مقبره بابا سیف الدین

مقبره سید سیف الدین محمدبن ابراهیم (بابا سیف الدین) در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دره شهر و روستای سرسبز ارمو در دامنه تپه‌ای موسوم به چهار طاق واقع است. در داخل مقبره ، دو قبر است که روی آن ها سنگ نبشته ای وجود ندارد.

گفته‌اند که بابا سیف الدین محمد فرزند ابراهیم فرزند امام موسی کاظم علیه السلام است که در شمال شرقی دره‌شهر که ارتفاع آن از سطح دریا ۵۵۰ متر می‌باشد و در حوالی دامنه‌های کبیرکوه مدفون است،

در بالای در ورودی ، سنگ نوشته کوچکی نصب شده و روی آن چنین نوشته شده است :

امیر غلامرضا خان هاشمی در سنه ۱۳۵۰ هجری قمری بقعه امامزاده سیف الدین (ع) را تعمیر نموده است .

در اطراف این آرامگاه درختان چند صد ساله تاریخی وجود دارد. منطقه اطراف امامزاده یکی از مناطق گردشگری شهرستان است که همواره پذیرای کسانی است که می‌خواهند در خنکای درختان منطقه به استراحت بپردازند.

مقبره بابا سیف الدین
مقبره بابا سیف الدین

شجره نامه این حضرت از زبان آیت الله بروجردی

 سید سیف الدین محمد (علیه السلام) فرزند امامزاده ابراهیم فرزند امام موسی کاظم (علیه السلام) می باشد که در راه سفر به سوی خراسان برای کمک به عموی خود امام رضا (علیه السلام) توسط مأموران خلیفه عباسی به شهادت رسید.

تعداد زیادی از مردم مردم شهرستان دره شهر از گوشه و کنار این شهرستان با طی کردن مسافت طولانی و پای پیاده خود را برای زیارت این امامزاده می رسانند. امامزاده سید سیف الدین محمد نوه امام موسی کاظم(ع) و برادر زاده امام رضا (ع) می باشند.

مقبره بابا سیف الدین
مقبره بابا سیف الدین

موقعیت جغرافیایی

این بقعه از جنوب به تنگ بهرام چوبین واقع در دامنه کبیرکوه و از شمال به رود سیمره و از شرق به پلدختر محدود می‌شود. در اطراف این بنا قبرستانی قدیمی از دور اسلام وجود دارد.

مقبره بابا سیف الدین
مقبره بابا سیف الدین

معماری بنا

بنای قدیمی آن مربع شکل است که هر ضلع آن ۵/۳۰ متر و ارتفاع گنبد تا زمین تقریباً ۷ متر می‌باشد ، بر روی این بنا گنبدی قیفی شکل ساخته شده است که این سبک گنبد درجای دیگر دیده نشده است. مصالح به کار رفته در مقبره از سنگ ، گچ و آجر است و روی بقعه را نیز با گچ سفید کاری کرده اند. 

آدرس: ایلام، دره شهر، شمال شرقی دره شهر در دامنه تپه ای موسوم به چهار طاق

پیام بگذارید