موزه مارکار یزد؛ موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان

موزه مارکار زرتشتیان در یزد قرار دارد که نام رسمی آن موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان مارکار است. و  در آن مردم می‌توانند با فرهنگ، تاریخچه و آداب و رسوم زرتشتیان آشنا ‌می‌شوند. این موزه بخشی از مجموعه مارکار می‌باشد که  موزه به تازگی و در قسمت  زیرزمین مجموعه واقع شده است. این مجموعه که در نزدیکی آتشکده یزد واقع است در سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسیده است.

79 1 | موزه مارکار • درناتریپ ✈️

تاریخچه مجموعه مارکار یزد

اولین مرحله از ساخت موزه مارکار در سال 1394 آغاز شد این در حالی است که مجموعه اصلی به دستور «پَشوتَن جی دوسابایی مارکار» (بازرگان پارسی ساکن هند) و حدوداً ۷۰ سال پیش ساخته شده بود و در آن زمان این بنا به عنوان مدرسه و خوابگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مجموعه مارکار یزد

اما زیر زمین این مجموعه بلا استفاده مانده بود به همین خاطر موزه مجموعه به همت آقای اسفندیار اختیاری (نماینده وقت زرتشتیان در مجلس) برای آشنایی بیشتر مردم با تاریخ و فرهنگ زرتشتیان ایران راه اندازی شد.

مجموعه مارکار یزد عکس قدیمی
عکس قدیمی از مجموعه ماکار یزد

بخش‌های مختلف مجموعه مارکار یزد

این مجموعه در ابتدا شامل مدارس دبستان و دبیرستان بود  پرورشگاهی در کنار این مجموعه برای کودکان یتیم و دانش آموزان کم بضاعتی که از راه دوره برای تحصیل به مجموعه می‌آمدند ساخته شده بود.

 

مجموعه مارکار یزد در زمستان

در کنار این دو قسمت یک حمام و سرویس بهداشتی قدیمی وجود دارد که البته این مجموعه بازسازی شده است اما هنوز هم ساختار سنتی این حمام حفظ شده و جزء بخش‌های دیدنی مجموعه است.

از بخش‌های دیگر این مجموعه آب انبار و راه قنات که دارای یک پاکنه (پله ای که در قنات کنده باشند) است. سازندگان این مجموعه سعی کرده‌اند تمامی امکانات را برای رفاه ساکنان مجموعه فراهم کنند.

75 | موزه مارکار • درناتریپ ✈️

موزه مارکار یزد

همانطور که گفته شده این موزه در زیر زمین مجموعه ماراکار واقع شده است و دارای راه رو‌های تو در تو و بخش‌های مختلفی است. هر قسمت از موزه دارای توضیحات خاص خود است و برای هر کدام از آنها شخصی آماده پاسخ‌گویی به سؤالات بازدیدکنندگان می‌باشد.

راه رو ورودی موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان مارکار
راه رو ورودی موزه مارکار

بخش‌های مختلف موزه زرتشتیان مارکار یزد

 

  • زندگینامه بزرگان و تاریخچه دین زرتشت

وقتی شما وارد مجموعه می‌شوید، اولین چیزی که با آن برخورد خواهید کرد، زندگی مارکار می‌باشد. در ادامه نیز زندگینامه بزرگان زرتشتی است. در همین بخش شاهده تاریخچه دین زرتشت و زندگی اشوزرتشت و آموزه‌های دینی اوست.

 

  • کتاب مقدس دینیکتاب مقدس اوستا با خط دبیره

بعد از بازدید از بخش زندگینامه‌ها وارد بخش کتاب‌های مقدس می‌شویم. کتاب مقدس گاتها مهمترین گنجینه این بخش و موزه است که بسیاری از بازدیدکنندگان برای دیدین این کتاب مقدس و تاریخی به موزه مارکار می‌آیند.

 

  • جشن‌ها و آیین‌های باستانی

در ادامه دالان موزه اطلاعات تاریخی، جشن‌های مذهبی آنان و لباس‌های محلی زرتشتیان را مشاهده خواهید کرد.

موزه مارکار یزد

ساعات کار موزه ماکار یزد

ساعات کار: هر روز از ۹ صبح تا ۱۳ و از ۴ بعد از نظر ظهر تا ۸ شب.

آدرس موزه مارکار زرتشتیان یزد

 آدرس: شهر یزد، میدان مارکار، کوچه میلاد، مجموعه مارکار