نگاهی به کازرون

کازرون یکی از شهر‌های استان فارس است که طبیعت بسیار زیبایی دارد. این شهر میان دو رشته‌کوه از رشته‌کوه‌های زاگرس قرار گرفته و به همین دلیل آب‌ و هوایی معتدل در زمستان و گرم و خشک در تابستان دارد. در گذشته این شهر نام‌هایی چون گازرگاه، بلدالعتیق، کوه زران، شهر سبز، شهر کهنه و گازران داشته است و تاریخچه ساخت آن به دوره ساسانیان و زمان حکومت شاپور اول ساسانی برمیگردد. در این پست قصد داریم تا نگاهی کلی به این شهر داشته باشیم. با درناتریپ همراه باشید.

7616dc2c 375a 483b 8a60 7374f48ebf34 | کازرون • درناتریپ ✈️

تاریخچه

همانطور که در بالا اشاره کردیم، این شهر در زمان حکومت شاپور اول تاسیس شد. در دوران طلایی اسلام، یکی از بزرگترین مراکز دانشمندان، صوفیان، شاعران و دیگر بزرگان بود. این شهر در سده‌های ۴ و ۵ هجری توسط شیخ ابواسحاق کازرونی مسلمان گشت. زبان مردم این شهر پارسی و گویششان کازرونی است. علاوه بر طبیعت زیبا، بناهای تاریخی زیادی نیز در کازرون وجود دارد. اقتصاد کازرون بر پایه کشاورزی، دامپروری و صنایع میباشد.

نام تاریخی کازرون از گازران و گازرون گرفته شده، زیرا در زمان دیلمیان که کارخانه‌های پارچه‌بافی در کازرون پارچه‌های توزی و دبیکی را می‌بافت و صادر می‌کرد، دوازده هزار گازر یعنی شویندگان الیاف کتان، در این شهر زندگی می‌کردند و به همین جهت این شهر به شهر گازران یعنی شهر گازرها معروف شده بود که نام گازران در بعضی متون به صورت گازران و کازران آمده‌است. برخی نیز وجه تسمیه کازرون را از کوه زران میدانند، زیرا معتقدند کوه‌های آن به خاطر داشتن درختان و ثمرات جنگلی، زر خیز است.

کازرون در زمان ساسانیان دارای سه ده نورد، دریس و راهبان بود که به آن در ابتدا بلدالتعلیق یا شهر کهنه میگفتند. در دوران هخامنشیان نیز به گازرا مشهور بوده است. این شهر چندین بار در طول تاریخ با خاک یکسان شده است. کازرون در دوره ساسانیان از پایتخت‌های ایران بوده است و بیشترین آثار تاریخی آن نیز مربوط به همین دوره میباشد. از جاذبه‌های گردشگری در کازرون میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. معبد آناهیتا

۲. مجموعه باستانی بیشاپور

۳. کاخ والرین بیشاپور

۴. روستای دوان

۵. غار کله کفتری

۶. دریاچه پریشان

۷. باغ نظر

۸. چشمه دادین

۹. پیر بنکی

۱۰. امامزاده زید

۱۱. امامزاده بی بی حوری

۱۲. آرامگاه امین الدین بلیانی

۱۳. امامزاده ابوالفتح

۱۴. تفرجگاه میان کتل

۱۵. آرامگاه علامه دوانی

۱۶. روستای تنگ مناره

۱۷. قلعه دختر

۱۸. تنگ تیکاب

۱۹. آتشکده کازرون

۲۰. مدرسه ساسانی بیشاپور

۲۱. پارک جنگلی امامزاده سید حسن

۲۲. آبشار حکیم باشی

۲۳. غار شاپور اول ساسانی

۲۴. چشمه سرآب اردشیر

۲۵. دشت برم

۲۶. باغ نظر

۲۷. تنگ چوپان

۲۸. نرگس زارهای کازرون

سوغات کازرون

سوغات کازرون از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های استان فارس میباشد. از سوغاتی‌های آن میتوان نمونه‌های زیر را نام برد.

۱. مسقطی

۲. انواع زیتون

۳. انواع ترشی

۴. خرما

۵. مرکبات

صنایع دستی

در این شهر زیبا، هنرمندانی وجود دارند که آثار زیبایی را خلق میکنند. صنایع دستی هر شهر اصالت آن را نشان میدهند. از صنایع دستی کازرون میتوان به قالی بافی، گیوه‌دوزی، نمدمالی، ساخت اشیا فلزی، گلی و چوبی و دولچه دوزی اشاره کرد.

منبع سیری در ایران الی گشت
پیام بگذارید