموعه زیبا و تاریخی کافی شاپ به عنوان یکی از بخش های است که از طرح های امروزی محسوب می شود . در کافی شاپ سرای مهینستان انواع نوشیدنی ها و کیک ها سرو می شود که باب طبع بسیاری از گردشگران و مسافران در همه ایام سال است این کافی شاپ در فصل های سرد سال با نوشیدنی های طبیعی و سنتی از  میهمان خود پذیرایی می کند.

mahinestan raheb hotel 20200413 0002 | مهینستان راهب • درناتریپ ✈️

گالری

یکی از دلایلی که سبب شده است تا این بنا به پربازدید ترین اماکن اقامتی تبدیل شود وجود گالری زیبا و لوکسی است که در این عمارت قرار دارد . وجود صنایع دستی کاشان ، ظروف شیشیه ای ، گلاب اصل کاشان ، مانتو های دست بافت ، زیورآلات دست ساز و .. از نقاط مثبت این گالری محسوب می شود که همواره برای گردشگران جذاب و دیدنی بوده است.

mahinestan raheb hotel 20200413 0020 | مهینستان راهب • درناتریپ ✈️

mahinestan raheb hotel 20200413 0018 | مهینستان راهب • درناتریپ ✈️

سالن همایش و آمفی تئاتر

یکی دیگر از امکانات مثبت و بسیار مفید این هتل تاریخی وجود سالن همایش و آمفی تئاتر است که در مراسمات ایرانی و ایام به خصوص سالن تئاتر و همایش اجرا می شود . یکی از این زمان ها شب یلدا و عید نوروز است که همواره از گروه های مختلف دعوت می شود تا برای گردشگران در این سالن تئاتر برگزار شود و گردشگران را بسیار مجذوب می کند و برای آنها دقایق لذت بخش به ارمغان آورد . همچنین برخی از شرکت ها  سمینار های آموزشی و همایش های خود از این محل استفاده می کنند.

حیاط

از بخش های زیبا و جذاب این بنا حیاط  است . این عمارت که دارای سه حیاط مجزا است با وجود حوض آب و باغچه های مزین به گل های رنگارنگ بر زیبایی خود افزوده است. وجود فضای آرامش بخش و صدای آب در این حیاط ها سبب می شود تا لحظات رویایی برای هرکدام از بازدیدکنندگان از این مجموعه به ارمغان آورد.

هتل مهینستان راهب کاشان

موقعیت اقامتگاه سنتی

یکی از نقاط قوت و ویژگی برجسته ی اقامتگاه سنتی مهینستان راهب ، موقعیت جغرافیایی آن است که به دلیل قرار گرفتن در بافت تاریخی ، دسترسی راحت و سریع با جاذبه های دیدنی مهم کاشان را فراهم می کند. گاهی هتل گشت های درون شهری رایگان هم برای مسافران خود برگزار می کند. این مجموعه اقامتی به بازار سنتی کاشان ، مسجد و مدرسه آقا برزگ کاشان ، خانه تاریخی بروجردی ها ، خانه طباطبایی ها ، حمام امیر احمد و دیگر جاذبه های کاشان نزدیک است.

حیاط هتل مهینستان راهب

آدرس و رزرو اتاق در هتل

هتل تاریخی مهینستان راهب در کاشان ـ خیابان فاضل نراقی ـ در کوچه فرهنگ 31 قرار دارد. برای رزرو اتاق در این هتل هر ساعت از شبانه روز می توان اقدام کرد و از بودن در مکان تاریخی اقامتی لذت برد.
نمایش نظرات (1)