لباس محلی بانوان کرد خراسان شمالی

در مطالب قبلی با موضوع لباس محلی به بررسی لباس بانوان کرد پرداختیم. در ادامه این سری مطالب بررسی لباس محلی بانوان کرد خراسان شمالی می پردازیم. لباس بانوان کرد خراسان شمالی جمعاً شامل ۸ تکه است.

کفش

کفش بانوان کرد خراسان شمالی که موسم به کُومخ است. که جنس آن از تیماج الوان (بیشتر به رنگ سبز) و رویه ی کفش و کناره ی روی پاشنه را با نخ های ابریشمی گلدوزی می کنند.

جوراب

جوراب بانوان کرد این منطقه با استفاده پشم دستریس گوسفندان محلی تهیه می شود. ساق جوراب ها کوتاه و تا به وسط ساق پایشان می رسد.

شلیته (دامن)

بانوان کرد خراسان شمالی بر خلاف سایر بانوان کرد مناطق دیگر کشور از پیراهن کوتاه استفاده می کنند. بلکه پاچین یا شلیته ای دارندکه روی آن پیراهن می پوشند. شلیته از ده تا دوازده متر پارچه گلدار خوش نقش و رنگ تشکیل شده و معمولاً تا یک سوم قد دامن را از پایین زری دوزی و نوار دوزی می کنند.

پیراهن

پیراهن ها دارای تزئینات فراوان است. و قد آن از حدود کمر کمی پایین تر است.پارچه ی پیراهن گلدار و یقه ی آن گرد است. کناره های لباس به ویژه در فسمت سر دست همیشه تزئینات و نوار های زری و رنگی استفده می شود.

جلیقه

جلیقه از مخمل های رنگارنگ و تا حد امکان همه جای آن را با انواع نوارهای رنگارنگ، زرین، یراق و سکه های فراوان تزئین می کنند.

روسری و سربند

روسری از پارچه های گلدار و چهارگوش است که با زمینه ی روشن و نقش های زیبا مشخص می شود و طول و عرض این نوع روسری در حدود یک متر و چارک است. دو طرف روسری را ریشه دهند و روسری را تقریباً سه گوش و لچکی می کنند و پس از بر سر گذاردن یک گوشه آن را بغل سربند ( همان دستمال کلاغی ) داخل کرده.

چادر

چادر بانوان کرد خراسان شمالی، از نوع پارچه های مشکی دبیت، به طول و عرض در حدود ۲ متر است که دو گوشه ی آن را دو رج ( با فاصله ) نوار دوزی و ریشه زده می کنند.

 

پیام بگذارید