غذاهای محلی آمل، از اردک شکم پر تا کئی پلا

یکی از بهترین مقاصد شکم‌گردی در ایران شهر آمل در استان مازندران است چرا که با داشتن منوی متنوعی از غذاها و طعم ها جایگاه خوبی در میان شهر های کشور به خود اختصاص داده است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با غذاهای محلی آمل آشنا کنیم پس همراه‌مان باشید تا به دنیای خوشمزه ترین غذاهای شمالی برویم.

غذاهای محلی آمل

در میان خوراکی‌های گیاهی، بادمجان جزو پرمصرف‌ترین‌هاست و البته انار و سیر جایگاه ویژه ای برای طعم‌دهی به غذاها دارند. غذاها در آمل بیشتر به صورت ترش و ملس پخته می‌شوند و معمولا برای کنترل طعم آن از رب انار و شکر بهره می‌گیرند.

بادمجان ترشی، سیر ترشی و هفت بیجار از جمله ترشی های خوشمزه مازندرانی ها هستند که در سفره‌های‌شان یافت می‌شوند. خانم های خانه دار تبحر خاصی در تهیه مربا دارند و به همین دلیل می‌توان در خانه‌ها و مغازه‌ها انواع مرباها شامل به، آلبالو، سیب، پرتقال، انجیر، شقاقل، بهارنارنج و بالنگ را یافت.

اردک شکم پر

| غذاهای محلی آمل • درناتریپ ✈️

اردک شکم‌پر، یکی از غذاهای محلی و اصیل آمل است که از سال‌های دور در استان مازندران در کنار غذاهای دیگری چون مرغ شکم‌پر و غاز شکم‌پر خورده می‌شده است. برای طبخ این غذا، معمولا شکم اردک محلی را با سبزی‌های معطر محلی و کوهی از جمله پونه، جعفری، گشنیز، نعنا و سبزی‌های دیگر مثل «اِناریچه»، «اَیِه» و «سِرسِم» و رب انار ترش، پیاز، سیر، گردو، فلفل سیاه، نمک و زردچوبه پر می‌کنند.

کشمش پلو

ac image HA1603739247Rg | غذاهای محلی آمل • درناتریپ ✈️

کشمش پلو یک غذای بسیار خوشمزه و خوش خوراک است که به دلیل مخلوط بودن با گوشت و کشمش، نیازی به خورش کنار آن ندارد و به تنهایی سرو می شود. کشمش پلو در سراسر کشور پخته می شود اما روش پخت آن در هر شهر متفاوت است. کشمش پلو به عنوان یک غذای سنتی اردبیلی و همچنین آملی معروف است. می توان آن را با گوشت چرخ کرده، گوشت قلقلی و یا مرغ ریش ریش شده طبخ نمود.

کته آملی

| غذاهای محلی آمل • درناتریپ ✈️

کَته یک روش پخت برنج در آشپزی ایرانی و منسوب به استان‌های شمالی ایران و مخصوص شهر آمل است. در این روش برنج با شعله آرام و بدون صاف کردن طبخ می‌شود. کته معموﻷ با کباب و غذاهای اصلی مصرف می شود. کته آسانتر از پلو طبخ می شود.

برنج را می شوییم و اب آنرا خالی می کنیم سپس آنرا درون قابلمه می ریزیم و 5 لیوان آب و 4 قاشق روغن و 2 قاشق نمک اضافه می کنیم و بهم می زنیم و روی حرارت بالا می گذاریم بجوشد تا زمانی که آب آن تمام شود سپس حرارت را کم می کنیم و می گذاریم برای نیم ساعت بپزد.

کئی پلا

| غذاهای محلی آمل • درناتریپ ✈️

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

کئی پلا همان کدوپلوی مازندرانی است که در تهیه آن از کدو حلوایی رنده‌شده، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ‌کرده، برنج و کره‌ محلی استفاده می‌کنند. رنگ و لعاب این غذا قطعا شما را وسوسه می‌کند تا طعم آن را بچشید. در کنار این غذا تخم مرغ نیمرو و نازخاتون نیز سرو می‌شود.

ترشه کباب

| غذاهای محلی آمل • درناتریپ ✈️

کباب ترش یکی از کباب‌های محلی شمال کشور است و در شهر‌های مختلف استان‌های گیلان و مازندران تهیه می‌شود، ولی در اصل محصول انحصاریه آملی هاست. مواد بکار رفته در ترشه کباب آملی عبارتند از: سیب زمینی، آب لیمو یا آب نارنج یا آبغوره، مرغ، زعفران آبگرفته (زعفران آب کرده)، رب گوجه فرنگی، روغن، دارچین، نمک،  فلفل و زردچوبه.

آغوز مسما

11111111 | غذاهای محلی آمل • درناتریپ ✈️

“آغوز مسما” از غذاهای سنتی آمل بوده که دارای پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا به دلیل داشتن گوشت اردک و مواد معدنی و ویتامین ها به دلیل داشتن گردو و رب انار است.این غذا بسیار خوش مزه و دارای منابع ویتامین فراوان است.

ته چین بادمجان

tahchin morgh bademjan | غذاهای محلی آمل • درناتریپ ✈️

ته‌چین مرغ و بادمجان از انواع ته‌چین‌های سنتی ایرانی است که مخصوص استان مازندران و شهر آمل است. این ته‌چین یک غذای مجلسی است که برای میهمانی‌ها و جشن‌ها نیز طبخ می‌شود.  ته‌چین مرغ، محبوب‌ترین و آشناترین آنهاست اما گذشته از مزه آشنای زیر دندان مانده ته‌چین مرغ، امتحان طعم جدیدی از بادمجان هم تجربه خوشمزه جدیدی است.

ناز خاتون

غذاهای محلی آمل
غذاهای محلی آمل

بادمجان یکی از چیزهایی است که مازندرانی‌ها به وفور در غذاهای‌شان از آن بهره می‌برند. آنها از بادمجان کبابی، رب انار یا آب انار، گوجه‌فرنگی، پیاز رنده‌شده، آبغوره، نعنای خشک و گلپر غذایی به نام نازخاتون تهیه می‌کنند که طرفداران زیادی دارد. این غذا نزد کسانی که دارای رژیم گیاهخواری هستند محبوبیت زیادی دارد.

اسپناساک

khoresh espensasak | غذاهای محلی آمل • درناتریپ ✈️

گوشت گوسفند یا گاو، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، برگ سیر و نعناع، پیاز، هویج، آب و ادویه‌ مواد تشکیل دهنده غذایی به نام اسپناساک هستند که خورشت اسفناج مازندرانی‌هاست. شاید بارها و بارها خورشت اسفناج خورده باشید؛ اما نوع مازندرانی آن طعمی کاملا متفاوت دارد و خاطره‌ای خوشمزه برای‌تان خلق می‌کند.

نمایش نظرات (1)