غذاهای محلی کرمان؛ طعم خوش کویر

کرمان شهری در دل کویر است که روحیه مردم کرمان متاثر از فرهنگ این جامعه است. کرمانی‌ها صبور، قانع، فعال، امین و مهمان‌نواز هستند. احترام به بزرگتر برای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با وجود اینکه عوامل طبیعی چندان مساعد نیست، تا آنجا که مقدور باشد، برای آباد کردن زمین‌ها و زندگی خود تلاش می کنند. کرمانی ها در فرهنگ غذایی خود دارای پیشینه ای بسیار غنی هستند و با غذاهای لذیذ و خوشمزه از میهمانان خود استقبال می کنند با درناتریپ همراه باشید تا با غذاهای محلی کرمان آشنا شوید.

کباب زرگری، از خوشمزترین غذاهای محلی کرمان

| غذاهای محلی کرمان • درناتریپ ✈️

نامی که بر روی این غذا گذاشته شده نیز از روش طبخ آن ریشه گرفته است، منظور از کباب زرگری، نه آن کباب معروف و شناخته شده، بلکه نوع مشابه آن است. برای تهیه کباب زرگری کرمان، گوشت چرخ‌شده به همراه ادویه و پیاز مخلوط می‌شود و به شکل کباب کوبیده در ماهیتابه گذاشته و سرخ می‌شود. کباب زرگری معمولا در کنار گوجه و سیب‌زمینی پخته می‌شود و همراه با نان سرو می‌شود.

خورشت به آلو، طعم متفاوت در غذاهای محلی کرمان

آلو | غذاهای محلی کرمان • درناتریپ ✈️

خورشت به آلو بومی شهر کرمان است و از آنجایی که در طبخ آن از آلو استفاده می‌شود، مصرف آن در طول ماه رمضان برای روزه‌دارانی که مبتلا به تنبلی روده و یبوست هستند، بسیار مفید است. برای تهیه‌ی این خورشت سنتی به موادی چون گوشت ماهیچه یا مغز ران، پیاز داغ، روغن مایع، شکر، آب لیمو (ترجیحا آب لیموی تازه)، زعفران، نمک، فلفل، زردچوبه و البته آلو بخارا و به نیاز دارید. پخت این غذا ساده و به زمان زیادی نیاز ندارد.

خورشت آلوچه بومی،غذاهای محلی کرمان

آلوچه غذای بهاری مردم کرمان | غذاهای محلی کرمان • درناتریپ ✈️

لوبیا را بشویید و با مقداری آب به مدت چند ساعت خیس کنید و در حین خیس خوردن چند بار هم آب آن را عوض کنید.سپس ظرفی را روی حرارت ملایم  قرار دهید و گوشت را باپیاز سرخ شده داخلش تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود.بعد لوبیای خیس خورده شده را به همراه مقداری آب جوش داخلش بریزید و حرارت را کم کنید .نمک و بقیه ادویه ها را هم اضافه کنید . بعد از اینکه گوشت و لوبیا پخت در نیم ساعت آخر جا افتادن خورش ،آلوچه خشک را به همراه سبزی خشک ،رب گ.جه فرنگی و آبلیمو به خورش اضافه میکنیم تا خورش آماده شود.

بزقورمه،غذاهای محلی کرمان

95897847 260056125399120 6308119684825402732 n | غذاهای محلی کرمان • درناتریپ ✈️

بز قورمه با این اسم عجیب، یکی از غذاهای خوشمزه‌ی استان کرمان محسوب می‌شود که به دلیل وجود گوشت بزغاله در ترکیب مواد اولیه‌اش آن را به این اسم نامیده‌اند. این غذای لذیذ از موادی همچون نخود، پیاز، سیر، گوشت بز بدون استخوان، کشک، زعفران، نعناع داغ، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود. به دلیل این که باید از شب قبل حبوبات را خیس کنید، مدت پخت آن طولانی است. مردم کرمان این غذای سنتی را با نان سرو می‌کنند. اگر به دنبال غذای سنتی بسیار متفاوت و خوشمزه‌ای هستید، بز قورمه را امتحان کنید که به عقیده‌ی بسیاری طعمی فوق‌العاده دارد.

