میدان امیر چخماق یزد

از یزد به عنوان شهری با تاریخ و فرهنگ غنی و لهجه زیبا مردمانش یاد می شود. شهری که بادگیر های بلندش نشان از ذوق استعداد مردمانش دارد. یکی از مهمترین جاذبه های یزد میدان امیر چخماق یا بهتر بگویم مجموعه ی امیر چخماق است. میدانی که در دوره ی تیموری توسط امیر جلال الدین چخماق برای گسترش و رونق بیشتر یزد بنا شد.

این مجموعه شامل  مسجد، دو آب انبار، تکیه، و بازار است. که همگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند. البته این مجموعه در فهرست آثار جهانی یونسکو نیز ثبت شده است که نشان از اهمیت جهانی آن دارد. این مجموعه در دوران مختلف تکمیل شده و به امکانات آن افزوده شده است. گذشته از این ها میدان امیرچخماق یا به قول خود یزدی ها میرچماق امروزه محل اصلی تجمعات و گردهمایی های یزد است.

amir chakhmaq yazd4 | میدان امیر چخماق یزد • درناتریپ ✈️

آثار مجموعه ی امیر چخماق

مسجد اصلی

مسجد و میدان گاه اصلی مجموعه در دوران تیموری و به دست امیر چخماق و همسرش بنا شده است. این مسجد در دوره ی قاجار و به دست فردی به نام حاجی حسین عطار مرمت شد و بخشی به شبستان اصلی افزوده شد.

بازار حاجی قنبر

بازار در ضلع شرقی میدان ساخت شده است. نام این بازار نیز از سازنده آن حاجی قنبر جهانشاهی حاکم یزد گرفته شده است البته این بازار در دوره ی پهلوی به خاطر اصلاحاتی که صورت که به دو قسمت تقسیم شد است و قستمی از آن نیز تخریب شده است.

 

نخل تاریخی میدان امیر جخماق

تکیه امیر چخماق

همانطور که گفتیم این مجموعه در زمان های مختلف مرمت و گسترش یافته است و امروزه به عنوان مرکز تجمعات و عزاردای ها در محرم و انجام مراسم نخل گردانی در یزد است. البته این قسمت در دوران صفوی به تکیه و محل عزادری ها تبدیل شده و در دوران تیموری این کاربری را نداشته.

آب انبار میدان امیر چخماق یزد

آب انبارها

میدان امیر چخماق در مجموع سه آب انبار داشته که یکی از آن ها تخریب شده است. یکی از آب انبار ها به آب انبار پنج بادگیر و دیگری به آب انبار حاج قنبر معروف اند. دو بادگیر باقی مانده تا حدود 40 سال پیش مورد استفاده قرار می گرفتند اما اکنون آب انبار حاجی قنبر به موزه تبدیل شده است.

چطور به میدان امیر چخماق یزد برویم؟

 

پیام بگذارید