لباس محلی آذری ؛ نماد زیبایی و فرهنگ

لباس های محلی نمادی از فرهنگ زیبای مردمان هر منطقه دارد. لباس هایی که رنگ و طرح آن همیشه الهام گرفته از طبیعت بوده اند. لباس آذری یکی از لباس های زیبایی است که نشان فرهنگ غنی و مردمان خوش ذوق و هنرمند دارد. لباس سنتی مردان و زنان آذری از  مهمترین این تن پوش هاست.

متاسفانه از قرن بیستم به بعد، لباس سنتی آذری در شهرها کاربرد خود را از دست داده و حالت مدرنیته به خود گرفته است؛ ولی عموماً در مناطق عشایری و روستایی و مناطقی که اهالی آذربایجانی سکونت دارند، به مانند سابق کارکرد خود را حفظ کرده‌است.

معمولاً  این لباس محلی  در مجموع بین زنان و مردان به سه بخش تن پوش، پاپوش و سرپوش تقسیم می شوند.

لباس آذری

لباس زنان آذری

متداول‌ترین سرپوش‌های زنان  در لباس زنان روستایی و عشایر شامل چادرا، اوربند، شاماخی، آلاچارشاب، چپی، عرقچین، روسری کلا‌غه‌ای، چالما، شال و چارقد می باشد.

لباس محلی آذری

تن پوش‌های زنانه آذری شامل تومان، کوینک، دن، یل، جلیقه، شلته، جان کوینک، خود و ترکوینکی می شود.

از پاپوش‌های زنانه میتوان به گالش، چاروق، جوراب، قوندارا، قیرمیزی باشماق و تک گون اشاره کرد.

636134177301666086 | لباس محلی آذری • درناتریپ ✈️

لباس محلی آذری مردان

در مورد لباس مردان نیز می توان با پوششی مشابه زنان اشاره داشت که همانطور در بالا ذکر کردیم، هردو شامل سه بخش می شوند و تنها نوع آن ها متفاوت است.

سرپوش‌های مردان: کلاه‌هایی بوده‌اند که به آنها بورک یا پاپاخ می گویند که شامل بورک، کلاه پوستی، پهلوی، کپی، کامپابورک، لبه دار، کئچه بورک، دورگه بورک، حصیری، یون بورک، عرقچین و شپو میشود.

تن‌پوش‌های مردانه: آغ کوینک، کوینک، بی غب کوینک، روباشاکا، پنجه، ستیره، آرخالق، دن یا اویما دن، گیمه، پالتون، اووماشال و کورک.

پاپوش‌های مردان: لب چین یا دولاما، گلاسه باشماخ، تک گون، چاروق و چوست.لباس آذری مردان

طرح و جنس لباس محلی آذری

جنس پارچه‌های بافته شده لباس محلی آذری، بسته به توان مالی افراد شامل مل مل، چیت، کودری، متقال، دریاکنار، فاستونی، اوتماسینار، تافته، شالموز، آیناگولی، مخمل و به تازگی ابریشم، حریر می شود.


نظر شما درباره لباس محلی آذری چیست؟ نظرات خود را به اشتراک بگذارید.
منبع خبرگزاری مهر صدا و سیمای آذربایجان
پیام بگذارید