قاتق های کرمانی|غذاهای محلی کرمان

ها | غذاهای محلی کرمان • درناتریپ ✈️

قاتق ها یکی از انواع مجموعه های غذاهای کرمانی هستند که علاوه بر مقوی بودن، تهیه آنها بسیار آسان است. در جنوب ایران به هر نوع غذای پختنی که به سادگی و آسانی فراهم شود و بتوان در آن نان ترید کرد، قاتق می گویند. گرچه برخی از قاتق های کرمانی مانند قاتق مرزنجوش، قاتق بابونه و قاتق شنبلیله مانند گذشته معمول نیستند، اما قاتوق گوشت هنوز هم جای خود را در بین خانواده های کرمانی دارد.

مجور کدو|غذاهای محلی کرمان

1899 461 | غذاهای محلی کرمان • درناتریپ ✈️

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

کدوها را پس از شستن ، رنده کنید و بعد تخم مرغ ها را داخل آن بشکنید و هم بزنید. شوید و آرد گندم را هم با هم مخلوط کنید و به کدوها ی رنده شده اضافه کنید.پنیر را هم رنده کنید و به همراه نمک و فلفل به بقیه مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید. ظرف مناسب فر را با روغن چرب کنید و مواد مخلوط شده را داخل آن بریزید و داخل فر با حرارت 200 درجه سانتی گراد قرار دهید تا به مدت نیم ساعت در فر بماند و روی آن طلایی رنگ شود.مجور کدوی آماده شده را با انواع سس تزیین کنید و در کنار سبزیجات  و نان سرو کنید.

آش گندم شیر،غذاهای محلی کرمان

شیر | غذاهای محلی کرمان • درناتریپ ✈️

در بسیاری از مناطق مختلف کشور، در فصل تابستان و پس از برداشت گندم، با استفاده از روش‌های مختلف گندم را برای استفاده در فصل‌های سرد سال آماده و ذخیره می‌کنند. چنان که ترخینه در غرب کشور رایج است. مردم استان کرمان نیز پس از برداشت گندم با آن ماده‌ای به نام گندمِ شیر تهیه می‌کنند. در حقیقت گندم شیر یک ماده فرآوری شده از بلغور گندم است که بسیار سریع‌تر و ساده‌تر از ترخینه آماده می‌شود.

آش اوماچ،غذاهای محلی کرمان

اوماج | غذاهای محلی کرمان • درناتریپ ✈️

اوماچ آش یا آش عوماج یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمان به شمار می‌رود که سرشار از مواد معدنی و مغذی است. این آش که امروزه کم‌تر مورد توجه افراد واقع شده، برای تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، کم خونی و ضدعفونی کردن معده و روده مفید است. ترکیبات اصلی این آش را چغندر، عدس، پیاز، آرد گندم، سیاه‌دانه، میتخم (تخم شوید)، کسرک (زنیان)، زیره، نعناع داغ، تلف (قره‌قروت)، اسفناج، جعفری، گشنیز، نمک و زردچوبه تشکیل می‌دهند. اگر دنبال آشی متفاوت برای رنگین کردن سفره‌تان هستید، اوماچ آش پیشنهاد ما به شما است.

آش روزه،غذاهای محلی کرمان

7526e004 10f2 493c 9abc bd717100aec3 | غذاهای محلی کرمان • درناتریپ ✈️

کرمانی‌ها برای ماه‌های رمضان نیز غذایی مخصوص دارند؛ آش روزه یکی از غذاهای استان کرمان است که اغلب مردم بردسیر کرمان در ماه رمضان در می‌دهند و بدین ترتیب مواد اولیه برای پخت آش روزه جمع‌آوری می‌شود. این مواد شامل جو پوست‌کنده، نخود، لوبیا، عدس، سبزی است. همه روزه هنگام افطار با همین آش از اهالی آبادی پذیرایی می‌شود و یا آش بین خانه‌ها تقسیم می‌گردد. مردم کرمان خوردن این آش را تبرک می‌دانند و معتقدند با خوردن این آش روزه گرفتن برای آن‌ها آسان می‌گردد.

