مسجد رنگونی‌ها | یادگار معماری هندی

آبادان شهریست در استان خوزستان که نامش با نفت و جنگ پیوند خاصی دارد. یکی از یادگاری‌های تاریخی در این شهر، مسجد رنگونی‌ها است که با ظرافت و هنرمندی بنا شده و جلوه‌ای از عبادت و هنر در آن موج میزند. با درناتریپ همراه باشید تا با این اثر تاریخی آشنا شوید.

0d5b8dde 6971 416a 9891 af5c7cc7ac56 | مسجد رنگونی‌ها • درناتریپ ✈️

آشنایی و تاریخچه

در دوره قاجاریه، زمانی که شرکتی انگلیسی تصمیم گرفت تا از دانش و هنر کارگران برمه‌ای استفاده کند، رنگونی‌ها در سال ۱۲۹۱ عازم ایران شده و در آبادان مستقر شدند. این مردم سنی بودند و با وجود اینکه از سکونت آنها در آبادان مدتی میگذشت، درخواست بر بنای مسجدی برای خود جهت عبادت داشتند. با بررسی‌های شرکت نفت، زمینی گسترده در اختیار آنها قرار گرفت تا اثری تاریخی و زیبا به نام مسجد رنگونی‌ها خلق شود.

رنگونی ها 1 1 | مسجد رنگونی‌ها • درناتریپ ✈️

ساخت این مسجد با هزینه کارگران و کارکنان رنگونی و کمک‌های دولت پاکستان امروزی که آن زمان جزئی از هندوستان بود صورت گرفت و ساخت آن ۸ سال به طول انجامید. از آن زمان جمعیت پاکستانی‌ها و هندی‌ها در این شهر روز به روز بیشتر شده و پیوند عمیق فرهنگی در آبادان بوجود آمد.

8804402c 81ef 4079 b502 71b463bbefbc | مسجد رنگونی‌ها • درناتریپ ✈️

این اثر هنری جهت وحدت شیعه و سنی ساخته شد که زیر یک سقف به عبادت بپردازند. این مسجد تا تقریبا انتهای حکومت رضاخان مورد استفاده بود که با اشغال ایران توسط نیروهای متفقین و در دوره‌های بعدی، جنگ ایران و عراق آسیب‌های بسیاری بر این مسجد وارد کرد.

با تلاش‌های آقای راجا و اداره اوقاف در زمان ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، این مسجد بازسازی شد و در سال ۱۳۷۹ در لیست آثار ملی ثبت گردید.

معماری مسجد رنگونی ها

معماری این مسجد بسیار شگفت انگیز است. افسانه‌های محلی زیادی در مورد این مسجد ساخته شده که یکی از آنها به این مفهوم است که ۷۰ هزار کارگر هندی آنرا در یک شب بنا کرده‌اند. این بنا با آهک، آجر و گل مستحکم شده است. در سقف آن از لوله‌های نفتی و برای میل‌گرهای بنا از ریل راه آهن استفاده شده که باعث استحکام بالای آن شده، بطوریکه جدی‌‌ترین آسیب در بین جنگ ایران و عراق، برخورد خمپاره به سقف آن بود که فقط سوراخی ۷۰ سانتیمتری بر آن ایجاد کرد. این مسجد ۳ در دارد و نمای آن، معابد هندی را در ذهن یک بیننده ایجاد میکند. چهار گنبد در بدو ورود خودنمایی میکند و بر پیشانی سازه، عبارات بسم الله الرحمن الرحیم‌، لااله الا الله و محمدا رسول الله به چشم می‌خورد و در ادامه آن نام خلفای راشدین آمده است. داخل مسجد به زیبایی رنگ‌آمیزی شده و تلالو نوری با گذر از شیشه‌های آن، جلوه‌های رنگینی را منعکس میکند. محراب مسجد به صورت رنگارنگ بوده و اشکال هندسی مختلفی در آن به کار رفته است.
این مسجد در ابتدا ماندر نام داشت که با حضور رنگونی‌ها این اسم را به خود گرفت.

آدرس: استان خوزستان، شهر آبادان،خیابان امام، رو به روی انبار دارویی پالایشگاه، جوار اروند رود.

زمان بازدید: همه روزه از ۰۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ در نیمه اول سال و ۰۸:۳۰ تا ۱۷:۰۰ در نیمه دوم سال.

منبع سفرزون الی گشت
پیام بگذارید