لالجین؛ شهر جهانی سفال

سوغات و صنایع دستی لالجین

لالجین از آن شهرهایی است که وقتی واردش می شوی فقط هنر ، ذوق و سلیقه می بینی. شهری که تا چند وقت پیش پایتخت سفال ایران لقب داشت و حالا لالجین را شهر جهانی سفال می خوانند. شهرهای دیگری در ایران هستند که به سفال و سفالگری معروفند ولی لالجین گوی سبقت را از همه ی آن ها ربوده و در سطح جهانی می درخشد.

اگر به همدان می آیید  قطعاً یکی از مقاصد اصلی شما لالجین خواهد بود. لالجین یکی از شهرهای شهرستان بهار ،که در شمال این استان قرار گرفته است. وجود یک معدن بزرگ خاک رس با مرغوبیت بسیار بالا یکی از دلایل اصلی رشد و گسترش سفالگری در لالجین است.

لالجین | سوغات لالجین • درناتریپ ✈️

این شهر رتبه اول صادرات سفال در ایران را به خود اختصاص داده است. وقتی وارد لالجین می شوید با میدانی مواجه می شوید که مجسمه بزرگ مردی سفال گر با ظرف سفالی در دست در مرکز آن خودنمایی می کند. این مجسمه نشان دهنده پیشه و نماد شهر لالجین و سفالگران آن است.

لالجین پایتخت سفال ایران

سفال های لالجین بعد از گذشت سالیان متمادی هنوز هم اصالت خود را حفظ کرده اند. سفال در لالجین هنوز هم به روش سنتی و با استفاده از چرخ های سفالگری تولید می شوند همین نکته باعث شده محصولات سفالی این شهر نه تنها در ایران بلکه در سطح بین المللی مورد استقبال قرار بگیرد. همین استقبال باعث شده است لالجین به تنهایی ۲۰% از صادرات استان همدان را به خود اختصاص دهد. ارزش سفال های صادراتی این شهر در سال گذشته به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار رسید. که مقاصد عمده این سفالینه ها اروپای غربی ، آمریکا، کشورهای اروپای شرقی و اسکاندیناوی کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس،  سفال لالجین | سوغات لالجین • درناتریپ ✈️است.

هنرمندان لالجین سعی کرده اند با بالا بردن کیفیت و تنوع سفالینه های دست ساخت خود پاسخگوی انواع سلیقه ها باشند همچنین در چند سال اخیر روشی موسم به مینایی برای تزئین سفال های های لالجین ابداع شده که بیش از پیش باعث استقبال خریداران شده است. سفالینه های تولیدی در لالجین شامل ظروف غذا خوری ، انواع گلدان ها ، سفالینه های دکوری و هدایای سفالی می شود. نقاشی روی سفال ها به دو صورت انجام می گیرد:

  •  رنگ آمیزی به وسیله رنگ های پلاستیکی و روغنی
  • رنگ آمیزی به وسیله های رنگ دانه های معدنی که پس از پخت در کوره به رنگ های ثابت تبدیل می شوند. که خود به دو روش زیر لعابی و رو لعابی تقسیم می شوند.

جهانی شدن سفال لالجین

جوان در میان اهالی لالجین | سوغات لالجین • درناتریپ ✈️
سفالگری رامبد جوان در قسمتی از برنامه خندوانه با حضور هنرمندان و اهالی لالجین

در سال ۱۳۹۴ لالجین به عنوان یکی از نامزدهای شهر جهانی سفال در شورای جهانی صنایع دستی مطرح شد. که پس از حضور داوران بین المللی در لالجین و بررسی کیفیت سفالینه ها و هنرمندان و قابلیت های شهر لالجین سرانجام در سال ۱۳۹۵ عنوان شهر جهانی سفال از طرف شورای جهانی صنایع دستی به این شهر داده شد. همین عنوان باعث شد برخی از تحریم بین المللی در زمینه صادرات سفال برداشته شود. و باعث گسترش صادرات لالجین به کشورهای مختلف شد.

همچنین کسب این عنوان باعث گسترش گردشگری در لالجین و بازدید گردشگران از لالجین و خصوصاً کارگاه های سفالگری شد. اما هنوز لالجین برای بسیاری از ایرانیان ناشناخته است. در طی سال های گذشته سعی شده با برگزاری جشنواره های مختلف مثل جشنواره های عکاسی سعی شده لالجین در جایگاه شایسته خود قرار گیرد. با این حال شهرت جهانی سفال لالجین بهار همدان علی‌رغم قابلیت‌های ارز آوری، گردشگری و اشتغال‌زایی آن، ناشناخته مانده است و این مسئله، مسئولیت حوزه‌ی گردشگری و صنایع دستی برای معرفی این هنر اصیل ایرانی به جهانیان را بیش از پیش سنگین می‌کند.

چطور به لالجین بروم؟

لالجین در شمال استان همدان قرار دارد. در شهرستان بهار البته فاصله ی آن از همدان ۲۵ کیلومتر است. اگر از تهران به سمت لالجین می آیید از طریق بزرگراه ساوه-همدان حتی قبل از رسیدن به همدان می توانید از لالجین دیدن کنید. کافیست بعد از پلیس راه همدان قزوین وارد جاده لالجین شوید.

نظر شما در مورد لالجین و صنایع دستی آن چیست؟ آیا تا به حال به لالجین سفر کرده اید؟ یا تجربه ی جالبی در مورد سفال لالجین دارید؟

پیام بگذارید