قدیمیترین قرآن نوشته روی پوست و وقف پادشاه هند در ایران را در نمایشگاه میراث وقف ببینید.

نمایشگاه میراث وقف در موزه ملی ایران تا 17 آبان برپا است. در این نمایشگاه قدیمی ترین قرآنی که بر روی پوست نوشته شده و دیگر آثار فاخری که وقف شده اند قابل مشاهده است.

نمایشگاه میراث وقف روز گذشته با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و همین‌طور علی‌اکبر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در موزه ملی ایران افتتاح شد.

میراث وقف بخش قابل توجهی از میراث فرهنگی منقول و غیرمنقول ایران را در برمی‌گیرد و شواهد سنت وقف را می‌توان در مساجد، بقاء متبرکه، خانقاه، مدارس و دیگر مراکز  مشاهده کرد.

میراث وقف 1 | قدیمیترین قرآن نوشته روی پوست و وقف پادشاه هند در ایران را در نمایشگاه میراث وقف ببینید. • درناتریپ ✈️

این سنت موجب تشکیل نهادها و متعاقب آن حفظ و نگهداری کتاب‌های نفیس به خصوص مصحف‌ها و قرآن‌های نفیس، نسخ خطی و سایر موقوفات شده است.

در نمایشگاه میراث وقف 40 اثر برگزیده از مجموعه موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی موزه ملی ایران که شامل آثاری همچون نسخ قرآن کریم، نسخ خطی، اسناد موقوفه، چینی‌ها، آثار فلزی و فرش به نمایش گذاشته شده است.

در این نمایشگاه تعداد 9 جلد نسخه خطی قرآن کریم دیده می‌شود که هر یک علاوه بر زیبایی معنوی از جلوه‌های خاص کتاب‌آرایی، هنری و بصری نیز برخوردار است.

میراث وقف 6 | قدیمیترین قرآن نوشته روی پوست و وقف پادشاه هند در ایران را در نمایشگاه میراث وقف ببینید. • درناتریپ ✈️

قدیمی‌ترین نسخه خطی این نمایشگاه نسخه‌ای از قرآن کریم به خط کوفی است که بر روی پوست نوشته شده و متعلق به سده سوم یا چهارم هجری قمری است و جدیدترین نسخه قرآن کریم نیز ظل‌السلطان و مقبره شاه سلیمان در محلات وقف کرده است.

کرم میرزایی رئیس موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی موزه ایران در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، در باره آثار برگزیده وقف در موزه ملی ایران اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

قدیمی‌ترین قرآن که بر روی پوست با خط کوفی نوشته شده است، از آستان شیخ صفی‌الدین اردبیلی به این موزه ارسال شده است. لوح آن از طلاست، دارای جلد پوستی است و قطع آن نیز حمایل است. این قرآن قدیمی را شاه عباس به اوقاف تقدیم کرده است.

میراث وقف 3 | قدیمیترین قرآن نوشته روی پوست و وقف پادشاه هند در ایران را در نمایشگاه میراث وقف ببینید. • درناتریپ ✈️

وی یادآور شد: یکی دیگر از آثار فاخری که در این نمایشگاه وجود دارد، نسخه قرآن کریمی است که به خط ثلث و نستعلیق نوشته شده است که توسط شاه هندوستان به عنوان اولین وقف یک خارجی در داخل کشور شناخته می‌شود و در آستان شیخ صفی‌الدین اردبیلی وقف شده است.

این کتاب در قطع سلطانی است، دارای تذهیب و طلاکاری است و یکی از شاهکارهایی است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

میراث وقف 2 | قدیمیترین قرآن نوشته روی پوست و وقف پادشاه هند در ایران را در نمایشگاه میراث وقف ببینید. • درناتریپ ✈️

رئیس موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی موزه ایران اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک فرش که در سال 1179 هجری قمری و به دوره زندیه بازمی‌گردد نیز توسط تقی‌خان در کرمان وقف امامزاده زید کرمان شده است.

میراث وقف 4 | قدیمیترین قرآن نوشته روی پوست و وقف پادشاه هند در ایران را در نمایشگاه میراث وقف ببینید. • درناتریپ ✈️

یکی دیگر از آثاری که در این نمایشگاه به چشم می‌خورد، چینی‌ها هستند که میرزایی درباره این وقف‌ها نیز گفت: این چینی‌ها توسط بازرگانان چینی به شاه عباس صفوی هدیه شدند.

به واسطه اینکه شاه عباس تجارت آنها را رونق می‌دهد و جاده ابریشم را احداث می‌کند و چینی‌ها توانستند محصولات خود را از طریق ایران به اروپا صادر کنند.

شاه عباس نیز این چینی‌ها را وقف بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی می‌کند که قدیمی‌ترین آن به قرن 14 میلادی و جدیدترین آن به قرن 16 میلادی بازمی‌گردد.

میراث وقف 5 | قدیمیترین قرآن نوشته روی پوست و وقف پادشاه هند در ایران را در نمایشگاه میراث وقف ببینید. • درناتریپ ✈️

در نمایشگاه میراث وقف که از یازدهم تا هفدهم آبان‌ماه در موزه ملی ایران برپا است، در این نمایشگاه آثار نقره، فلز و برنج هم وجود دارد که یکی از آنها قلک برنجی هشت ضلعی لبه مشبک با دو دسته و هشت پایه است که بر روی یک ضلع آن وقف‌نامه‌ای به خط نستعلیق کنده شده و بر ضلع دیگر نام واقف آن به چشم می‌خورد که این اثر نیز از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

منبع خبرگزاری فارس
پیام بگذارید