تفرجگاه اندبیل | روستایی رؤیایی در خلخال

تفرجگاه اندبیل، روستایی است که در ۳ کیلومتری شهر خلخال و در جنوب استان اردبیل قرار دارد. این روستا از شمال غرب به روستای علی‌آباد، از  شرق به ارتفاعات خانقاه و باغرو، از جنوب شرق به روستای خانقاه سادات، و از غرب و جنوب غرب به خلخال محدود میشود. در تابستان،  آب و هوای روستا معتدل و در زمستان سرد است. این روستا قدمتی طولانی دارد که میتوان به آثار تاریخی،  به قلعه کفو و آتشکده آن اشاره کرد.  کوچه‌های پیچ در پیچی در روستا وجود دارد که نهر از وسط آنها میگذرد. کوچه‌های روستا با وجود درختانی در معابر آن به صورت کوچه باغ‌هایی هستد که زیبایی خیره کننده‌ای دارد. سقف‌های خانه‌ها به صورت شیروانی و جنس خانه‌ها از کاه و گل است. از جلوه‌های زیبای طبیعی این روستا میتوان به جنگل‌های بلوط، ممرز، بوته‌های تمشک و نسترن اشاره کرد که در اطراف روستا به صورت پراکنده قرار دارند و در فصول مختلف بسیار جلب توجه میکنند. برای گردشگران، طرح تاسیس هتل، متل، مجتمع ورزشی، تله‌کابین و….. در نظر گرفته شده است.

در این روستا، رودخانه‌ای وجود دارد که گذراندن اوقات فراغت در کرانه‌های آن در تابستان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

دیگر مکان‌های تفریحی

۱.تفرجگاه بیلدیر بولاغی

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

این تفرجگاه در کوهپایه‌های تالش و نزدیک روستای اندبیل قرار گرفته که دارای بوته‌زار‌های جنگلی و چشمه‌سارهای پر آب و زلال است. این منطقه تفرجگاه افرادی است که مسیر پیاده روی اسالم-خلخال را از این منطقه شروع میکنند. این منطقه دارای رودخانه‌ای است که از ارتفاعات می‌جوشد و به صورت پلکانی ساخته‌شده جاری میشود.
در منطقه بولاغی، هرسال در فصل زمستان، از طرف سازمان میراث فرهنگی، جشنواره زمستانی شامل پیست اسکی، ساخت آدم‌برفی، و غذاهای زمستانی برگزار میگردد.
شغل مردم این مناطق کشاورزی، دامپروری و باغداری است.

فرهنگ و لباس محلی

فرهنگ مردم انبیل از گذشته دور تا کنون با موسیقی آمیخته شده است که در جشن‌ها و مراسم مختلف استفاده میشود. گاهی جشن‌های محلی در این روستا تا چند روز طول میکشند. پوشاک مردان روستا اغلب کت و شلوار است و تعدادی نیز کلاهی به سر میگذارند که از پشم و نخ دوخته می‌شود. زنان روستا دامن چین‌دار(شیلته) و پیراهنی گلدار که تا پایین دامن می‌افتد می‌پوشند. بر روی پیراهن نیز کتی به نام یل به تن میکنند و سر خود را با یالتیق می‌پوشانند. زنان و دختران تنها در نمازگزاری و عذاداری از چادر استفاده میکنند. لباس کودکان این روستا همانند کودکان شهری است. غذاهای محلی همچون آبگوشت، کوفته و خورشت نیز در این روستا تهیه میشوند. پختن برنج در این روستا رایج است. در این روستا مواد لبنی همچون پنیر، کره، ماست و شیر به وفور یافت میشوند. انواع ماهی و آش نیز در روستا یافت میشوند.

آدرس: ایران، استان اردبیل، روستای اندبیل.
منبع ویکی پدیا
پیام بگذارید