آبگوشت متنجنه،غذاهای محلی کرمان

غذاهای کرمان
غذاهای کرمان

برای تهیه کردن این آبگوشت خوشمزه ابتدا مقداری پیاز و گوشت را در ظرفی تفت داده، سپس نمک، فلفل، حبوبات و زردچوبه را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا بپزند. نخود های خیس خورده را با پیاز میکس کنید و با دنبه در ظرفی ریخته وروی حرارت قرار دهید تا روغن دنبه خارج شود و به آن رب گوجه فرنگی و سبزی ها را به آن اضافه کنید. در آخر همه ی مواد پخته شده را با سیب زمینی، برگه زردآلو، به و گردو در ظرفی ریخته و اجازه دهید آبگوشت جا بیفتد.

آبگوشت زیره|غذاهای محلی کرمان

غذاهای کرمان
غذاهای کرمان

یکی دیگر از غذاهای کرمان با زیره‌های خوش‌عطر، آبگوشت زیره است. غذایی با ترکیبات ابتدایی و ساده که زیره به آن‌ها عطر و طعمی ویژه می‌دهد. کرمانی‌ها برای پخت آبگوشت زیره معروف خود، گوشت گوسفند را به همراه مقدار زیادی ادویه و زیره در آب می‌پزند. برخی برای دادن رنگ بهتر به آبگوشت زیره، به آن رب گوجه‌فرنگی اضافه می‌کنند.

آبگوشت بادمجان و کشک

غذاهای کرمان
غذاهای کرمان
آبگوشت بادمجان و کشک را می‌توان یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای کرمانی دانست. ترکیبات اصلی این آبگوشت لذیذ، گوشت قرمز، نخود، لوبیا سفید، سیب‌زمینی، پیاز، بادمجان، چغندر و کشک ساییده شده است و مدت زمان پخت نسبتاً طولانی‌ای دارد. این غذا از لحاظ تغذیه بسیار مغذی و ارزشمند بوده و اغلب به همراه خیار سرو می‌شود. چغندر و خیار گرمی بادمجان را معتدل‌تر می‌کند.

کوفته قلقلی

غذاهای کرمان
غذاهای کرمان

کوفته قلقلی که اجزای آش رشته کرمانی است، از مخلوط گوشت چرخ کرده و آرد نخودچی تهیه و چاشنی سرکه و شیره بعد از سرخ کردن کوفته قلقلی ها به آن اضافه می شود.

چغوک بریز،

غذاهای کرمان
غذاهای کرمان

چغوک بریز و یا چغوک بریزو را به عنوان فست‌فود کرمانی می‌شناسند. در تهیه این غذا به روش سنتی از ترکیبات کمی استفاده می‌شود، سیب‌زمینی و پیاز ترکیب اصلی این غذا در شکل سنتی آن هستند. اما گاهی در طبخ آن از گوشت نیز استفاده می‌شود، که در این صورت نمی‌توان آن را به عنوان غذایی آنچنان سریع در نظر گرفت غذاهای محلی کرمان.

کشک کدو

غذاهای کرمان
غذاهای کرمان

نیمی از پیاز داغ، سیرداغ و فیله‌های گوجه فرنگی خرد شده را نیز اضافه نموده و چند بار هم بزنید. کمی نمک، فلفل و زردچوبه به آنها بیفزایید.سپس حرارت را ملایم نموده و درب ظرف را بگذارید تا کدوها با آب گوجه فرنگی بپزند.بعد از آن که آب غذا کشیده شد، نیمی از کشک را اضافه نموده و شعله را خاموش کنید.سپس کدوهای خرد شده و گوجه فرنگی را با گوشت کوب کاملا بکوبید تا نرم شود.چهار عدد از کدوهایی را که کنار گذاشته‌اید، از وسط نصف کرده و سرخ کنید و اجازه دهید تا این کدوها نیز کمی بپزند.مغز کدوهای دو نیم شده را خارج نموده و در ظرف بچینید و وسط آنها را از مخلوط کشک کدو و گوجه فرنگی پر کنید و روی آن را با بقیه پیاز داغ، سیرداغ، پودر گردو، نعنا داغ و کشک تزیین نمایید.غذاهای محلی کرمان

 

پیام بگذارید